Prísnejšie pravidlá pre vodičov a väčšia ochrana chodcov. Ministerstvo vnútra chystá novinky

  • Ministerstvo vnútra predložilo návrh novely zákona o cestnej premávke
  • Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet nehôd
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD)
  • Ministerstvo vnútra predložilo návrh novely zákona o cestnej premávke
  • Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet nehôd
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ministerstvo vnútra predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh novely zákona o cestnej premávke. Jeho cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet dopravných nehôd.

Medzi navrhovanými opatreniami je napríklad väčšia ochrana chodcov na priechodoch, sprísnenie trestov pre agresívnych vodičov, tvrdšie pravidlá pre ľudí, ktorí opakovane porušujú zákon či zákaz jazdy na elektrických kolobežkách po chodníkoch. Zmeny sa majú dotknúť aj systému vodičských skúšok, ktoré by sa mali rozdeliť na viacero častí, informujú v tlačovej správe, ktorú sme ako redakcia obdržali. 

Zmeny v cestnej premávke

„Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky – od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie,“ informoval minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

V uplynulom roku sa na cestách stalo 11 451 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 262 osôb. Ťažké zranenia utrpelo 814 ľudí a ľahké zranenia malo 4 946 účastníkov. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov alebo vodičov elektrických kolobežiek. Alkohol bol príčinou 1 276 nehôd, píšu v tlačovej správe.

Návrh zákona vznikol na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky a rešpektuje Národnú stratégiu bezpečnosti cestnej premávky na obdobie 2021 – 2030. Nová legislatíva je tiež v súlade s Dohovorom o cestnej premávke a štandardmi platnými v iných európskych krajinách. 

„Zvýšiť by sa mala ochrana najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky – chodca – pri prechádzaní cez cestu po priechode pre chodcov. Chodec bude mať prednosť na priechode po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na tento priechod vstúpiť; stále však nebude môcť vstúpiť na priechod náhle. Vodič bude povinný jazdiť pred priechodom takou dostatočne nízkou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohol zastaviť,“ píšu v tlačovej správe. 

Prísnejšie pravidlá pre recidivistov 

Lehota, počas ktorej sa sledujú tri vážne priestupky, sa predlžuje z 12 na 24 mesiacov. Vďaka tomu sa dajú lepšie zachytiť dlhodobé problémy s nebezpečným jazdením, pričom sa zabráni nehodám, ktoré môžu ohroziť životy a zdravie. 

„Ako jedno z opatrení pre vodičov: po spáchaní troch závažných priestupkov sa zavádza po novom absolvovanie rehabilitačného programu, takýto vodič bude tiež tak ako doteraz povinný podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu a preskúšaniu odbornej spôsobilosti. V prípade, že by vodič v tejto lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažným spôsobom porušil pravidlá cestnej premávky, bude mu odobraté vodičské oprávnenie,“ píšu v správe.

Tresty pre vodičov, ktorí výrazne prekračujú rýchlosť, sa sprísnia, pretože práve rýchla jazda často spôsobuje nehody. Výška pokút zostáva nezmenená, no plánuje sa upraviť rozsah prekročenia rýchlosti, ktorý sa viaže na jednotlivé kategórie sankcií.

„Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom bude prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci alebo o viac ako 40 km/h mimo obce. Doteraz to bolo o viac ako 50 km/h v obci a o viac ako 60 km/h mimo obce.“

Zákazy a obmedzenia pre e-kolobežky

Pribudla nová kategória malých elektrických vozidiel, do ktorej patria e-kolobežky, segwaye a podobné prostriedky. Musia mať výrobcom priložený štítok, nesmú mať sedadlo a nemôžu ísť rýchlejšie ako 25 km/h. Ak takéto vozidlo tieto podmienky nesplní, bude to považované za vážny priestupok.

„Ruší sa obmedzenie používania elektrických kolobežiek len osobami nad 15 rokov. Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba. Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti, ako majú cyklisti,“ dodávajú v správe. 

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá