Aká je obchodná budúcnosť Tesly? Skepticizmus kvôli finančnej nestabilite nie je vôbec ojedinelý

  • Tesla pred pár rokmi spôsobila revolúci medzi elektrickými vozidlami
  • Ako plynú roky stále stúpa konkurencia a Tesla bojuje s finančnými problémami
  • Ešte stále za ňou stojí dostatok akcionárov, ale dokedy?
zdroj: pexels.com/@energepic.com - unsplash.com/@alexiby
  • Tesla pred pár rokmi spôsobila revolúci medzi elektrickými vozidlami
  • Ako plynú roky stále stúpa konkurencia a Tesla bojuje s finančnými problémami
  • Ešte stále za ňou stojí dostatok akcionárov, ale dokedy?

Elon Musk a jeho Tesla už roky víri vody v automobilovom priemysle a už dlhodobo patrí medzi špičku na trhu v segmente elektricky poháňaných vozidiel. Zároveň sa však názory na ekonomickú silu, trvácnosť a dlhodobú stabilitu spoločnosti líšia natoľko, že aktuálne snáď neexistuje spoločnosť na ktorú existujú tak diametrálne rozdielne názory. Nuž, vyzerá to tak, že stále viac a viac sa vytráca dôvera v spoločnosť, informuje Wall Street Journal.

Pribúdajú názory, že Tesla nie je dlhodobo udržateľná z hľadiska biznisu, pokračuje Wall Street Journal. Masová výroba automobilov je príliš nákladná, málo výnosná a závislá od mnohých faktorov, čo je hlavným argumentom, prečo podľa skeptikov nebude Tesla schopná predávať dostatočný počet vozidiel na to, aby to stačilo na financovanie ich biznisu. Je potrebné si uvedomiť, že v stávke sú miliardy dolárov, ktoré závisia od úspechu či neúspechu spoločnosti.

Na opačnej strane sú názory, podľa ktorých je Tesla, konkrétne Elon Musk revolucionárom v oblasti dopravy a spôsobu, akým využívame elektrickú energiu. Obdivovatelia a podporovatelia jeho plánov vidia podobnosť s iným revolucionárom, ktorý dokázal zmeniť svet počítačov a telekomunikácie – Steve Jobs a jeho spoločnosť Apple. Títo investori sú ochotní podporiť Elonovu víziu a preto odkúpili akcie a splatili dlhy spoločnosti, čo do značnej miery pomohlo, aby za rok 2018 spoločnosť predala takmer 245 000 automobilov, podľa údajov zo štatistického webu statista.com, kde si môžeme medzi jednotlivými štvrťrokmi všimnúť stúpajúci trend počtu predaných kusov.

„Bude to úžasný rok pre Teslu.“ povedal Musk začiatkom tohto roka na konferencii venovanej ziskom v poslednom štvrťroku minulého roka a pokračoval „Som optimistický ohľadne ziskov v prvom štvrťroku; a vo všetkých ďalších štvrťrokoch budeme napredovať“ citujú jeho vyjadrenie noviny New York Times. Jednalo sa totižto o historicky dva po sebe nasledujúce kvartály, v ktorých spoločnosť dokázala profitovať.

To, že Teslu čakajú ťažké časy a že sa okolo spoločnosti začali sťahovať tmavé mračná a vytrácať optimizmus, začali nasvedčovať udalosti od začiatku roka, keď Elon oznámil zníženie cien a bol nútený prepustiť 3 000 zamestnancov.  Obavy sa začali postupne stále viac a viac napĺňať, keď podľa ir.tesla.com predali v prvom štvrťroku tohto roka len 63 000 vozidiel, čo je v porovnaní s predchádzajúcim kvartálom vyše tretinový pokles. Začiatok druhého kvartálu taktiež nie je pre Teslu vôbec pozitívny, keď jej akcie začiatkom mája klesli o 21 % a o pár týždňov na to o ďalších 3,3  %.

Klesajúci počet predaných automobilov môže byť podľa New York Times spojený s postupne klesajúcimi daňovými úľavami a bonusmi pri kúpe elektrických vozidiel, čo len zvýšilo polemiku ohľadom dopytu v USA. Okrem toho trhová hodnota spoločnosti oproti decembrovému maximu klesla podľa finance.yahoo.com o polovicu, čo znamená, že prvýkrát za posledné dva roky ju predbehli jej dvaja najväčší konkurenti – General Motors a Ford.

View this post on Instagram

Home was calling. #phonehome

A post shared by Tesla Raj (@tesla_raj) on

Napriek všetkým ťažkostiam a problémom sa podľa správy reuters.com podarilo Tesle začiatkom mája predať akcie za 2,4 miliardy eur, čo prinieslo do kasy spoločnosti potrebné financie. Táto skutočnosť stále drží Teslu „pri živote“ a poskytuje výraznú mieru optimizmu, že vo víziu spoločnosti stále verí dostatok akcionárov.

Najväčší problém Tesly? Čína

Čína je pre Teslu druhým najväčším trhom a práve rastúci dopyt v krajine bol stredobodom predajných cieľov spoločnosti. Práve závislosť na Čínskom trhu spôsobuje veľké riziko a robí Teslu mimoriadne zraniteľnou, predovšetkým kvôli obchodnej vojne medzi Washingtonom a Pekingom, uvádza New York Times

„Tesla musí v Číne spustiť výrobu a predaj lacnejších áut.“ povedal analytik Adam Jonas pre portál cnbc.com a pokračoval „zvýšená závislosť na Číne a robotaxi (autonómne riadená taxislužba založená na princípe zdieľanej jazdy, pozn. red.) podkopáva odolnosť investičnej sily Tesly.“ Jonas je veľkým fanúšikom Tesly a elektrických vozidiel, sledovaním a monitorovaním, ktorých sa zaoberá už dlhšiu dobu. V poslednej dobe môžeme z jeho strany vnímať viacero opatrnejších a menej optimistických vyjadrení na adresu spoločnosti.

Aj keď sa niekoľko krát stalo, že Tesla nedokázala naplniť svoje vlastné predpovede a ciele, napriek tomu pri nej stále stojí dostatok investorov, ktorí tieto výkyvy a zlyhania tolerujú, pravdepodobne pre „slepú“ vieru vo vízie Elona Muska. Ak sa však Tesle aj naďalej nebude dariť aspoň z časti plniť jej sľuby, súčasný negativizmus a nespokojnosť akcionárov môže postupne rásť a nie je vylúčené, že po viacerých sklamaniach Wall Street nebude navždy tak chápavý. A že prílišná závislosť a potreba neustáleho predaja akcií na pokrytie výdavkov a nestabilita Tesly ohrozuje budúcnosť spoločnosti, je viac ako zrejmé.

„Naďalej máme obavy z dlhodobej životaschopnosti amerického hráča na čínskom trhu elektrických vozidiel.“ varuje Adam Jonas vo svojom vyjadrení pre cnbc.com. Zároveň pre Reuters povedal, že pri naplnení najhoršieho scenára obáv z výkyvov pozície na Čínskom trhu môžu akcie Tesly klesnúť zo súčasných 180 eur za akciu na šialených 9 eur za akciu. Toto všetko sú zatiaľ stále len teórie a vôbec nie je jasné, ako sa príbeh okolo Tesly bude vyvíjať. Jedno je však jasné už teraz, a to že Teslu nečaká vôbec ľahká úloha, práve naopak.

zdroj: ir.tesla.com; cnbc.com; nytimes.com; reuters.com; ca.reuters.com wsj.com; finance.yahoo.com; statista.com

O autorovi
Miroslav Lukáč