Vyťaž zo svojho dňa maximum, takto predídeš chronickej únave, ktorá trápi čoraz viac z nás

  • Menej svetla a slnka spôsobuje, že sa cítiš v nepohode
  • Ak vykazuješ znaky chronickej únavy, prinášame ti tipy, ako ju zmierniť alebo dokonca odstrániť
 srcset
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Menej svetla a slnka spôsobuje, že sa cítiš v nepohode
  • Ak vykazuješ znaky chronickej únavy, prinášame ti tipy, ako ju zmierniť alebo dokonca odstrániť

Spíš každú noc dostatočne, a napriek tomu sa cítiš vyčerpaný? Táto chronická únava má niekoľko príčin. Pokiaľ ti ale chýba energia, a kvôli tomu vynechávaš pravidelný beh alebo cvičenie jogy, aby si mohol čo najskôr zaľahnúť, je to chyba, informuje agentúra ČTK.

Dostávaš sa tým do bludného kruhu, pretože nadchádzajúce noci budeš mať narušený spánok. Fyzická námaha navyše vďaka svojmu energizujúcemu účinku umožňuje bojovať proti únave.

Aktivitou proti nekvalitnému spánku

Šport a fyzická aktivita vôbec zlepšujú kvalitu spánku a regulujú vnútorné biologické hodiny,“ hovorí neurobiologička Joëlle Adrienová, ktorú cituje francúzsky denník Le Figaro.

zdroj: unsplash.com

Si zavalený prácou a vynechávaš obed? Namiesto neho zhltneš nejaký ten sendvič? Ak to tak robíš a cítiš, že ti chýba energia, nemusíš hľadať viac. Spoj zdravú výživu s dobrou životnou hygienou. Vyberaj si potraviny bohaté na horčík a vlákninu. Na obed si dávaj ryby s nenasýtenými mastnými kyselinami omega 3, strukoviny, ovocie a celozrnné potraviny. Večer jedz len ľahko, aby si odľahčil trávenie.

Hydratácia, kameň úrazu

Ďalšou príčinou, prečo pociťuješ stálu únavu, môže byť nedostatok tekutín.

Hovorí sa, že telo denne stráca liter a pol vody. Ak túto stratu nenahradíš, svaly sa ľahšie sťahujú a bunková výmena nepostupuje dobre, čo organizmus unavuje,“ vysvetľuje lekárka a nutričné ​​poradkyňa Nina Cohenová-Koubiová.

Môže ti tiež chýbať železo alebo horčík. Dôvody sú mnohokrát nečakané.

Nadmerné popíjanie čaju napríklad môže zabrániť vstrebávanie železa. Jeho nedostatok môžu pocítiť aj ženy, ktoré trpia silnou menštruáciou. Okrem únavy môže viesť nedostatok železa k syndrómu nepokojných nôh, ktorý narušuje spánok,“ upozorňuje Adrienová. Železo možno doplniť konzumáciou strukovín, červeného mäsa a sušeného ovocia. Únavu a stres môže vysvetľovať aj nedostatok horčíka. Chýbajúcu energiu môžeš čerpať z horkej čokolády a strukovín.

zdroj: unsplash.com

Chýba ti energia, pretože si obklopený negatívnymi ľuďmi? Dištancuj sa od zatrpknutého kolegu, ktorý chce ísť s tebou na kávu.

Mozog obsahuje takzvané zrkadlové neuróny, ktoré napomáhajú tomu, že sa vedľa človeka v plnej forme cítime lepšie, ale naopak sa cítime zle, keď sme obklopení ľuďmi, ktorí si len sťažujú,“ varuje Cohenová-Koubiová.

Starý známy vitamín D

Vitamín D sa aktivuje len pôsobením slnka. Práve on posilňuje tvoj imunitný systém a udržuje ťa vo forme. Biologický rytmus je ovplyvňovaný prirodzeným svetlom. Je normálne, že únavu cítiš na jeseň a v zime výraznejšie. Aby si aspoň trochu načerpal vitamín D, dávajme prednosť tučným rybám.

Možno tiež trpíš sezónnym poklesom nálady z dôvodu postupného ubúdania prirodzeného svetla. Prírodné ultrafialové lúče stimulujú produkciu endorfínu, teda hormónu šťastia. Na jeseň nám ale začnú chýbať. Pochmúrna nálada väčšinou začína v októbri a rovnako ako prišla, tak v marci aj odíde. Sú však prostriedky, ako sa splínu brániť, a to vďaka luminoterapii.

zdroj: unsplash.com

Pivo po práci ti tiež nepomôže

Možno piješ príliš veľa alkoholu. Len výnimočne odmietneš pohárik po práci alebo medzi priateľmi. Namiesto mojita si však radšej daj pohárik ovocné šťavy.

Kvalita spánku sa prirodzene zhoršuje s vekom, a čím sme starší, tým sme citlivejší na alkohol. Ten síce pomáha zaspať, spánok je však ľahší a prerušovaný,“ upozorňuje Adrienová.

Zdroj: ČTK

Najnovšie video