Jozef Šovčík: Robte veci s vášňou a nie iba pre peniaze

  • Úspešný podnikateľ, ktorého môžeš vídať aj na rôznych startupových akciách a jeden zo zakladateľov slovenskej spoločnosti Visicom, ktorú neskôr odkúpila americká spoločnosť AFS Technologies. To je Jozef Šovčík, ktorý si našiel čas odpovedať na naše otázky a prezradil nám aj to, ako on vníma slovenskú startupovú scénu.
image_1436771387.jpeg
  • Úspešný podnikateľ, ktorého môžeš vídať aj na rôznych startupových akciách a jeden zo zakladateľov slovenskej spoločnosti Visicom, ktorú neskôr odkúpila americká spoločnosť AFS Technologies. To je Jozef Šovčík, ktorý si našiel čas odpovedať na naše otázky a prezradil nám aj to, ako on vníma slovenskú startupovú scénu.
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ahoj Jozef, často ťa vidno na startupových akciách, prezraď nám teda čomu sa momentálne venuješ?

Startupové akcie navštevujem z dvoch dôvodov – jeden je sebecký a druhý menej sebecký. :) Ten sebecký je, že hľadám zaujímavé projekty na investovanie. A ten menej sebecký je, že mám pocit, že sú projekty, v ktorých má zmysel pro-bono pomôcť, aj keď do nich asi investovať nebudem. Sám by som to pri mojich začiatkoch veľmi ocenil…

 

Vráťme sa ale o pár rokov späť. Na Slovensku si sa stal známym vďaka tomu, že ste vybudovali spoločnosť Visicom. Predstav nám v krátkosti, čo to je/bolo za spoločnosť a prečo bola taká úspešná?

No, neviem či by som povedal, že sme sa stali známi na Slovensku – naše aktivity boli v drvivej väčšine zahraničné – iba v posledných možno dvoch-troch rokoch som začal vídať meno Visicom na zoznamoch slovenských startupov.

Čo sa týka samotnej spoločnosti, tak vznikla v roku 2000 a od úplného začiatku sa venovala mobilným aplikáciám – zjednodušene by som povedal, že to čo robila bolo mobilné CRM pre obchodné firmy. No a vďaka tomu ako sa vyvíjal mobilný svet, tak sme rástli aj my a potom je to „jednoduché“ – „stačí iba pár dobrých rozhodnutí a využiť pár šancí“.

Čo sa týka úspešnosti, tak si myslím, že to bolo veľa o dobrom tíme, troške dravosti, akej-takej odvahe a hlavne chuti robiť zaujímavé veci a robiť ich dobre. „Nedá sa,“ sa neakceptovalo. :) Dovolím si poznamenať, že v čase, keď Visicom vznikol jedna pražská firma ovládala mobilný trh v ČR a SR a druhá práve uvádzala na trh produkt, aký sme iba plánovali urobiť. :)

 

Neskôr ste Visicom predali americkej firme AFS Technologies. Keby si mal zhodnotiť predchádzajúci „neúspešný“ pokus so Sybase-om a porovnať ho so vstupom AFS do Visicomu, ako by toto porovnanie vyznelo?

Rozdiel bol v očakávaniach – záujem Sybase bol, aby sme distribuovali ich produkty a boli kompetenčným centrom pre ich mobilné technológie. Náš záujem bol robiť produkt. AFS bola produktovo orientovaná.

 

 

Za koľko ste predali Visicom? :)

Za férovú trhovú cenu. :)

Fotka z prvého výročia Visicomu.

 

Aké ťažké je na Slovensku vybudovať úspešnú firmu? Stretol si sa v tvojom podnikaní niekedy so situáciou, kedy si si povedal „tak toto nedáme“? Čo ti pomohlo ju prekonať?

S takouto situáciou sme sa stretli „asi milión krát“. Pamätám si ako po roku vývoja prišli programátori za nami s tým, že sme narazili na technické obmedzenie a „už žiadnu ďalšiu tabuľku nám z pamäťových dôvodov Sybase Ultralite neumožní pridať“.

Čo sa týka prekonávania „nedá sa“, tak to je celkom jednoduché – cítili sme zodpovednosť – voči zákazníkom, voči zamestnancom, voči našim rodinám. Pud sebazáchovy je silnejší ako „nedá sa“. Územie zázrakov začína tam, kde končí vaša komfortná zóna. :)

 

Ako ste financovali rozvoj vašej firmy? Vstúpili do vás investori alebo ste si to pekne odreli sami?

Oddreli sme si to… Na začiatku sme mali vlastné peniaze a peniaze od rodiny. A ako som spomínal pred chvíľkou – je to úžasne silná motivácia pri riešení problémov. Je ale pravda, že pre rýchlu expanziu je externý kapitál nevyhnutný, takže dnes by som to asi kombinoval.

 

Odbočme teraz ešte naspäť k startupom. :) Predpokladám, že sleduješ aktívne slovenskú scénu. Čo si myslíš o slovenských startupoch?

Ach jaj. Som trošku skeptický. Je tu veľa šikovných ľudí a aj nápady by boli, ale mám pocit, že málo z nich uvažuje realisticky a ešte menej chce do toho ísť „fakt naplno“. Príliš často sa stretávam s tým, že nápad má hneď hodnotu milión eúr a bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností sa bez problémov uchytí všade na svete.

 

Myslíš si, že má Slovesnko dobre vykročené, čo sa týka podpory startupov a inovacií štátom? Alebo by sa štát nemal vôbec montovať do tejto témy?

Hmmm, toto je náročná téma. Krátka odpoveď: myslím si, že priama podpora startupov cez rôzne „kvázi investičné fondy“ a európske fondy je skôr na škodu.

A dlhá odpoveď: Mal som na túto tému veľa diskusií a s Martinom Drobným z PC Revue/Digital Visions (vydal príručku pre startupy „Startup 4 Dummies“) sme sa pokúšali aj nejakým projektom v oblasti štátnej podpory inovácií cez naše občianske združenie pomôcť.

Moje presvedčenie síce je, že štát by mal skôr vytvárať dobré prostredie pre podnikanie a výskum a samotné startupy nechať na investorov a trh, ale chápem, že pre štát je dôležité, aby štruktúra priemyslu a služieb bola konkurencie schopná aj v budúcnosti a preto má záujem to ovplyvňovať. Stretol som sa so zaujímavou formou podpory startupov v UK, ale aj v Českej republike, kde pre výskumné pracovné pozície v startupoch štát poskytoval dotácie. Ale priama podpora konkrétnych startupov zo strany štátu asi radšej nie… Mám pocit, že každý takýto pokus je vo výsledku skôr o tom, že sa peniaze dostanú inam ako by sa mali dostať.

 

Aký je podľa teba rozdiel medzi našimi startupmi a tými zo Sillicon Valley?

Asi žiadny. Rozdiel je skôr v komunite. Tá ich je neporovnateľne väčšia. A zvyšok je štatistika. Keď sa hovorí o Sillicon Valley, tak je to v súvislosti s nejakým úspešným startupom, čo môže vytvárať dojem, že „tam to ide podstatne lepšie a jednoduchšie“, čo je nezmysel. To v čom majú výhodu je koncentrácia vplyvných ľudí a trh v USA, ktorý je super-konkurenčný, ale obrovský. Visicomu trvalo 2 roky, kým sme v USA získali väčšieho zákazníka, ale väčší zákazník v USA je obrovský na slovenské pomery.

 

A čo vlastný startup? Máš nejakú Billion Dollar Idea? :)

Hohóó. Mám ich asi 20… a postupne z nich vyškrtávam nezmysly… snáď nevyškrtám všetky. :)

 

Na záver, prezraď nám niečo, čo si sa počas svojej kariéry naučil a čo by si odporučil slovenským startupistom.

Možno sa to bude zdať ako cliché, ale moje odporúčanie je: „Robte s vášňou niečo zmysluplné a keď to budete robiť dobre, tak sa nájde niekto, kto to kúpi a potom prídu aj peniaze. Ľudia cítia, keď niečo robíte s vášňou a nie iba pre peniaze.“

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá