Ako aj bez peňazí nájsť svoj dreamteam

Karol Stračár / 17. júna 2015 / Lifehacking

Vývoj takmer každej spoločnosti je spojený s nedostatkom financií. Najviac však zabolí, keď je s ním spojená nemožnosť dostať do tímu skutočne nadaného človeka. Veľakrát úspech závisí len od úžasného dizajnéra, ktorý ti premaká appku alebo konzultanta s citom pre potreby trhu.

 

Takýchto ľudí pravdepodobne len tak ľahko nedostaneš od ich miliónových zmlúv s veľkými korporáciami, keď im sám vieš ponúknuť najviac shareovaný stôl s nádejou, že možno raz bude mať stôl vlastný.

Napriek tomu stále existuje spôsob, ako dostať do tvojho tímu skutočného experta, poďme si teda vyčleniť tri hlavné typy, ktoré sa ti najviac hodia:

 

 

 

1. Hviezdy, ktoré po sebe niečo zanechajú

V skratke je to odborník z praxe, ktorý dodá tvojmu biznisu istú hodnovernosť, ale zároveň nečakaj, že sa ti bude venovať full-time.

Tento typ človeka získaš do tímu asi najťažšie, ale občas ako sa hovorí motyka vystrelí. Dôležité hlavne je poznať ich motiváciu, teda či im ide hlavne o vplyv nad spoločnosťou, alebo sú to mentori, ktorí chcú vychovať novú generáciu technologických lídrov.

Po tom ako toto zistíš, priprav si pitch o tom, ako tvoja firma spĺňa tieto ich predstavy. Napríklad pracuješ na niečom technologicky náročnom, čo by u nich prebudilo zvedavosť a vôľu na tom makať? Alebo máš už relatívne známu firmu, ktorej ďalší úspech by ho mohol etablovať ako gurua mladých značiek?

Najdôležitejšie ale asi je dobre si rozmyslieť svoje požiadavky na tento typ nového člena tímu. Bude mať pravdepodobne veľmi dobré konexie, takže je to na tebe ako ich využiješ.

 

 

 

2. Makači

Veľmi ťažko ich získaš do tímu, pretože budú buď príliš drahí alebo im bude jednoducho chýbať dostatok práce. Keď sa to predsa len podarí dohodni sa s nimi na pravidlách spolupráce jasne a vopred, nemôžeš znižovať svoje očakávania od nich len preto, že im „platíš“ ekvitou.

Vždy by si si mal vopred overiť schopnosti daného človeka pred tým než ho zoberieš a dať mu jeden, dva projekty na skúšku. Nezabúdaj, ekvita nie je len číslo!

 

3. Pred použitím vyskúšaj!

Toto sa týka predovšetkým seniorských pozícií. Veľa podnikateľov preceňuje dôležitosť referencií, ktoré môžu byť v tomto prípade celkom zradné. To, že sa niekomu darilo v jednej spoločnosti neznamená, že sa mu bude dariť aj v tej tvojej. Zistíš to len jediným spôsobom, a to tak, že ich vyskúšaš. Keď si niekoho takého vyhliadneš navrhni mu nech strávi v tvojej firme aspoň časť svojho voľného času. V tomto sa ukáže jeho odhodlanie pomôcť firme a skutočné zapálenie pre tvoju značku. 

 

 

 

Vždy sa dohodni vopred!

Poväčšine majú startupy len neformálnu dohodu s expertom. Investičné firmy takéto dealy nemajú moc v láske, nakoľko už nespočetne veľa spoločností na tomto skončilo. Vždy musíš ešte pred začiatkom spolupráce ujasniť písomnú dohodu, v ktorej sa určí – čo od neho očakávaš, plat, podiel na ekvite a tak ďalej.

Tento spôsob komunikácie síce odradí zopár kandidátov, ale to je len dobre. Je totiž oveľa lepšie vytriediť ľudí, ktorí nemajú na to pracovať pre startup, ako potom sa hádať o peniaze.

Vybudovať svetovú spoločnosť si vyžaduje hviezdny tím. To, čo oddeľuje nadpriemerných podnikateľov od tých priemerných je schopnosť získať tento tím v podstate bez peňazí.  

 

Vždy pamätajte na to, že hviezdy tým sa dokáže presadiť aj s menej dokonalým produktom, pretože práve ľudia sú to, čo tvorí skutočnú hodnotu spoločnosti. Na Slovensku máme množstvo kvalitných ľudí, treba ich len objaviť a vydať sa na svoju cestu za svetovou slávou. :)

 

 

zdroj: Venture Beat

Pridať komentár (0)