Ak chceš prejsť cez STK, týmto problémom sa vyvaruj: Polovica Slovákov prichádza s rovnakou chybou

  • Počet technických kontrol počas minulého roka presiahol milión
  • Polovica z „chybných“ vozidiel mala jednu spoločnú chybu
STK, autá, auto
Ilustračné foto TASR/Erika Ďurčová, Archív Canva
  • Počet technických kontrol počas minulého roka presiahol milión
  • Polovica z „chybných“ vozidiel mala jednu spoločnú chybu

Mať vodičák a auto v garáži neznamená všetko. Ak si aj ty vlastníkom auta, možno aj viacerých, sám vieš, že to so sebou nesie niekoľko povinností. Teraz nemáme na mysli len tankovanie či umývanie vozidla. Jedna zo základných povinností je absolvovanie technickej kontroly. Slováci tomu hovoria „idem na estékačku“ (stanica technickej kontroly).

Ak si majiteľom úplne nového vozidla, na STK a emisnú kontrolu nepotrebuješ ísť hneď. To stačí vykonať až po štyroch rokoch od času, ako prihlásiš vozidlo. 

Podľa štatistických ukazovateľov a analýzy spoločnosti Testek bolo v roku 2022 vo všetkých staniciach STK na Slovensku vykonaných celkovo 1 537 562 technických kontrol vozidiel. Z tohto čísla bolo až 1 326 903 technických kontrol pravidelných.

Spoločnosť v roku 2021 zaznamenala medziročný nárast 3,95 % celkového počtu vykonaných kontrol, no rok 2022 priniesol oproti roku 2021 mierny pokles, a tak predstavoval len 2,74 % nárast. Napriek tomu bol prelomený rekordný počet technických kontrol, a sieť STK tak zaznamenala historicky najúspešnejší rok.

Z počtu 1 326 903 technických kontrol bolo takmer 87 % z nich vykonaných na osobných automobiloch (kategória M1) a ľahkých nákladných automobiloch (N1). Ťažké nákladné automobily (N2 a N3) a autobusy (M2 a M3) tvorili necelých 6 % pravidelných technických kontrol.

Z počtu 1 326 903 vykonaných technických kontrol, bolo v 1 158 896 prípadoch hodnotenie „spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách“, čo predstavuje 87,34 %. V 148 850 prípadoch boli vozidlá označené ako „dočasne spôsobilé“, práve z dôvodu zistenia vážnej chyby.

Toto číslo predstavuje podiel 11,22 % a v 19 157 prípadoch boli vozidlá vyhodnotené ako „nespôsobilé“, čo predstavuje 1,44 % z celku.

Problém, pre ktorý Slováci dostávajú červenú

Na technických kontrolách počas minulého roka zaznamenali viacero opakujúcich sa nebezpečných a vážnych chýb, ktoré boli pri kontrole vozidlám zistené. Ako vyplýva z analýzy, najčastejšie prichádza k výskytu chýb na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia, do ktorých spadajú aj elektrické zariadenia.

Medzi desať najčastejšie zisťovaných vážnych a nebezpečných chýb ľahkých vozidiel prevzali dominantné priečky brzdy. Prvé miesto získala chyba brzdy.

„Brzdná sila prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek z kolies je v niektorom okamihu merania menšia než 70 % najväčšej zaznamenanej sily na druhom kolese tej istej nápravy. Alebo v prípade skúšania na ceste sa vozidlo nadmerne odchyľuje od priameho smeru,“ uvádza sa v analýze spoločnosti Testek. Výskyt tejto chyby bolo až na 3,42 % vozidlách.

Ďalšou z chýb bolo „nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy v priebehu jednej otáčky kolesa“ a na treťom mieste to boli opäť brzdy. „Brzdný účinok parkovacej brzdy nedosahuje predpísanú hodnotu, je však vyšší ako 50 % predpísanej hodnoty“, vyplýva z analýzy.

Na štvrtej priečke sa ocitlo svietidlo, keď v prípade brzdových svietidiel s jedným svetelným zdrojom nefungovalo, ďalej chyba parkovacej brzdy, ktorá nepôsobí na jednej strane nápravy, a mnoho ďalších.

Veľmi podobne boli na tom aj chyby ťažkých vozidiel kategórií M2, M3, N2, N3, O3, O4, T a R.

Počet STK na Slovensku

Ešte na konci roka 2018 bolo na Slovensku len 147 STK, v roku 2019 ich bolo už 152.

V roku 2020 pribudli ďalšie, a ich počet tak stúpol na 160. V roku 2021 ich bolo 174 a k 31. 12. 2022 sa ich na Slovensku nachádzalo až 187.

„To predstavuje medziročný nárast poštu STK oproti roku 2021 o 7,47 % a oproti roku 2018, teda stavu pred zmenou pravidiel regulácie, o 27,21 %. Na konci roka 2022 ostávalo 43 právoplatných, ale zatiaľ nerealizovaných povolení na zriadenie,“ uvádza sa v analýze.

Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný v marci 2023.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroj: Testek

Najnovšie videá

Trendové videá