„Bublina okolo startupov, podobná „dot-com bubble“, môže prasknúť znova“, tvrdia Hauge aj Suchoba

Martin Rajec / 28. apríla 2015 / Lifehacking

Bratislavský inkubátor RubixLab vyberal na začiatku roka projekty, ktoré zasadnú do jeho priestorov a pokúsia sa posunúť svoje projekty na vyšší stupeň. V ideálnom prípade tak, aby prerazili do celého sveta. Jedným z porotcov bolo aj veľké meno z prostredia rizikového investovania, a to šéf najväčšieho škandinávskeho investičného fondu Creandum, ktoré „nalialo“ peniaze do projetov ako Spotify či Vivino. Martin Hauge absolvoval už svoju druhú návštevu Slovenska za posledné mesiace a my sme sa ho opýtali na jeho vízie v startupovej oblasti.

 

 

Ako to celé začalo, kedy ste prišli na to, že startupy sú oblasť, v ktorej ste doma?

Do startupov som sa dostal už pred 30 rokmi, kedy som založil svoju prvý startup. Takmer dve desaťročia som podnikal a ku koncu som pôsobil ako angel investor. V roku 2004 som prešiel do investičného fondu, čo vo výsledku znamená 30 rokov skúseností v oblasti startupov.

 

Ak dôjde do štádia, kedy je treba rozhodnúť či daný startup dostane investíciu alebo nie, ktoré faktory sú pre vás rozhodujúce, podľa čoho sa rozhodnete projekt podporiť?

Je to vždy kombinácia troch dôležitých súčastí. Ak by som ich mal zoradiť, na prvom mieste by určite bol tím ľudí. Vždy rád podporím výnimočných ľudí-podnikateľov, a som nadšený, ak sa im podarí objaviť jedinečnú príležitosť na webe. Podobne ako tomu bolo v prípade Spotify v hudobnom priemysle alebo v prípade Vivino na trhu vín.

 

 

Jedným z hlavných investorov v inkubátore RubixLab je Michal Suchoba, ako je to v zahraničí? Prevládajú investície od VC fondov alebo prichádzajú prostriedky skôr z účtov podnikateľov?

Nie je zvykom, aby boli inkubátori podporované investičnými fondami, akým je Creandum. Bežnou praxou v zahraničí je, že tieto organizácie sú podporované z verejných zdrojov alebo sú dotované z prostriedkov angel investorov, ako je v tomto prípade Michal Suchoba. Tento model je zaužívaný ako u nás v Škandinávii, tak aj v Nemecku či USA, z môjho pohľadu ide o prirodzenejšiu spoluprácu než je tá medzi štátom a inkubátorom, respektíve startupmi.

 

15 rokov dozadu otriasla svetom rizikového investovania kauza „dot-com bubble“, v ktorej množstvo investorov prišlo o svoje peniaze. Myslíte si, že sa môže zopakovať?

Tiež som na tom prerobil slušný balík peňazí… (smiech). Samozrejme, je veľká šanca, že sa opäť vytvoria nejaké bubliny či falošné nádeje, no som presvedčený, že trh sa dostatočne poučil v roku 2000 z „dot-com bubble“. Na druhej strane je pravdou, že sa preinvestuje množstvo peňazí do projektov už v ich skorom štádiu (early-stage), ale myslím, že v tomto kontexte sme len niekde na pomyselnom vrchole, no ku prasknutiu bublinu ako bola „dot-com bubble“ by som to neprirovnával.

 

 

Martin S. Hauge, vedúca postava investičného fondu Creandum, by teda mal zohrávať jednu z dôležitých rolí pri rozvoji startupov, ktoré už čoskoro zasadnú do RubixLabu. Projekt podporuje z pozície angel investora Michal Suchoba, a prirodzene z toho pramení otázka, ako on vidí situáciu.

„Ak by som priveľmi sa bál, nešiel by som do toho. :)  Mám za sebou viacero veľkých projektov v oblasti informačných technológii a startupy boli pre mňa vždy výzvou. Ako iste viete, ide o rizikové investovanie, kde za potenciálu obrovského zhodnotenia vkladu podstupujete riziko úplného znehodnotenia investície. Myslím si však, že je veľká šanca, že v nasledujúcich rokoch vzniknú projekty, ktoré zmenia fungovanie spoločnosti, tak ako tomu bolo v prípade služieb AirBnb, Uber či slovenský Hopin. Pripúšťam, že niektoré investície výjsť nemusia, no vidina prínosu, aký môže startup pre ľudí mať, ma skutočne fascinuje a to je jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa aj za cenu rizika rozhodol vstúpiť do projektu RubixLab,“ okomentoval situáciu Michal Suchoba, ktorý patrí medzi hŕstku startupových investorov zo Slovenska.

 

 

Po skúsenostiach z minulosti sú investori opatrnejší, no nielen vidina zisku, ale aj vplyvu na spoločnosť, posilňuje ich záujem podieľať sa na inovatívnych projektoch. Hoci sa komerčného úspechu v celosvetovom meradle dočká len pár vyvolených myšlienok, stále je to obrovským lákadlom popri málo dynamických projektoch, ktoré sa pravidelne v rámci IT riešia. Preto bude určite zaujímavé sledovať, či aj na Slovensku alebo v okolí dokážu vzniknúť služby zaujímavé pre celé ľudstvo.

 

 

Pridať komentár (0)