Budú­ce tren­dy webo­vé­ho dizaj­nu, o kto­rý­ch by si mal vedieť

Karol Stracar / 3. júla 2015 / Lifehacking

To, čo letí vo webo­vom dizaj­ne sa dozvieš na kaž­dom rohu. V tom­to člán­ku sa dozvieš ale viac, ako len to, čo je v dizaj­ne webov dnes. Dozvieš sa to, čo ešte len bude in.

 

1. Gestá namiesto klikov

Pred pár rokmi asi každý poznal ten otravný moment, keď čítal nejaký pútavý článok a v tom najlepšom musel prejsť myšou do pravej strany prehliadača a použiť starý známy „scrollbar“. Pokročilejší používatelia PC asi už niekedy použili aj koliesko na myši, prípadne šípky na klávesnici.

Dnes je scrollovanie jednoduchšie ako samotný klik. Na mobiloch ti stačí šmyknúť prstom po obrazovke, teda vynaložíš neporovnateľne menej námahy ako pri snahe kliknúť na link pri dobrodružnej návšteve neresponzívneho webu.

Trendom sa preto stáva scrollujúci web, ktorý zastavíš klikom. Moderné stránky už dnes majú minimum klikania, pričom scrollovanie sa stále viac rozmáha. V budúcnosti uvidíme menej linkov, viac tlačítok, väčšie „klikacie“ miesta a dlhé stránky, ktoré budeš len scrollovať (po novom).

 

 

2. Fold je konečne mŕtvy

Rozšírením scrollovania a tým, že zariadenia sa stali rozdieľne veľké sa fold stal nepotrebným. Dizajnéri už teda nemusia všetko nacpať do hlavičky webu. Vďaka novým „vysokým“ webom je im umožnené zaplniť stránky dobre vyzerajúcimi veľkými obrázkami.

V roku 2015 sa očakáva väčší počet dizajnov, ktoré „zaberú“ viac miesta, hlavne vertikálne a tým umožnia poňať viac obrázkov.

 

3. Používatelia sú rýchlejší, weby jednoduchšie

V dnešnej dobe je každý mladý expertom na používanie internetu. Výsledkom je, že sa všetko zrýchľuje a my sa stávame čoraz viac netrpezliví. Aj totálnemu flegmatikovi ide pena z úst, keď čaká na načítanie stránky 30 a viac sekúnd.

Hlavnou výzvou dnešných webov nie je len samotná rýchlosť načítania, ale predovšetkým rýchlosť pochopenia užívateľom. Dôvodom je nový profil internetového usera: je viac chápavý, menej trpezlivý a pomalé weby považuje za niečo, čo ho len zdržuje.

Čistý dizajn je len začiatok, trend ktorý budeme sledovať v roku 2015 je pokračovanie zjednodušovania a robenia stránok viac bezprostrednými pri prvom kontakte.

 

4. Pixel skončil

Kedysi každý vedel, o čo sa jedná, dnes už len málokto. S responzívnym dizajnom sme objavili svet gridov a percent. Posledným mohykánom v tejto oblasti sú bitmapové obrázky.

Okrem toho takmer na celom webe sú obrázky v rozlíšení polovičnom aké poskytujú moderné displeje. Preto je práve teraz ten správny čas na rozšírenie vektorových obrázkov. Umožňujú prispôsobiť veľkosť obrázku k veľkosti displeja bez straty jeho kvality.

Táto technológia už existuje, ale ešte asi chvíľu potrvá kým dizajnéri zmenia svoje zvyklosti, najskôr asi keď sa displeje ako Retina stanú samozrejmosťou.

 

 

5. Animácia je späť...

... a pozrieme sa v akých oblastiach. Čistý a jednoduchý dizajn môže niekedy vyzerať až príliš jednoducho, dokonca nudne. Práve animácia pomôže v „oživení“ týchto webov.

CSS animácia umožňuje vylepšiť dizajn stránok bez pluginov, bez akejkoľvek straty rýchlosti alebo kompatibility.

Späť je aj GIF animácia a je silnejšia ako nikdy predtým, najmä vďaka jednoduchosti jej vytvorenia a zdieľania.

 

6. Komponenty sú nové frameworky

Tvorba webov sa stáva čoraz komplikovanejšia. Programátori sa musia prehrýzť cez dlhočizný kód, len aby nimi vytvorená stránka splnila jednoduchú úlohu, ako napríklad možnosť olikeovať ju.

Web Components uľahčí tvorbu webu niekoľkonásobne a, napriek tomu, že stále nie sú hotové, 2015 vyzerá ako ich rok.

Material design od Googleu môže byť práve ich odrazovým mostíkom, nakoľko ho podporujú všetky súčasné prehliadače a sprístupňuje bohatú animáciu a interakciu komponentov z Androidových appiek s kódom jednoduchým ako nikdy predtým.

 

 

7. Sociálna saturácia a vzostup priameho emailu

Social media sú fenoménom dnešnej doby, predovšetkým ale pre používateľov. Výrobcovia až takí nadšení nie sú. Problémom je nasýtenie. Každý deň pribudnú na Facebooku miliardy nových príspevkov a Facebook rozoznáva, ktoré sa užívateľom páčia najviac a zobrazuje len tie. Časom teda tvoje príspevky vidí čoraz menej ľudí a jediným riešením zväčša býva zaplatiť si reklamu (Facebooku).

V roku 2014 sa opäť dostal do popredia starý dobrý email, pričom tento trend by mal pokračovať aj v roku 2015. Má jednu obrovskú výhodu: oveľa viac ľudí uvidí, čo si im poslal.

 

zdroj: The Next Web

Pridať komentár (0)