Absolútny zvrat v nakupovaní Slovákov: Za jeden nákup dáme aj 500 eur, nákupný košík ťa však prekvapí

  • Koronakríza mnohým zmenila plány a obrala ľudí o príjem
  • Napriek tomu nás rok 2020 naučil nakupovať online a pri týchto udalostiach sme neváhali minúť stovky eur
  • Koronakríza mnohým zmenila plány a obrala ľudí o príjem
  • Napriek tomu nás rok 2020 naučil nakupovať online a pri týchto udalostiach sme neváhali minúť stovky eur

Posledný rok priniesol do domácností mnoho zmien. Napriek tomu, že Slovensko nie je prelomovým štátom v oblasti digitálnych technológií, z pohľadu zákazníckeho správania nastal zaujímavý zvrat. Našinec sa naučil nakupovať základné potraviny online, ba čo viac, neváhal poriadne oplieskať peňaženku.

Míňali sme aj 500 eur

„Až takmer 40 % Slovákov len za jeden nákup na internete minulo v priemere od 100 až do 500 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ skomentovala finančná analytička spoločnosti FinGo.sk, Lenka Buchláková.

Vďaka pandémii sa trendy online nakupovania dramaticky zmenili. Slovenský zákazník mal v posledných rokoch vo zvyku nakupovať prostredníctvom e-shopov najčastejšie športové náčinie, oblečenie, tovar pre domácnosť a elektroniku. Rok 2020 však priniesol nečakaný zvrat. Do trendu sa dostal nákup potravín, zvyšné online obchody poklesli.

Pokles online nákupov
zdroj: PwC/consumer-insights-survey/2020

Kým v roku 2019 nakupovalo cez internet potraviny len zhruba 23,5 % Slovákov, podľa aktuálnych štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat ich bolo za vlaňajšok viac ako 37 %. Priemerná cena jedného nákupu bola 45 eur. Najaktívnejšia veková skupina Slovákov nakupujúcich online sú ľudia vo veku 25 až 34 rokov, a to až takmer tretina. Najmenej nakupujú online ľudia starší ako 65 rokov, a to len 13 % z nich.

Vypuknutie pandémie viedlo k prelomu v oblasti online nákupu potravín nielen na Slovensku, no v celej Európe. Počas obmedzení pohybu využívalo online nakupovanie ako hlavný kanál nákupu potravín až 28 % Európanov žijúcich v mestských oblastiach. Je to nárast o 10 % v porovnaní s obdobím pred pandémiou, informuje Ecommerce News Europe.

Začal si pre pandémiu aj ty nakupovať potraviny online?

Už si tovar nepotrebujeme chytiť

„Koronakríza spôsobila, že spotrebitelia už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá nejakú závadu. Dôležitejšia je v súčasnosti pre Slovákov bezpečnosť pri nakupovaní. Najčastejšie kupujeme trvanlivé produkty, ako je ryža, cestoviny či konzervy. Dominujú aj pekárenské a mliečne výrobky, najmenej nakupujeme ovocie a zeleninu,“ dodáva Lenka Buchláková. Dobrou správou je, že až 82 % našich nákupov pochádza z lokálnych e-shopov.

Nakupovanie potravinových zásob v prvej vlne spôsobilo enormný nárast internetového aj kamenného predaja. V druhej vlne výrazné predzásobovanie oslablo. Slováci sa totiž už v začiatkoch pandémie presvedčili, že obchodníci na vzniknutú situácii reagujú navyšovaním zásob základných trvanlivých potravín, čím reflektujú na zvýšený dopyt verejnosti.

Kritická situácia: Slováci nezvládajú platiť účty, mnohých už museli odpojiť od elektriky

„Štúdia Svetového ekonomického fóra ukázala zaujímavý fenomén, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Preto sa už v prvých týždňoch výrazne zvýšili maloobchodné tržby na Slovensku. Situácia sa v súčasnosti ustálila. So zavretými obchodmi stúpajú aj nákupy iných tovarov ako len potravín,“ pokračuje Buchláková.

Kým jedna časť nakupuje, druhá šetrí

Vysoké sumy za online nakupovanie nemusia znamenať štatistické zmeny, ale len menej časté nákupy, od ktorých periodicity sa odráža aj minutá suma. Mnohí Slováci, ale aj obyvatelia ďalších európskych krajín, majú vďaka kríze veľmi hlboko do vrecka.

Potreba šetriť, štáty, pandémia, prieskum
zdroj: PwC/consumer-insights-survey/2020

Podľa údajov z prieskumu vykonaného spoločnosťou PwC, až štyria z desiatich spotrebiteľov v Európe zaznamenali v dôsledku pandémie pokles príjmu v domácnosti. To viedlo k 38 % plánovaniu zníženia ich výdavkov v nasledujúcich mesiacoch. Výskum PWC ukazuje, že sú to práve spotrebitelia v krajinách, ktoré boli najviac zasiahnuté pandémiou. Podiel ľudí, ktorí plánovali znížiť svoje výdavky, je 56 % v Španielsku, 43 % v Spojenom kráľovstve a 42 % v Taliansku.

Zdroje: FinGo, Ecommerce News Europe, PWC, Eurostat

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá