Začínal ako rozvozca pizze za 4 doláre na hodinu. Dnes je z neho pizzový magnát a vlastní 270 reštaurácií

  • Úspech sa stal pre mladého Pakistanca životným cieľom
  • Musel si to však zaslúžiť a prejsť od pultu v malej pizzérii až k vlastníctvu desiatok prevádzok
Úspech mu priniesla práve pizza
  • Úspech sa stal pre mladého Pakistanca životným cieľom
  • Musel si to však zaslúžiť a prejsť od pultu v malej pizzérii až k vlastníctvu desiatok prevádzok
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Úspech sa zaručiť nedá, ale treba na tom tvrdo pracovať. V roku 1991, keď sa Nadeem Bajwa presťahoval zo svojho rodného Pakistanu do Spojených štátov, nikto by nepredpokladal, že sa stane jedným z najväčších franšízantov spoločnosti Papa John’s v Severnej Amerike. Jeho príbeh je príkladom toho, ako odhodlanie, vytrvalosť a schopnosť učiť sa z chýb môžu viesť k obrovskému úspechu, píše CNBC.

Snaha a vytrvalosť nie sú zárukou úspechu. Sú však nevyhnutným predpokladom pre to, aby si takúto možnosť v živote dostal. Podobne ako Nadeem Bajwa. 

Začiatky s minimom

Nadeem prišiel do USA, keď mal len dvadsaťtri rokov, a nemal žiadne skúsenosti s lietaním ani so životom v zahraničí. Prvýkrát nastúpil na let do Spojených štátov s obrovským množstvom neistoty a obáv. „To bola moja prvá cesta lietadlom. Nikdy predtým som neletel, a to bolo náročné,“ priznáva Bajwa, ktorý sa musel vyrovnať s kultúrnym šokom, jazykovou bariérou a pocitmi osamelosti v cudzej krajine. Napriek tomu sa rozhodol pre úspech. 

Jeho prvé kroky v USA viedli do mesta Fort Wayne v Indiane, kde sa zapísal na vysokú školu. Aby si financoval svoje štúdium, pracoval v rôznych zamestnaniach. Začal ako doručovateľ pizze pre spoločnosť Papa John’s, kde zarábal iba 4,25 dolára na hodinu. K tomu si pribral aj ďalšie zamestnania – umývanie riadu a práca v Taco Bell.

Aj keď mal Bajwa niekoľko ďalších možností, jeho práce v pizzerii ho čoskoro zaujali. Práca doručovateľa mu umožnila lepšie spoznať podnik a jeho operácie. Zistil, že pizza biznis mu dáva nielen stabilný príjem, ale aj príležitosť rásť. Po absolvovaní vysokej školy v roku 1996 sa Bajwa stal manažérom oblasti a čoskoro zistil, že práca v korporátnom svete, ktorá bola jeho pôvodným cieľom, nebude pre neho to pravé.

„Skúšal som sa uchádzať o niekoľko korporátnych miest, ale uvedomil som si, že môžem zarobiť viac, ako som si predstavoval, a to v tejto práci,“ spomína Bajwa. Tento moment ho presvedčil, že sa chce sústrediť na podnikanie v oblasti pizze. A na vlastný úspech. 

Úspech, ale aj podnikateľské chyby

V roku 2002 otvoril Bajwa svoju prvú vlastnú pizzeriu, a to s pomocou rodiny a bankového úveru. Kúpil staršie vybavenie za nízku cenu a dokázal postaviť obchod za polovicu nákladov, pretože väčšinu práce vykonal sám. „Celý môj prístup bol minimalizovať náklady a investovať viac do marketingu,“ vysvetľuje.

Prvé dni však neboli jednoduché. Nadeem sa príliš sústredil na reklamu a pripravoval otvorenie na veľkú akciu, pričom zanedbal školenie zamestnancov. To viedlo k chaosu pri otvorení a polovica personálu odišla. Na vlastných chybách sa však rýchlo poučil, že príprava je kľúčová. Po tomto neúspechu sa Bajwa rozhodol ešte raz pozrieť na svoje podnikanie, zlepšil školenia a rozbehol ďalšie pobočky.

Po úspechu svojich prvých dvoch prevádzok sa Bajwa rozhodol urýchlene expandovať. „Otvárali sme tri obchody za sebou. No, nemali sme dostatok skúseného personálu a to nám spôsobilo problémy,“ hovorí. Kríza v roku 2008 ešte viac spomalila jeho rast, no Bajwa sa nevzdal. Z týchto skúseností sa naučil hodnotu trpezlivosti a efektívneho riadenia.

Od doručovateľa k franšízovému magnátovi

Bajwa sa stále viac zameriaval na kvalitu svojich pizzerií, a aj na efektívnosť ich prevádzky. S pomocou svojej rodiny začal rozširovať svoje franšízové portfólio. Po niekoľkých úspešných rokoch začal investovať do iných podnikateľských sektorov vrátane technológie, výstavby a účtovníctva.

Dnes je Nadeem Bajwa CEO spoločnosti Bajco Group, ktorá prevádzkuje viac než 270 pizzerií po celých Spojených štátoch. Okrem toho podpísal dohodu s Papa John’s na otvorenie 50 nových pobočiek do roku 2028, pričom jeho cieľom je dosiahnuť až 500 prevádzok.

 

Pre Bajwu je jeho podnikateľský príbeh dôkazom toho, že odhodlanie, tvrdá práca a schopnosť sa učiť z chýb vedú k úspechu. „Nikdy som nesníval o takomto raste, ale všetko to začalo jednoducho doručovaním pizze. Môžeš tomu uveriť?“ pýta sa. Aj keď dosiahol obrovský úspech, zostal skromný a vždy sa pokúša zlepšovať nielen svoje podnikanie, ale aj seba. 

Táto cesta nemá byť návodom pre ostatných. Ale skôr inšpiráciou k tomu, aby konali. A nečakali. 

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: CNBC

Najnovšie videá

Trendové videá