Chceš sa zlepšiť v online marketingu? Táto čoraz dôležitejšia zručnosť ti nesmie chýbať

  • Natívna reklama je na Slovensku aj vo svete čoraz populárnejšia, investície sa rátajú v desiatkách miliónov
  • Inovatívna forma reklamy zlákala aj najväčšie firmy, do natívnej reklamy inzerujú aj banky, telco či retail
  • Príprava takéhoto reklamného obsahu si vyžaduje znalosti z viacerých odborov, špecialisti sú veľmi žiadaní
dimaq211
Unsplash/bantersnaps a DIMAQ
  • Natívna reklama je na Slovensku aj vo svete čoraz populárnejšia, investície sa rátajú v desiatkách miliónov
  • Inovatívna forma reklamy zlákala aj najväčšie firmy, do natívnej reklamy inzerujú aj banky, telco či retail
  • Príprava takéhoto reklamného obsahu si vyžaduje znalosti z viacerých odborov, špecialisti sú veľmi žiadaní

Reklama o našu pozornosť bojuje z každej strany. Svoje posolstvá sa nám za deň snažia povedať desiatky bilbordov pri ceste, desiatky bannerov online či množstvo sponzorovaných postov alebo videí.

V ľuďoch sa potom vyvíja reklamná slepota – fenomén, kedy reklamné plochy už podvedome prehliadame. Potvrdzujú to aj dáta – reklamnú slepotu pri online reklamách v roku 2007 potvrdil už Nielsen – na bannery, ktoré sú zvýraznené zelenou v hlavičke a po bokoch textu, sa väčšina ľudí nezameriava.

zdroj: Nielsen Norman Group – Ľudia prehliadajú bannery umiestnené na okrajoch a na začiatku stránky.

Ako teda komunikovať?

Čoraz populárnejšie sú preto kreatívnejšie a náročnejšie formáty, od ktorých konzumenti obsahu neodvracajú zrak. Natívna reklama je aktuálne jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví marketingu a dnes do nej investuje významná časť médií a inzerentov.

Cieľom natívnej reklamy je podať posolstvo takou nenútenou formou, že konzument obsahu ani nevie, že ide o reklamu. Potrebný je napríklad správny kontext, produkt sa nesmie príliš vychvaľovať a reklama musí vyzerať podobne, ako platforma, na ktorej je umiestnená. Reč je napríklad o product placemente vo filmoch a seriáloch, kde sa produkty len „náhodou vyskytnú“ v zábere.

Väčšina Slovákov však má kontakt s natívnou reklamou práve z online médií a sociálnych sietí – kde je produkt komunikovaný takým prirodzeným spôsobom, že nespúšťa reklamnú slepotu a tým pádom sa mnohokrát predáva viac, než prostredníctvom iných komunikačných kanálov.

Len máloktorý formát je natoľko kreatívny

Natívna reklama je veľmi flexibilná a predávať dokáže prakticky čokoľvek – aj skutočne komplikované produkty, kde rozhodovací proces spotrebiteľa trvá niekoľko dní či týždňov.

Pre firmy je to výhodný spôsob, ako sa ich brand a produkt môžu spojiť s významným médiom. Predaj či znalosť podporia prirodzenou cestou a vygenerujú konverzie, pozornosť či kvalitné leady. Publisherov si firmy môžu vyberať napríklad podľa toho, na akú cieľovú skupinu chcú zacieliť.

Kampaň však ani zďaleka nemusí končiť pri jednom článku či videu. Pozrime sa na reálne príklady: SME sa napríklad spojilo so značkou McDonald’s v dlhodobom projekte SME Poctiví, kde poukazovalo na vzťah populárneho quick-service-restaurant reťazca k slovenským dodávateľom a budovala sa dobrá reputácia značky.

zdroj: SME Creative

Startitup zasa napríklad upozorňoval na potrebu vytvorenia dôchodkového sporenia Tatra banky cez viacero na seba odkazujúcich článkov a videa, kde tvrdo ukazoval finančnú realitu súčasných slovenských dôchodcov.

So zacielením na mladých ľudí cez široké spektrum sociálnych sietí a viacerých portálov dokázal nenútenou a interaktívnou cestou odkomunikovať náročné posolstvo.

O skúsených copywriterov sa médiá trhajú

Publisheri tak dnes majú prakticky voľné ruky a kreatívnu voľnosť v tom, ako posolstvo posunú svojmu publiku. Copywriting natívnej reklamy však nie je jednoduchý a vyžaduje si človeka so špecifickým skillsetom.

Kvalitní copywriteri natívnej reklamy sú na Slovensku veľmi žiadaní a uplatnia sa v mediálnych domoch, digitálnych agentúrach a aj v korporátoch, či už na PR alebo marketingovom oddelení.

Veľmi dôležité je však aj vzdelávanie vo vnútri firiem – tie môžu lepšie pochopiť, aký produkt vlastne dostávajú, čo by mali očakávať a aký by mal byť výsledok a výstup natívnej kampane.

Na Slovensku je špičkou vo vzdelávaní v digitálnom marketingu DIMAQ, ktorý pravidelne organizuje IAB Slovakia, združenie pre online reklamu, ktorého členmi sú najväčšie slovenské mediálne domy či marketingové agentúry.

Práve pod značkou DIMAQ sa v apríli spúšťa aj kurz Tvorba natívneho obsahu, ktorý budú viesť lektori Matúš Majer zo Startitup a Peter Nagy zo SME – dva mediálne domy, ktoré sú na natívnu reklamu silno orientované.

Čo ty alebo tvoja firma získate absolvovaním kurzu?

  • detailný prehľad o tom, ako natívna reklama funguje
  • presný postup, ako natívna reklama vzniká
  • insight k tomu, ako sa zadáva, tvorí, aké prekážky vznikajú a ako ich riešiť
  • know-how, ako to robia dva veľké slovenské mediálne domy
  • podrobný a personalizovaný feedback na svoju prácu
  • pohľad do budúcnosti na vznikajúce trendy, v ktorých môžeš zažiariť
  • prestížny certifikát o absolvovaní DIMAQ workshopu

Orientácia v natívnej reklame je veľmi dôležitá pre každú firmu, ktorá investuje do nákupu médií. Natívna reklama je dnes už bežnou súčasťou takmer každého mediálneho plánu a vaši marketéri potrebujú vedieť, ako vzniká, čo očakávať, ako merať výsledky a čo nenútená reklama môže priniesť vašej firme.

Vyškoliť vlastných zamestnancov, ktorí už poznajú procesy a hodnoty, v čoraz populárnejšom marketingovom segmente, môže priniesť zaujímavé konkurenčné výhody v tom, ako komunikujete s vašou cieľovou skupinou.

Lektori

Matúš Majer sa natívnej reklame venuje už od roku 2017 a momentálne vedie natívnu reklamu v mediálnom dome Startitup Group. Ten na svojich portáloch za rok vyprodukuje vyše 300 natívnych výstupov pre menšie aj veľké značky, ako Slovenská sporiteľňa, Tatra banka, Telekom, Lidl, Billa či McDonald’s.

„Natívna reklama má na Slovensku obrovský potenciál a skúša ju čoraz viac významných hráčov. Vidíme, ako ju médiá robia čoraz sofistikovanejšie a čoraz viac naberá kontúry prémiového obsahu. Je to segment, ktorý bude rásť ešte dlhé roky a je súčasťou väčšiny mediaplánov – skúsený copywriter sa tak na Slovensku i vo svete nepochybne uplatní.“

Peter Nagy založil a vedie SME Creative, obsahové štúdio denníka SME. Vo vydavateľstve Petit Press zodpovedá za tvorbu natívnej a podcastovej reklamy. Má za sebou spolupráce pre značky ako Škoda, Kaufland, Baumit a desiatky ďalších. V roku 2018 získal Novinársku cenu za inovatívnu žurnalistiku.

Úspech natívnej reklamy stojí a padá na úrovni písania autorov. Čím kvalitnejší text autor napíše, tým dôveryhodnejší bude reklamný obsah pre čitateľov. Dobrá správa je, že remeslo zručnej tvorby textov sa dá naučiť. Tá zlá je, že málokto na to má trpezlivosť. Ak si myslíte, že na to máte trpezlivosť, účasť na kurze je dobrým začiatkom.

zdroj: DIMAQ/Peter Nagy zo SME Creative (vľavo) & Matúš Majer zo Startitup Group (vpravo).
Zdroje: Outbrain , Nielsen, DIMAQ, Dynamic Relations

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK