Artube – slovenský projekt, ktorý ťa oblečie do umenia

  • Jakub, Ondrej a Marek tvoria zaujímavý a originálny projekt Artube. Predávajú tričká s potlačou obrazov slovenských umelcov, čím nielen zviditeľňujú ich tvorbu, ale ju aj podporujú. Navyše im záleží na tom, aby ich produkty boli ekologické, čo je v dnešnom textilnom priemysle veľmi pozitívne. Táto iniciatíva nás zaujala a opýtali sme sa ich pár otázok, aby sme sa o Artube dozvedeli viac.
5
  • Jakub, Ondrej a Marek tvoria zaujímavý a originálny projekt Artube. Predávajú tričká s potlačou obrazov slovenských umelcov, čím nielen zviditeľňujú ich tvorbu, ale ju aj podporujú. Navyše im záleží na tom, aby ich produkty boli ekologické, čo je v dnešnom textilnom priemysle veľmi pozitívne. Táto iniciatíva nás zaujala a opýtali sme sa ich pár otázok, aby sme sa o Artube dozvedeli viac.

Zdravím páni, môžete nám predstaviť projekt Artube? Čo je jeho hlavnou myšlienkou?

Jakub: Hlavnou myšlienkou Artube bolo priniesť kvalitné tričká na slovenský trh. Keďže ponuka je dnes vysoká, chceli sme sa odlíšiť. Oslovili sme známych i menej známych slovensko-českých umelcov, ktorí boli ochotní nám sprístupniť svoje dizajny a išli sme do toho. Prvotnou ideou bolo ponúknuť ľuďom umelecky hodnotné oblečenie, ktoré je aj ekologicky nezávadné.

 

Kto stojí za týmto projektom a ako vznikol

Ondrej: Za týmto projektom stoja traja ľudia – Marek Chalány, Jakub Tovarňanský a Ondrej Turza. Samotný nápad robiť tričká, bol na stole už asi 5 rokov dozadu. Pôvodne sme chceli tento projekt rozbiehať siedmi, pričom sme nemali jasný cieľ a ani toľko potrebné financie. Vtedy to nemohlo dopadnúť inak ako failom a tak sme to po pár stretnutiach zabalili a išli radšej von. Na projekt sa postupom času zabudlo.

Oživenie nastalo, až keď sme pred pár rokmi navštívili vernisáž nášho kamaráta, známeho slovenského maliara Michala Černušáka v priestoroch kultúrneho centra A4. Vtedy sme si povedali, že by bolo dobré znova oživiť nápad tlačiť umenie na tričká. Stretli sme sa teda znova, tentoraz už iba traja a začali pripravovať plán ako ďalej.

8

Ako dlho trvala príprava projektu pred spustením? Čo všetko ste museli vyriešiť?

Marek: Pravidelne sme sa stretávali asi 3 – 4 mesiace pred založením spoločnosti a dlhé hodiny zisťovali, čo všetko budeme potrebovať urobiť pre to, aby sme mohli začať. Neskôr, od založenia spoločnosti až po oficiálne uvedenie produktov na trh a prvý predaný kus, to zabralo ďalšie 3 mesiace, takže dokopy niečo cez pol roka. Človek si na začiatku ani neuvedomuje, koľko práce je za každou jednou maličkosťou a koľko ďalších úloh sa objaví, až jednu vyriešite. Z toho všetkého nám zabralo asi najviac času programovanie samotného e-shopu a tvorba brand designu.

Teraz už vieme, že ak by sme to riešili znova, veľa vecí spravíme inak, rýchlejšie a kvalitnejšie. Sme len ľudia a ako každý,  učíme sa na vlastných chybách. Pre tých, ktorí momentálne uvažujú nad tým, že si založia vlastnú spoločnosť a začnú podnikať, by sme chceli odkázať, že tie najväčšie rozhodnutia je potrebné prijímať až po dôkladnom uvážení a prieskume.

 

Artube spolupracuje so slovenskými umelcami. Podľa čoho si umelcov vyberáte?

Marek: Spočiatku sme oslovili ľudí z nášho okolia a našich priateľov, ktorí sú zároveň výtvarnými umelcami. Umelcov si zatiaľ vyberáme hlavne podľa ochoty spolupracovať s nami. Do budúcnosti však chceme osloviť oveľa širšie spektrum umelcov a už teraz usilovne pracujeme na tom, aby sme ich pre náš e-shop získali čo najviac.

2

S kým aktuálne spolupracujete?

Jakub: Momentálne spolupracujeme s piatimi umelcami zo Slovenska a z Česka – Michalom Černušákom, Oľgou Paštékovou, Alexom Zelinom, Petrou Svobodovou a Petrou Žiačkovou. V radoch našich umelcov čoskoro privítame Janu Majlátovú a Dominiku Žákovú, pričom od každej z nich uvedieme do ponuky jedno nové tričko.

 

Ak by niekto, kto maľuje, kreslí či tvorí grafiku chcel s vami spolupracovať, môže vás osloviť?

Jakub: Samozrejme. Napísať nám môže každý, kto by mal záujem s nami spolupracovať. Ideálne na našu e-mailovú adresu [email protected] alebo na našu facebookovú fanpage. Radi sa s kýmkoľvek stretneme a preberieme možnosti spolupráce. Našou filozofiou je spájanie dobrého umelca a kvalitného trička.

4

 

Prečo práve názov Artube?

Ondrej: ARTUBE vzniklo podľa obalu, do ktorého tričko balíme. Jedná sa o tubu z recyklovaného papiera – ART (umenie) + TUBE (tuba) = ARTUBE – myšlienka je teda taká, že dopravíme umenie cez tubu až priamo k vám :). “Tube” ma aj ďalšie významy v angličtine, ktoré sa nám páčili, a preto sme si tento názov vybrali.

 

Prečo bol pre vás pri tvorbe tričiek podstatný EarthPositive materiál?

Ondrej: Earthpositive je kolekcia, kde sa pri výrobe  využívajú výhradne obnoviteľné zdroje, sú bio a v súlade s etickými štandardmi Fairtrade. Mnoho ľudí si neuvedomuje, že textilný priemysel je jedným z najväčších znečisťovateľov našej planéty. A nielen to. Na výrobu oblečenia sa míňa neuveriteľné množstvo zdrojov, ako je voda (pri pestovaní a čistení bavlny) a energie, pričom samotná výroba sa veľmi často odohráva za neľudských podmienok. Keď človek pozná a uvedomuje si tieto skutočnosti, je na správnej ceste k tomu, aby s tým začal niečo robiť. Svet sa spasiť nechystáme, ale záleží nám na tom, čo sa deje okolo nás.

6

 

Z predaja každého trička idú 2 € na dobročinnosť. Čo konkrétne z tohto výťažku podporujete?

Marek: Momentálne podporujeme dve neziskové dobročinné organizácie. Clowndoctors a Pes v núdzi. Aktuálny predajný model sa však nepodarilo pretaviť do rozumnejšej podpory pre tieto projekty, tak ako sme si predstavovali. Preto momentálne skloňujeme iné spôsoby, keďže pomoc neziskovým projektom je jedna z našich priorít. Najčastejšie sa rozprávame o novom projekte Dobrého obchodu na Sashe.sk.

 

Čo je podľa vás najpodstatnejšie, ak sa niekto chce uplatniť na slovenskom trhu s oblečením?

Jakub: Toto je veľmi zložitá otázka. Podľa našich predstáv by bolo prvoradé mať kvalitný a originálny produkt, niečo, čo ľudí zaujme a osloví. Avšak realita je trochu iná. Na Slovensku je, bohužiaľ, ešte stále malé povedomie o tzv. spoločenskej zodpovednosti, alebo o ekologickom prístupe k svojmu okoliu. Máme pocit, že u mnohých stále víťazí ako hlavný činiteľ nízka cena. Bez ohľadu na to, čo za výrobou produktu naozaj je. Avšak takéto niečo sa nedá zmeniť zo dňa na deň. Ďalšie dôležité činitele sú napríklad výroba, distribúcia a marketing. V niektorých oblastiach máme ešte slabiny.

3

Je možné vaše tričká prispôsobiť požiadavkám zákazníkov? Ak by som chcela napr. motív R.I.P.IČKY na biele dámske tričko veľkosti M?

Marek: V tejto chvíli máme v ponuke len tričká určitých farieb, avšak už čoskoro plánujeme prejsť na nový model predaja – ponúknuť zákazníkom viac možností, výber z väčšieho počtu designov a možnosť vytlačiť si design na širšiu farebnú škálu. Rôzne veľkosti a typy sú samozrejmosť. Jednoducho, chceme byť viac pružní a variabilní.

 

Čo chystáte do budúcna? Aké má Artube plány?

Ondrej: Momentálne pracujeme na tom, aby sme pre náš web prilákali čo najväčšie množstvo umelcov, vytvorili im profily a mohli zverejniť nové dizajny pre zákazníkov. Našim cieľom je mať čo najväčšiu databázu slovenských a českých umelcov, ktorí by chceli ponúkať svoje umenie cez ARTUBE. Taktiež by sme postupne chceli začať ponúkať aj iné produkty ako sú tričká a to napríklad tašky, mikiny a iné druhy oblečenia.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech