Slovensko by malo po vzore Škandinávie prispieť ľuďom 1 000 eur na elektrobicykel, tvrdia experti

  • Slováci si počas pandémie bicyklovanie doslova zamilovali a cykloobchody vykúpili
  • Toto nadšenie by sa dalo pomerne jednoducho a efektívne pretaviť aj do boja za zelenšiu dopravu v našich mestách
  • Podľa skúsených analytikov by dotácia 1 000 eur na elektrobicykel prinesie až 250 miliónov „zelených“ kilometrov ročne a stovky nových pracovných miest
opi
  • Slováci si počas pandémie bicyklovanie doslova zamilovali a cykloobchody vykúpili
  • Toto nadšenie by sa dalo pomerne jednoducho a efektívne pretaviť aj do boja za zelenšiu dopravu v našich mestách
  • Podľa skúsených analytikov by dotácia 1 000 eur na elektrobicykel prinesie až 250 miliónov „zelených“ kilometrov ročne a stovky nových pracovných miest
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slovensko sa môže inšpirovať krajinami ako je Rakúsko, Holandsko či Škandinávia. Práve tu úspešne prebieha podpora čoraz populárnejšieho „elektrobicyklovania“. Naviesť ľudí na tento ekologický a rýchly spôsob dopravy navyše momentálne zvažuje už aj Veľká Británia.

Dobrý e-bike pod 2 000 eur však len tak jednoducho nekúpiš a aj preto nad jeho kúpou uvažujú zväčša len skalní fanúšikovia cyklistiky. Pomery v našej krajine by sa však mohli a to vďaka zavedeniu finančnej podpory vo výške 1 000 eur na osobný, ale aj tzv. „cargo“ elektrobicykel pre podnikateľov.

Obrovský úspech: Slováci vyvinuli elektrobicykel z prelomového materiálu. Teraz si brúsia zuby na svetové firmy

Vďaka tomu by predaj elektrobicyklov v našej krajine mohol po troch rokoch presiahnuť 15 000 kusov ročne. Už za tri roky by ľudia dochádzajúci do práce na bicykli, noví rekreační športovci a podnikatelia na týchto e-bikoch najazdili ročne až 250 miliónov „zelených“ kilometrov.

Celkové náklady na podporu počas troch rokov by pritom predstavovali sumu približne 34 miliónov eur, odhadli to analytici z inštitútu stredoeurópskych štúdií IstroAnalytica.

Prijal by si dotáciu na e-bike?

„Okrem pozitívneho vplyvu na zdravie obyvateľstva a na životné prostredie predstavujú dotácie na elektrobicykle v kombinácii s podporou podnikania v oblasti montáže a výroby bicyklov potenciál na vznik niekoľko 100 nových pracovných miest. Väčšina nových pracovných miest by sa sústredila v menších mestách a na vidieku,“ objasňuje Peter Helexa, výkonný riaditeľ IstroAnalytica.

Prečo do toho ísť?

Podpora kúpy elektrobicyklov by bola pre životné prostredie a zdravie obyvateľov Slovenska výhodná hneď z niekoľkých dôvodov.

Navrhovaná dotácia 1 000 eur predstavuje financovanie väčšej časti kúpnej ceny elektrobicykla v porovnaní s dotáciou na elektromobil. Vďaka tomu môžu byť na Slovensku elektrobicykle, na rozdiel od elektromobilov, veľmi rýchlo a masívne rozšírené.

Mladý Popradčan ručne vyrába unikátne drevené bicykle. Obetoval im život a prebdené noci

Za rovnaké peniaze, aké v minulosti predstavovala podpora nákupu jedného elektromobilu, by bolo možné poskytnúť dotáciu až na osem elektrobicyklov. Pri využití elektrobicyklov na dochádzanie do práce a v podnikaní ako alternatívy motorového vozidla by tak bol efekt na životné prostredie výrazne priaznivejší, ako pri ospevovaných elektromobiloch.

Navyše, v krajinách Európskej únie bol preukázaný pozitívny vplyv elektrobicyklov na zvýšenie záujmu o cyklistiku ako rekreačného športu. Prejavilo sa to pritom aj pri menej športovo založených skupinách obyvateľstva, vrátane seniorov. Preukázaný bol tiež nárast dochádzania do práce na elektrobicykli.

Nekalé praktiky

Slovensko má v oblasti výroby elektrických bicyklov silné meno. Je to vďaka lokálnym výrobcom, ktorí sa podnikaniu v tejto oblasti venujú skutočne dlhé roky. Či už ide o značku Kellys, Kenzel či CTM, naša krajina má byť na koho hrdá. Aj biznis v tomto odvetví však vie byť kvôli svetovým gigantom skutočne náročný.

zdroj: Kellys

Od roku 2016 začali spoločnosti na výrobu bicyklov v celej Európe zápasiť s masívnym dovozom elektrických bicyklov z Číny. Kvôli týmto lacnejším elektrobicyklom, ktoré sa začali vo veľkom objavovať na trhu EÚ, hrozilo, že v priebehu niekoľkých rokov zanikne v Európe až 90 000 pracovných miest.

Po upozornení zo strany európskych výrobcov bicyklov Európska komisia preskúmala vývoz z Číny a stav tohto priemyselného odvetvia v Európe.

„Telefonovali mi bicyklové spoločnosti z celej Európy. Neboli schopné konkurovať prílivu elektrobicyklov za zjavne nespravodlivé ceny,“ povedal Moreno Fioravanti z Európskeho združenie výrobcov bicyklov.

V priebehu niekoľkých mesiacov zozbierali vyšetrovacie tímy EÚ dostatok dôkazov na to, aby preukázali, že sa dovážané elektrobicykle na trhu EÚ predávali za nespravodlivo stanovenú cenu. 

„Zatiaľ čo naši kolegovia vyšetrovali v Európe, my sme mali v Číne iba pár mesiacov na návštevu niekoľkých výrobcov elektrobicyklov a dodávateľov motorov pre elektrické bicykle. Zistili sme, že tieto spoločnosti dostali podporu od čínskej vlády vo forme lacných úverov, častí bicyklov, či dokonca pozemkov na výstavbu závodov a rozšírenie svojich obchodných činností na vývoz. To vysvetľuje, ako sa tieto elektrobicykle mohli predávať za ceny, ktoré sú oveľa nižšie než v EÚ,“ objasňuje Fín Arto Leppilahti, člen Európskej komisie a odborník na obchod.

Leppilahti spolu s jeho tímom prešetril činnosti čínskych spoločností a preskúmal úlohu čínskych hospodárskych a obchodných orgánov. V Bruseli sa na základe všetkých dôkazov zhromaždených v Európe a v Číne rozhodli zaviesť osobitné dane na tieto dovozy elektrobicyklov. Vďaka tomuto kroku sa nakoniec obnovil spravodlivý obchod v EÚ.

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: mindop.sk, EU Protects, Istro Analytica

Najnovšie videá

Trendové videá