Antibakteriálne gély miznú, no vitamínov máme plné regály. Múka sa z obchodov vytráca, ale zeleniny je dosť. Čo s tým?

  • Prevencia je dôležitejšia než následné zalamovanie rukami
  • Panika zvyšuje stres a vtedy je organizmus náchylnejší na akúkoľvek nákazu, preto jej netreba podliehať
  • Prinášame ti 10 tipov, čo robiť v oblasti prevencie a posilnenia imunity
covid19
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Prevencia je dôležitejšia než následné zalamovanie rukami
  • Panika zvyšuje stres a vtedy je organizmus náchylnejší na akúkoľvek nákazu, preto jej netreba podliehať
  • Prinášame ti 10 tipov, čo robiť v oblasti prevencie a posilnenia imunity

V slovenských obchodoch miznú z pultov baly s múkou a ryža záhadným tempom a spôsobom. V lekárňach a drogériách sú už od pondelka vypredané antibakteriálne gély a mydlá, ktoré sľubujú odstránenie 99,9 % baktérií. Lekárnici tvrdia, že síce sú objednané, no všetky sklady sú prázdne a na dodanie ďalších antibakteriálnych prostriedkov sa čaká.

V Bratislave je panika. Stredné Slovensko si pokojne žije svoj život a strach z koronavírusu rieši len veľmi okrajovo, v podstate len z mediálnych informácií. V Bratislave chodia ľudia čoraz menej na verejné podujatia a do reštaurácií či bistier, vraj zo strachu pred vírusom, potvrdil majiteľ prevádzky indického bistra zo Šancovej ulice.

Pri otázke manažéra známeho grill baru, aké opatrenia prijímajú gastro prevádzky na severo-východnom Slovensku, som odpoveď ani nedostala. Vytvorili sa akési segmenty, ktoré situáciu evidujú, no neriešia a potom také, ktoré ju evidujú, a bez konštruktívneho postoja jej len bezhlavo podľahnú. Ide o jednotlivé prípady a nie o celé regióny. Hovoríme o rozmanitosti vnímania ohrozenia.

Prevencia nad strach

Na to, aby si sa vyhol chrípke, platí zlaté pravidlo, s ktorým ťa oboznámi každý lekár – posilňuj imunitu. A to tak, že budeš športovať, jesť vitamíny, vyhýbať sa telu oslabujúcim látkam, ale hlavne budeš v pohode.

1. Nie múka, ale vločky

A celozrnné pečivo. Práve kombinácia týchto dvoch ti zaručí dostatočný príjem vlákniny a udrží tvoje črevá v rovnováhe. Nie je pečivo ako pečivo. Daj si pozor, aby si kupoval skutočne kvalitné pšeničné kváskové chleby a nie farbené biele rožky, ktoré sa tvária ako celozrnné. Vločky jedz ráno, var z nich poctivé kaše. Ráno ti padnú lepšie, ako ich instantná náhrada.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

2. Korenie a chilli

To pridaj aj do kaše. Skvelým dezinfekčným prídavkom do mnohých jedál je škorica, rovnako dezinfekčný účinok má aj kurkuma a zázvor. Všetko, čo je pálivé a ostré, je dobré.

3. Céčko, Béčko a Zinok

Všetky multivitamíny, ktorých je v lekárňach stále dostatok, by si mal jesť preventívne celý rok. Teraz však o niečo viac. Spolu s nimi aj probiotiká, ktoré vytvárajú veľmi priaznivú črevnú mikroflóru, podobne ako vláknina. Najlepším zdrojom vitamínov sú aj tak len čerstvá zelenina a ovocie. Ich zásoby by mali nahradiť práve tie suché plodiny či konzervované potraviny, ktoré si mnohí v rámci paniky nazhromaždili vo svojich komorách.

Dôležitý je aj vitamín D. Jeho nedostatok spôsobuje únavu. Nedostatkom trpí vyše polovica slovenskej populácie. Ak nechceš brať kvapky alebo si dávať denne tabletky s vysokým obsahom déčka, postačí, ak na 10 minút vystavíš slnečnému žiareniu bez ochranného filtra predlaktie ruky.

4. Voda

Aj to sa hovorí, že v prípade karantény by si mal mať 1,5 litra vody denne na človeka. Teraz je však reč o prevencii, preto je hydratácia veľmi potrebná. Voda odplavuje z tela nečistoty, pomáha krvi rozvádzať po tele kyslík a tým výrazne posilňuje imunitu. Ak sa rozhodneš zaradiť do svojho pitného režimu aj minerálne vody, o to lepšie. Treba ich však s obyčajnou vodou z kohútika striedať.

5. Pohyb

Šport je základný posilňovač imunity. Makať v posilke nie je podľa fitnes trénerov ideálne. Ak nie si fanúšikom behania a nepraktizuješ ho na čerstvom vzduchu pravidelne, treba začať postupne. Skvelá je ale joga, najmä ashtanga. Tá spevňuje tvoje telo a okrem pohybového benefitu sa pridáva aj ten relaxačný. Meditáciou, ktorej ťa joga učí, dokážeš svoje telo aj myseľ upokojiť kedykoľvek.

Pohyb je aj to, keď dodržíš denný limit 10-tisíc krokov. Pohyb je taktiež aj to, keď použiješ schody a nie eskalátor. Jednoducho sa hýb, kedy sa dá.

6. Teplá vs. studená

Otužovanie je asi najstaršia overená metóda, ktorá zaručene posilní imunitný systém. Má mnoho benefitov, a to nielen zdravotných. Začať však treba postupne. Skvelým vstupom do sveta „otužovačov“ je sauna. Dôležité je počúvať svoje telo, pretože chlad, ktorý v jednom momente uvalíš na svoje telo môže pri nesprávnom stupňovaní napáchať značné neduhy.

7. Prírodné antibiotiká

To je med, škorica, cesnak ale aj zázvor. Všetká zelenina, ktorá štípe, je dobrá. Tvoje telo totiž detoxikuje zvnútra a pôsobí protizápalovo. Lyžička medu so škoricou denne pomáha v posilňovaní imunitného systému a predovšetkým ako prevencia. O cesnaku sa ódy písali. Je to najúčinnejšie zo všetkých prírodných antibiotík.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

8. Toto nie je len o pôste

Alkohol a cigarety by mali byť absolútny no go. Alkohol imunitný systém oslabuje, telo dehydruje a nemusíš ho vypiť ani veľké množstvo na to, aby si vedel, že ti telo ničí. Príznaky rannej opice sú podobné, ako pri otrave jedlom, preto sa ho aspoň na čas vzdaj. 40 pôstnych dní, ktoré začali minulú stredu, ti môžu v takomto detoxe pomôcť.

Viac čitaj TU >> Pohár červeného vína denne a jeho blahodarné účinky na zdravie? Vedci tvrdia niečo iné

9. Dýchaj kyslík

Správnemu dýchaniu ťa naučia nielen pri meditácii či iných druhoch východných športových aktivít. Prevenciou proti chrípkam, prechladnutiam, vírusom či chorobám je aj oxygenoterapia. Či už si vyberieš medicínsky kyslík, alebo záporne nabité častice, je to jedno, pretože v oboch prípadoch urobíš dobre. Posilníš svoju imunitu a o to predsa ide.

Viac čítaj TU >> TestitUp: Zo vzduchu dokážeš prijať len 21 % kyslíka. My sme vdychovali až 95 % a takto to dopadlo

10. A dobre sa vyspi

Osemhodinový spánok nie je žiadnym prežitkom. Treba ho dodržiavať. Vedci dokonca tvrdia, že ak chceš, aby bol tvoj spánok skutočne kvalitný, mal by si isť do postele ešte pred desiatou hodinou večernou. Keď si osvojíš tento návyk, nemal by si pociťovať únavu, a stresové situácie by si mal zvládať poľahky. Najmä v čase chrípkovej epidémie a hroziacej epidémie COVID-19, by si mal na dôkladný oddych myslieť ešte intenzívnejšie.

Svetová zdravotnícka organizácia a Úrad verejného zdravotníctva SR upozorňujú, že v rámci prevencie si treba dôkladne umývať ruky mydlom a vodou, alebo prostriedkom na báze alkoholu. Nevystavuj sa kontaktu s chorým človekom. Chorým sa myslí aj nádcha či chrípka.

Zdroje: thetimes.co.uk, uvzsr.sk, healthline.com, active.com, dusanplichta.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech