Biznis pre známu firmu: Nejako mi to mýto nesedí, píše Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu

Autá a peniaze
Ilustračná snímka, TASR/Ján Krošlák, Unsplash/ Omid Armin

Autorka je bývalá novinárka a v súčasnosti pôsobí v Nadácii Zastavme korupciu.

Takmer vždy, keď minister dopravy či vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zopakujú, že doterajšia mýtna zmluva je nevýhodná pre štát, udeje sa paradox. Hlavný protagonista mýta – SkyToll sa dostane k ďalšiemu biznisu. 

Nie je tomu inak ani v najnovšom prípade. Diaľničiari dlho zahmlievali, čo chcú s výberom mýta robiť od januára. S úderom polnoci na Silvestra tohto roka totiž doterajšia veľmi zle postavená zmluva voči štátu mala skončiť. Týka sa výberu mýtnych poplatkov od autodopravcov.

Ide o stovky miliónov eur ročne. Z nich sa majú nielen stavať nové diaľnice, ale aj udržiavať tie existujúce. Miesto toho si takmer 40 % z poplatkov hneď berie SkyToll. Zvyšok ide na fungovanie NDS a potom pre diaľnice.

Ale späť k zmluve so SkyTollom. Už mesiace sa médiá, odborníci aj aktivisti pýtajú, ako sa bude mýto vyberať od nového roka. Konkrétnu odpoveď nedostávali. S argumentom, že veci sú v rokovaniach, diaľničiari si nechcú pokaziť zverejnením stratégie vyjednávaciu pozíciu. Jasné bolo len to, že zmluva so SkyTollom má čím skôr skončiť. Pretože je pre štát pridrahá.

Po pondelku vieme viac. Zmluva so SkyTollom má pokračovať ešte takmer rok. Do novembra 2023. Minimálne, pretože to bude závisieť od toho, či sa všetko ostatné postíha. A história NDS potvrdzuje, že s dodržiavaním termínov si ťažkú hlavu diaľničiari nerobia.

Riešia už vyše dvoch rokov

Zmena mýta pritom nie je nová vec. Súčasné vedenie NDS, ktoré si vykreoval minister Andrej Doležal, nominant Sme rodina, zmenu intenzívne rieši už od mája 2020.

Nie je to dlho na výmenu tak komplikovaného projektu ako je mýto. Ale zas ani prikrátko, aby veci opakovane vyzerali, že sa riešia na poslednú chvíľu.

Pretože tak vyzerá aj nový mýtny systém. Súťaž na neho bola vyhlásená ešte v roku 2020. No darmo odborníci aj záujemcovia naznačovali, že tender nie je dobre nastavený. NDS si šla svoje. A v máji tohto roka sme sa dozvedeli zaujímavú vec – súťaž predbežne vyhrala firma blízka SkyTollu. S tretinovou cenou oproti očakávaniam diaľničiarov.

Divné to prišlo konkurencii aj Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý po podnete skutočne rozhodol, že cenové ponuky musia diaľničiari opätovne prehodnotiť. Výsledok sa máme dozvedieť ešte tento mesiac.

NDS ale akoby už na jar, ešte pred predbežným vyhodnotením tendra, tušila, že budú problémy. Práve vtedy sa dohodla, opäť so SkyTollom, na miliónovom dodatku. Cez neho zabezpečila SkyTollu biznis minimálne na ďalší rok, no celé sa to môže pretiahnuť až na päťročnú dobu.

Koľkokrát zaplatíme za európske mýto?

Dodatok sa týka takzvaného európskeho diaľničného roamingu. Známeho aj pod skratkou EETS. Nie je to inak zlá vec. Jednak je výber cez neho pre štát lacnejší a pre putujúce kamióny ide o pohodlný spôsob úhrady mýta v rôznych krajinách. Problém ale je, že EETS má NDS zakalkulované aj v novej súťaži, ktorá hádam do konca tohto roka skončí.

Nehovoriac o tom, že Nadácia Zastavme korupciu aj Slovensko.Digital majú podozrenie, že už SkyToll mal za svoje doterajšie faktúry túto službu štátu dodať. Preto mimovládky podali podnet na Najvyšší kontrolný úrad.

Predĺženie kontraktu na diaľničné známky pre bežných vodičov, samozrejme so SkyTollom, už len rýchlo prebehnem. 

Suma sumárum. Ako sa na to dívam, tak sa na to dívam, ak by niekto chcel prihrať biznis SkyTollu so štátom a ešte pár miliónov eur navyše, nerobil by to zrejme inak.

Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá