Aj z nápa­du 10 roč­né­ho cha­la­na môže vznik­núť nový Uber

Karol Stračár / 25. apríla 2015 / Tools a produktivita

Keď v novem­bri minu­lé­ho roka pre­bie­ha­la v ame­ric­kej Phi­la­delp­hii star­tu­po­vá akcia Hac­kat­hon asi nikto neča­kal, že s naj­lep­ším nápa­dom prí­de len 9 roč­ný chla­pec. Jeho pit­ch bol o apli­ká­cii spá­ja­jú­cej car­po­oling v Uber-like podo­be a mož­nos­ti vytvo­re­nia súkrom­ný­ch rodin­ný­ch networ­kov, kto­ré uľah­ču­jú sha­re­ova­nia auta. Nápad nebol pri­tom len rie­še­ním jeho vlast­né­ho prob­lé­mu, keď ako die­ťa pra­cu­jú­ci­ch rodi­čov nemo­hol cho­diť na krúž­ky, ale aj naozaj dob­rým biz­nis plá­nom.

 

Kwame Anku, riaditeľ strategického vývoja spoločnosti #YesWeCode, ktorá sa zameriava na znevýhodnených mladých ľudí a ponúka im šancu zmeniť ich životy hovorí, že nápad mladého inovátora bol zvolený za najlepší biznis model celého Hackathonu. Pochvala na jeho osobu prišla aj od jedného z hodnotiteľov, ktorý nedávno investoval do podobného nápadu, ale „jeho nápad je lepší a keby som mal na stole obidva naraz, rozhodnem sa pre ten jeho“.

Počin tohto chalana však už v dnešnom svete nie je výnimkou, aplikácie od detí vznikajú neustále po celom svete, či už sa jedná o virtuálne šporiace prasiatko, navigačné nástroje na bezpečný pohyb po uliciach, aplikácia podporujúca LGBTQ tínedžerov, alebo hra s dostatočne opisným názvom Tampon Run. Na druhej strane je faktom, že tieto aplikácie by asi ani nemohli vzniknúť u 30 ročného developera.

 

 

Deti vedia programovať!

Deti jednoducho vedia ako na to. Tento trend možno pripísať aj rastúcemu počtu organizácií, ktoré sa zameriavajú na učenie detí ako programovať, pričom výsledkom tejto snahy sú inovatívne a použiteľné aplikácie so šancou preraziť. Sú to práve deti do 16 rokov, o ktorých sa hovorí, že oni môžu prísť s tými najrevolučnejšími nápadmi, najmä vďaka ich vynaliezavosti a orientovaní sa v digitálnom prostredí. Z týchto dôvodov sa postupne na mladých programátorov presúva aj pozornosť veľkých investorov.

Anku hovorí, že „spoločnosti sa musia venovať mladým veľmi pozorne, nielen z pohľadu, že urobíme niečo dobré pre spoločnosť a potom sa vrátime do kancelárie a začneme pracovať naozaj. Výsledok práce mladých je skutočná práca a zároveň vynikajúca príležitosť pre technologicky zamerané spoločnosti.“

 

 

Ďalší Hackathon usporiadali ľudia z #YesWeCode v Detroite minulý mesiac, pričom téma bola vzdelanie, presnejšie, čo by ste urobili s konkrétnym problémom vo vzdelávacom systéme, keby ste mohli. „Toto sú naozajstné problémy, ktorým čelia milióny detí a namiesto premotivovaného 40 ročného obchodného zástupcu, sú to práve deti, ktoré prichádzajú so skutočnými riešeniami, do ktorých sa navyše investuje, nakoľko vzdelávanie je miliardový biznis“ hovorí Anku.

Deti majú unikátnu schopnosť prísť s riešeniami skutočných problémov a zároveň vedia vycítiť, čo chcú ľudia v ich veku. Dobrým príkladom je Votr, nazývaný aj „politika pre generáciu z Twitteru“, jedná sa o aplikáciu v štýle Tinderu, ktorá prepája profily politikov na sociálnych sieťach s cieľom pomôcť mladým voličom nájsť si svojho favorita. „Predovšetkým vďaka tomu, že sú v rovnakom veku ako ich cieľový trh, majú naozaj dobrý prehľad o tom, čo ich používatelia hľadajú“, hovorí Ruth Nicholls, managing director z Young Rewired State, spoločnosti z Veľkej Británie, ktorá združuje developerov mladších ako 18 rokov a venuje sa zdokonaľovaniu ich znalostí, pričom ich povzbudzuje k realizácii ich nápadov. Ďalej dodáva, že podľa jej názoru väčšina mladých používateľov hľadá aplikáciu, ktorá nájde jednoduché riešenie a nemá potenciál sa v budúcnosti skomercionalizovať.

 

 

Festival of Code

Votr bol vytvorený počas Young Rewired State’s Festival of Code, čo je najväčšia každoročná programovacia akcia. Minulý rok v lete navštívilo tento festival 1000 detí vo veku od 7 do 18 rokov, ktoré v centrách po celej Veľkej Británií tvorili hry, webstránky a aplikácie. Nicholls hovorí, že "je fascinujúce ako mladí ľudia vytvárajú veci, ktoré sú zamerané na komunitu a riešenie problému."

WhatLeadsTo je ďalším dielom účastníkov spomenutého festivalu programovania. Jedná sa o nástroj pre inovátorov, ktorý im umožňuje spolupracovať na spoločnom projekte. Funguje jednoducho: užívateľ zadá otázku, napríklad „ako zlepšiť stav životného prostredia?“ a ostatní navrhujú kroky ako sa k cieľu dopracovať, pričom celý proces je vsadený do čistého minimalistického prostredia.

Anku hovorí, že "skrytý potenciál mladých ľudí často nevidíme, nakoľko sa s nimi nevedie diskusia o týchto témach, pretože deti nechodia na meetingy, oni sú predsa v škole." Faktom ale je, že generácia mladých je IT generáciou, čiže prostredie informačných technológií je pre nich prirodzenejšie ako pre tých „starších“.

 

 

Aplikácia I’m Okay je pre zmenu prostredím, v ktorom LGBTQ tínedžeri shareujú svoje príbehy o sexualite a skúsenostiach. Bola vyvinutá štvoricou tínedžeriek s podporou Thomson Reuters a Apps for Good, ktorá sa zameriava na podporu novej generácie developerov. Opäť prevláda jednoduchosť v ovládateľnosti aj v užívateľskom prostredí, pričom hlavným prínosom tejto aplikácie je predovšetkým množstvo intímnych príbehov o momente priznania sa svojím najbližším. Katie z I’m Okay hovorí, že "práve príbehy sú najdôležitejšou časťou obsahu aplikácie." Dizajnérka Josie dodáva, že väčšina príbehov je naozaj pozitívnych a vytvorením tejto aplikácie chceli, aby sa ľudia z LGBTQ komunity cítili menej izolovaní a pociťovali, že aj oni sú súčasťou komunity.

 

 

Jedným z hlavných dôvodov učenia detí bez rozdielu programovaniu je aj reálna možnosť diverzifikácie sveta technológií, pretože to IT svet naozaj potrebuje. Ako hovorí Emily Reid, curriculum director z Girls Who Code, americkej spoločnosti, ktorá učí dievčatá programovať, "rozdielne perspektívy sú kľúčové pre inováciu a technológie by sa bez nich nepohli." Študentky, ktoré prešli týmto kurzom vytvorili napríklad aplikácie na podporu účasti vo voľbách, na upozornenie rodičov, že nechali dieťa v aute a teplota v ňom začína ohrozovať jeho zdravie, alebo videohru na prelomenie tabu okolo menštruácie. Podľa jej názoru mladí ľudia, a hlavne mladé dievčatá dosiahnu to, že "svet technológií bude viac sociálne zameraný a prepojený so svojimi užívateľmi, pričom technológia, ktorá toto zabezpečí bude na skutočne vysokej úrovni."

 

Nastupujúca generácia

Bolo by jednoduché považovať programovanie mladých len za niečo pekné, slušné a dobré, čo im vypĺňa čas popri škole. Tento prístup však popiera fakt, ktorým je, že prichádza nová generácia užívateľov, ktorá tvorí aplikácie sama pre seba, a práve tieto unikátne aplikácie predstavujú ponuku pre obrovský dopyt jedného z najdôležitejších trhov – trhu mladých užívateľov.

 

zdroj: TheNextWeb 

 

Pridať komentár (0)