Byť mäsožrútom má svoje výhody. Mäso je dôležité pre svaly, vegánska strava zas pre celkové zdravie

  • So starnutím prichádza úbytok svalovej hmoty, ktorý lepšie zmierňuje živočíšny proteín
  • Zabrániť úbytku svalstva sa dá aj pravidelným cvičením, vedci prepojili menšiu svalovú hmotu s vyšším rizikom úmrtia v starobe
  • Rastlinná strava je zas prospešnejšia pre celkové zdravie ľudí aj planéty
 srcset
Unsplash/Alora Griffiths/ amirali mirhashemian Unsplash/Oleg Ivanov
  • So starnutím prichádza úbytok svalovej hmoty, ktorý lepšie zmierňuje živočíšny proteín
  • Zabrániť úbytku svalstva sa dá aj pravidelným cvičením, vedci prepojili menšiu svalovú hmotu s vyšším rizikom úmrtia v starobe
  • Rastlinná strava je zas prospešnejšia pre celkové zdravie ľudí aj planéty

Vegánska strava je čoraz populárnejšia po celom svete, počet vegánov pribúda. Vedci po celkom svete sa zhodujú, že keby ľudstvo prešlo na rastlinnú stravu, výrazne by to pomohlo v boji proti klimatickej zmene.

Aké dopady má rastlinná strava na starnúce ľudské telo sa presne nevie. Oliver Witard z britskej King’s College London na konferencii združenia The Physiological Society prezentoval štúdie, ktoré sa zameriavajú na vplyv proteínov na úbytok svalovej hmoty. Witard tvrdí, že rastlinné proteíny sú síce nápomocné pre starnúce svaly, ale nie sú tak výživné ako živočíšne.

Pribúdajúci vek znamená ubúdajúcu svalovú hmotu. So starnutím je spojená aj nižšia fyzická aktivita a nižší príjem stravy. Starnúci ľudia by mali podľa Witarda kombinovať rastlinnú aj živočíšnu stravu. Živočíšnu stravu by mali starší ľudia konzumovať kvôli proteínom, ktorú obsahuje a rastlinnú kvôli udržateľnosti a ďalším jej zdravotným výhodám.

zdroj: Tomáš Turek

„Výsledky štúdie uskutočnené v kontrolovanom laboratórnom prostredí dokázali, že príjem hovädzieho mäsa, mlieka alebo srvátkových bielkovín stimuluje väčšiu postprandiálnu odpoveď MPS v porovnaní so zdrojom sójového alebo pšeničného proteínu,“ uviedol vedec. Zároveň upozornil, že vo výskume boli porovnávané len dva rastlinné proteíny, a to sója a pšenica a vyzval na ďalší výskum, ktorý by porovnal aj ostatné rastlinné proteíny.

Zabrániť úbytku svalovej hmoty spojenej so starnutím sa dá aj pravidelným cvičením. Štúdia University of São Paulo’s Medical School preukázala, že prospešnejšie pre svaly seniorov a celkové zdravie je posilňovanie. Vedci prepojili slabé svalstvo v oblasti rúk a nôh s vyšším rizikom úmrtia.

Vegánska strava má pozitívny vplyv na celkové zdravie

Vo vegánskej strave sa používajú aj proteíny z hrachu, fazule, ryže či konope. Americký výrobca Beyond Meat vo svojich hamburgeroch, ktoré chuťou pripomínajú hovädzie mäso, využíva hrachový proteín. V časoch pandémie zažívajú rastlinné vegánske náhrady mäsa zlaté časy. Dôvodom je výskyt ochorenia COVID-19 u pracovníkov v mäsiarskom priemysle v USA i v Európe.

Slovenský lekár: V Južnom Sudáne si našu prácu vážili. Na Slovensku mám často opačný pocit

Napriek tomu, že vo vzťahu k svalovej hmote rastlinná strava prehráva, navrch má pred živočíšnou stravou v ostatných zdravotných aspektoch.

Najčastejšie sa uvádza jej pozitívny vplyv na kardiovaskulárne choroby alebo liečbu cukrovky. Najnovšia štúdia Plant-Based Diets for Healthy Aging zverejnená v Journal of the American College of Nutrition preukázala nižší výskyt obezity, rakoviny, znížené riziko infarktu. Ďalšími výhodami podľa štúdie je pozitívny vplyv na mozog a tráviacu sústavu.

Zdroje: The Physiological Society, Journal of the American College of Nutrition, Wellandgood, Study Finds, Study Finds

Najnovšie video