Milovaná aj nenávidená „Mekka fast fashion“. Primark príde na Slovensko už čoskoro, takto začínal

  • Veľa ľudí sa už dnes zamýšľa nad tým, ako môže tričko stáť 2 eurá
  • Obchodná stratégia Primarku však očividne funguje
Primark
  • Veľa ľudí sa už dnes zamýšľa nad tým, ako môže tričko stáť 2 eurá
  • Obchodná stratégia Primarku však očividne funguje
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Radí sa medzi kontroverzné svetové značky, za čím je nesporne filozofia, ktorou sa rozhodli ísť. A preto rozdeľuje ľudí na dva tábory. Kým prvý v snahe u nich nakúpiť precestuje aj desiatky kilometrov za najbližším obchodom, druhá skupina gigant Primark doslova zatracuje.

No a už od vlani sa nevedia dočkať aj Slováci, ktorí sú jeho fanúšikovia. Ako informuje samotný developer, rozšírenie nákupného centra Eurovea prinesie prvú predajňu tejto značky už v apríli budúceho roka. Len pre zaujímavosť, otvorenie v Prahe, bolo doslova „bombastické“, o čom svedčili rady cez celý Václavák.

Nejde o žiadneho nováčika

Ako uvádza portál samotnej značky, prvý Primark otvoril svoje brány ešte v roku 1969 v írskom Dubline. Zaujímavosťou je, že obchod sa volal Penneys a Írsko je dodnes jedinou krajinou na svete, kde sa obchod volá takto a nie Primark. 

Keď spoločnosť v roku 1973 expandovala do Veľkej Británie, bola nútená svoj názov zmeniť, pretože vtedy tam už fungoval obchodný dom s názvom JCPenney a značka nechcela, aby boli tieto 2 názvy zamieňané. Takto sa zrodilo pomenovanie Primark, ktoré sa odvtedy používa pre všetky obchody otvorené mimo Írska. 

Faktom je, že v rokoch 2006 až 2013 rástol Primark raketovým tempom a otváral svoje predajne po celej Európe – v Španielsku, Holandsku, Portugalsku, Nemecku, Belgicku, Rakúsku a Francúzsku. Predaje medzi rokmi 2009 a 2014 vzrástli o 150 %.

Veľkolepý príchod do USA

V roku 2015 Primark zamieril aj do USA a otvoril svoj historicky prvý obchod v Bostone. Analytici už vtedy varovali, že viaceré populárne značky, ako napr. Gap alebo Abercrombie, by sa mali mať na pozore. Už vtedy totiž bolo jasné, že Primark príde s cenami, akým nebude môcť nik konkurovať.

Táto prognóza sa, samozrejme, potvrdila. Štúdia Morgan Stanley z roku 2016 zistila, že ceny oblečenia v Primarku boli v priemere o 202 % nižšie ako priemerné ceny oblečenia v USA. 

To sa, samozrejme, podpísalo na jeho obľúbenosti a v nasledujúcich rokoch tak Primark expandoval aj do mnohých ďalších amerických miest pozdĺž východného pobrežia. 

Primark_Groningen_(2018)_02
zdroj: wikimedia.org/Donald Trung

Nezastavila ich ani tragédia v Rana Plaza

Niektorí ľudia si ešte možno spomenú na katastrofu z roku 2013, ktorá sa odohrala v bangladéšskom Rana Plaza. Išlo o obrovskú tragédiu, ktorá sa dodnes považuje za najčiernejší deň odevného priemyslu.

Ako informuje portál Fashion United, 24. apríla 2013 sa v Rana Plaza zrútila budova, kde sídlilo päť odevných tovární, ktoré vyrábali výrobky pre viac ako 28 svetových módnych značiek. Medzi nimi bol, samozrejme, aj Primark.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Business Insider, fashionunited.uk, 440industries.com, thesun.ie, bbc.com

Najnovšie videá

Trendové videá