VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi
- V juhozápadnej Číne sa zrútil 758-metrový most Hongqi len pár mesiacov po otvorení
- Úrady tvrdia, že za pádom stál zosuv pôdy, obete neboli hlásené
- V juhozápadnej Číne sa zrútil 758-metrový most Hongqi len pár mesiacov po otvorení
- Úrady tvrdia, že za pádom stál zosuv pôdy, obete neboli hlásené
V juhozápadnej čínskej provincii S’-čchuan sa v utorok popoludní zrútila časť 758 metrov dlhého mosta Hongqi, ktorý bol ešte len niekoľko mesiacov v prevádzke.
Most je súčasťou štátnej diaľnice spájajúcej vnútrozemie Číny s Tibetom, a napriek dramatickým záberom, ktoré sa objavili na sociálnych sieťach, miestne úrady nehlásia žiadne obete ani zranených, informuje agentúra Reuters.
Podľa vyhlásenia úradu v meste Maerkang, kde sa most nachádza, bola doprava cez Hongqi uzavretá už v pondelok popoludní, keď sa v okolí objavili trhliny na svahoch, deformácie terénu a posuny pôdy.
Odborníci na mieste zaznamenali aj zmeny v stabilite horského masívu. Následne bola cesta uzavretá, vodiči presmerovaní a do oblasti boli vyslané technické tímy, ktoré situáciu monitorovali.
Na druhý deň popoludní sa však podmienky zhoršili. Došlo k zosuvom pôdy, ktoré spôsobili zrútenie nájazdovej časti mosta a priľahlého úseku vozovky. Na záznamoch zverejnených čínskymi médiami je vidieť, ako sa z údolia dvíha obrovský oblak prachu, zatiaľ čo časť konštrukcie mizne pod masou uvoľnenej zeminy.
BREAKING: 758-metre-long Hongqi bridge collapses in southwest China, months after opening pic.twitter.com/5XPidizPaG
— Insider Paper (@TheInsiderPaper) November 11, 2025
Most bol v prevádzke len niekoľko mesiacov
Most Hongqi bol dokončený začiatkom tohto roka. Stavebná spoločnosť Sichuan Road & Bridge Group, ktorá za projekt zodpovedala, ho prezentovala ako dôležitú súčasť národného dopravného prepojenia a symbol modernej infraštruktúry provincie.
Podľa miestnych úradov sa na moste nevykonávali žiadne opravy ani zásahy, ktoré by mohli prispieť k oslabeniu jeho stability. Prvé náznaky problémov sa objavili až v pondelok, keď geologické senzory zachytili pohyb svahu na pravom brehu rieky. O 23. hodine miestneho času už boli všetky vozidlá z úseku evakuované a umiestnené varovné značky upozorňovali na riziko zosuvu.
Na druhý deň, krátko po 14. hodine, sa pôda uvoľnila a spôsobila kolaps približne 200 metrov dlhého úseku mosta. Miestna vláda okamžite spustila pátraciu a záchrannú operáciu, no následne potvrdila, že pod troskami sa nenachádzajú žiadne osoby, píše portál Newsweek.
Otázky o kvalite výstavby a dohľade
Hoci úrady tvrdia, že za pádom stojí prírodná katastrofa spôsobená nestabilitou terénu, prípad opäť vyvolal otázky o stave čínskej infraštruktúry a kontrole kvality veľkých stavieb. Zrútenie nového mosta len niekoľko mesiacov po otvorení je ďalšou ranou pre imidž čínskeho stavebného sektora, ktorý čelí kritike za rýchle tempo výstavby a nedostatočný dohľad v horských oblastiach.
Podľa miestneho denníka Sichuan Daily sa v posledných rokoch v západnej Číne čoraz častejšie vyskytujú problémy spojené s geologickou nestabilitou a eróziou pôdy. Inžinieri upozorňujú, že kombinácia prudkých zrážok, seizmickej aktivity a výstavby v nestabilnom teréne môže výrazne znížiť životnosť dopravných projektov.
Incident prichádza len niekoľko mesiacov po inom kolapse. V provincii Čching-chaj sa v auguste zrútil železničný most vo výstavbe, pri ktorom zomrelo najmenej 12 robotníkov. Tento prípad vyvolal rozsiahlu diskusiu o bezpečnostných štandardoch a preťaženosti stavebných firiem, ktoré pracujú pod tlakom rýchlych termínov, píše ďalej Newsweek.
Oficiálne reakcie a začiatok vyšetrovania
Podľa dostupných informácií spoločnosť Sichuan Road & Bridge Group zatiaľ neurčila, kedy sa most podarí obnoviť a opäť sprístupniť pre verejnosť. Miestne úrady zároveň uviedli, že prebieha vyšetrovanie príčin havárie a vylúčiť nemožno ani kombináciu prírodných a technických faktorov, píše Reuters.
Čínsky novinár Li Zexin na sociálnej sieti X (bývalý Twitter) napísal, že „most sa zrútil v dôsledku deformácie horského svahu spôsobenej zosuvmi pôdy. Išlo o prírodnú katastrofu.“ Podľa neho išlo o nevyhnutný dôsledok zhoršených geologických podmienok, ktoré sa v tejto oblasti dlhodobo sledujú.
Vyšetrovanie vedie regionálny úrad ministerstva dopravy, ktorý má preskúmať stavebnú dokumentáciu, kvalitu použitých materiálov aj systém monitorovania stability pôdy. Do terénu boli vyslané aj špecializované tímy geológov.
Aj keď úradné stanovisko označuje udalosť za „izolovaný prípad“, odborníci upozorňujú, že séria podobných kolapsov v posledných rokoch poukazuje na širší problém – kombináciu klimatických zmien a znižovania rozpočtov na údržbu infraštruktúry.
Čína bola dlhé roky symbolom rekordnej výstavby ciest, železníc a mostov, no pád mosta Hongqi pripomína, že ani moderné technológie nedokážu úplne eliminovať riziká, ktoré prináša rýchly rozvoj v nestabilnom teréne.
Obavy z budúcnosti
Hoci tentoraz sa tragédii podarilo zabrániť a nikto neprišiel o život, kolaps mosta Hongqi znovu otvoril diskusiu o udržateľnosti veľkých projektov a o tom, ako Čína plánuje zabezpečiť bezpečnosť svojej infraštruktúry v čoraz náročnejších klimatických a geologických podmienkach.
Odborníci varujú, že bez systematickej kontroly stability terénu, lepšieho plánovania a transparentnosti pri výstavbe môže krajina čeliť ďalším podobným incidentom. Hongqi sa tak stáva symbolom varovania – dôkazom, že aj nové stavby môžu padnúť, ak sa príroda rozhodne zasiahnuť.
Čítaj viac z kategórie: Ázia
Zdroje: Reuters, Newsweek