Bystrík Míček – dizajnoval autá pre Mercedes-Benz a VW, dnes vedie vlastnú firmu a navrhuje jachty, lode, drony či stoličku Neseda

  • Bystrík Míček je šikovný chalan, ktorý žije dizajnom. Ešte počas školy spolupracoval s firmami ako Volkswagen, Audi, Renault či Škoda. No vždy ho lákala cesta nezávislosti, a preto si založil vlastné dizajn štúdio Werkemotion. Dnes spolupracuje s firmami z Európy či USA. Rozprávali sme sa s ním o jeho pestrofarebnej škále projektov, o jeho tvrdých začiatkoch v biznise a aj o tom, ako sa dá využiť vzdelanie v automobilovom dizajne v iných odvetviach.
bystrik
  • Bystrík Míček je šikovný chalan, ktorý žije dizajnom. Ešte počas školy spolupracoval s firmami ako Volkswagen, Audi, Renault či Škoda. No vždy ho lákala cesta nezávislosti, a preto si založil vlastné dizajn štúdio Werkemotion. Dnes spolupracuje s firmami z Európy či USA. Rozprávali sme sa s ním o jeho pestrofarebnej škále projektov, o jeho tvrdých začiatkoch v biznise a aj o tom, ako sa dá využiť vzdelanie v automobilovom dizajne v iných odvetviach.

Bystrík, vyštudoval si VŠVU transport design. Nie bežne sa stáva, že sa z designerov stanú podnikatelia. Vždy ťa lákalo založiť si vlastný biznis?

Mojim cieľom nebolo stať sa podnikateľom, vždy som chcel navrhovať a riešiť problémy, ktoré boli vonku, a preto som sa k nim vždy staval ako k výzvam. Stať sa neskôr podnikateľom, som bral ako nevyhnutnosť.

bystrik1

Tvoja firma WERKEMOTION sa venuje predovšetkým transportnému a priemyselnému designu. Ako sa teda študent umeleckej školy dostane k navrhovaniu áut, lodí, jácht, pontónov, dronov, … ?

Počas školy som na takmer dva roky odišiel do Nemecka, podarilo sa mi získať kontrakty vo Volkswagen design a v Mercedes-Benz design. Pracoval som na viacerých projektoch, mnohé sa dostali aj do výroby ako Mercedes G 6×6 63 AMG. Po škole som mal niekoľko ponúk na prácu, ale išiel som do rizika a založil som WERKEMOTION s tým, že mám 25 a päť rokov pred sebou na riskovanie.

Prvý rok firmy bol dosť tvrdý. Následne sa to zlepšilo, podarilo sa mi získať projekty na prvé lode a najväčšieho výrobcu traktorov zo Slovinska, neskôr aj pontóny. Plus paralelne pribúdali aj menšie produkty, ako šperky, drony, produkty do lietadiel, inovatívny nábytok a pod.

A k otázke, ako sa k tým projektom dostať, neexistuje jednotná cesta k získaniu príležitostí, lebo projekt sa odvíja od klienta, ktorý za ním stojí.

bystrik2

Máš pocit, že by ti ekonomické vzdelanie pomohlo pri tvojej terajšej práci?

Obávam sa, že aj keby sa niečo také zaviedlo, študovalo by sa to podľa typických postupov, ktoré by boli v rámci, tak rýchlo rozvíjajúceho sa sektora, neefektívne. Poviem príklad, keď som začínal školu, chcel som byť čo najlepší automobilový dizajnér, získať stáže a prácu. Keď prišla kríza 2009, bol som v druhom ročníku a celý sektor sa začal meniť. Keď som končil školu v roku 2013 už bolo úplne normálne, že práca nie je priorita a viacerí študenti už chceli byť nezávislí. Teraz je zase v kurze, že ľudia vyštudujú dopravný dizajn, ale svoje vedomosti použijú v úplne inom sektore, týmto spôsobom vedia priniesť zmenu. Dnes je preberanie postupov a znalostí z odboru do odboru novou kolorizáciu biznisu a trhu ako takého.

bystrik3

Pracoval si so značkami ako Mercedez-Benz, Volkswagen, počas školy aj s Audi, Renault, Škoda. Prečo si sa teda rozhodol odbočiť od tejto dobre rozbehnutej kariéry a založiť vlastné dizajnové štúdia?

Keď človek príde do školy, tak je v základe ako nepopísaný papier a každý rok ak sa snaží, zažíva prúdký rozvoj svojich schopností a osobnosti. To sa prakticky deje od 15 do 25 roku života. VŠVU, VW a Mercedes bolo pre mňa úplne top obdobím, rýchlym, farebným, plným úspechov a zlyhaní. Bál som sa, že ak sa zamestnám, tak sa zacyklim a stratím ten vývoj. Samozrejme toto je môj subjektívny prístup, mám veľa úspešných kamarátov, ktorí sú automobilovými dizajnérmi v Porsche, BMW, Mercedes, VW, Škoda atď a ich výsledky sú fantastické. Vlastné štúdio a biznis som videl ako možnosť dostať sa z komfortnej zóny, zlepšiť sa a mať viac možnosti. Pravdupovediac prvý rok po škole som to ľutoval :D, ale vydržal som a teraz sme ako firma už stabilní. Následne som založil štúdio na digitálne produkty pre hry a pre A.I. pod názvom EKMOS začal som s programovaním a rád by som spätne s týmito schopnosťami obohatil aj WERKEMOTION.

bystrik4

Produkty, ktoré vyvýjate nie sú určené len na slovenský trh. Spolupracujete aj s firmami zo zahraničia, či už sú to klienti, vývoj prototypov alebo aj výroba samotných produktov?

My sme praktický dizajn styling štúdio, riešime hlavne estetiku produktov, ale veľakrát sa deje, že navrhujeme aj architektúru a skladbu produktu. Klientov zatiaľ máme zo Slovenska, Slovinska, Floridy v USA, teraz pomaličky získaváme aj klientov z Chorvátska a Poľska a tiež komunikujeme aj s nemeckými firmami či rakúskymi. Prototypy pomáhame manažovať s našimi partnermi, ktorí sa špecializujú na výrobu, to nechceme mať pod jednou strechou, aspoň zatiaľ nie.

bystrik5

Na akých projektoch momentálne pracujete? Je možné vidieť aj u nás niektoré vaše produkty?

Nedávno sme dokončili styling pre väčší pontón HUMA6 pri moste SNP zo strany od Starého mesta, na ktorý sa vyloďujú turistické lode z Viedne a v nadstavbe je pekná reštaurácia. Momentálne jednáme s firmami, ktoré vyrábajú jachty z Chorvátska a budeme mať prezentáciu prototypu traktora v Taliansku na Expe v novembri tohto roku.

Tiež vyvíjame dva mediálnejšie produkty a to stoličku NESEDA pre Miša Trubana a Vlada Zlatoša a styling malých interiérových dronov pre firmu DRONnBASE, Animatechnika.

bystrik6

Čo si najviac vaši klienti na vás cenia?

Klientov nenechávame v slepej uličke, podporujeme celý proces od nápadu, cez dizajn, prototyp a konzultácie pre masovú výrobu. Ak nastanú problémy akéhokoľvek druhu, ktoré by vývoj daného produktu mohli zastaviť, vždy nájdeme riešenie, či už v samotnom produkte alebo pri komunikácií s výrobcami.

bystrik7

Máš teda skúsenosti s biznisom, nemáš vyslovene ekonomické vzdelanie. Čo by si poradil mladým ľuďom, ktorí majú veľa nápadov, ale boja sa do toho ísť?

Zostaňte deťmi, neprestávajte snívať, a keď to už chcete zabaliť choďte sa radšej vyspať. Určite sa rozhodujte za seba a zároveň si udržujte odstup od ľudí, ktorí sa vás snažia presvedčiť o opaku. Samozrejme, je potrebné byť vždy nohami na zemi, vidieť reálne gravitáciu a konverziu vášho nápadu a vydržať. Je potrebné byť schopný si stanoviť miery toho, kedy produkt je dokončený, lebo vyvíjať a zlepšovať sa dá bez konca. Najdôležitejšia je však exekúcia nápadu, jeho realizácia a dotiahnutie až do konca, bez toho nápad nemá žiadnu hodnotu. Dôležité však je učiť sa, čítať knihy, nepodceňovať vzťahy, mať vo všetkom poriadok, dodržať svoje slovo a nemať doma TV. Bez toho fungujem od 15-tich.

Na koniec nám povedz, aké máte ciele, ktoré by ste chceli s WERKEMOTION naplniť.

Chceme upgradovat s WERKEMOTION trh tvorby produktov o nový biznis koncept prvej bezplatnej konzultácie online. A pokiaľ obojstranne budeme vidieť s klientom zmysel v spolupráci môžeme sa dohodnúť aj na konkrétnejších podmienkach, či už vo forme ďalších konzultácií alebo priamo na návrh produktu.

Tiež sa chceme viac dostať do game sektora a movie sektora, momentálne už na niečom aj spolupracujeme, tak uvidíme, aký dopad budú tieto aktivity mať. Prvé lastovičky si môžete pozrieť na našom Instagrame.

 

snimka-obrazovky-2016-10-06-o-12-04-45

 

Zdroj fotky: archív Werkemotion

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK