Cielene zdražili nové spaľováky a tlačili do elektromobilov. Holanďania prestávajú kupovať nové autá, našli iné riešenie

  • Holanďania sú ohľadom elektromobility roky dopredu pred väčšinou Európy
  • Spolu s Dánmi sú hlavnými iniciátormi toho, aby celá EÚ dala definitívne zbohom novým spaľovacím autám
  • Čísla však ukazujú, že podpora elektromobilov a komplikovanie pre nové spaľovacie vozidlá prispelo k poklesu predaja a výrazne zvýšilo dovoz ojazdených áut na benzín
Holandsko spaľovacie autá benzíny
Unsplash/ Martijn Baudoin a Scott Rodgerson
  • Holanďania sú ohľadom elektromobility roky dopredu pred väčšinou Európy
  • Spolu s Dánmi sú hlavnými iniciátormi toho, aby celá EÚ dala definitívne zbohom novým spaľovacím autám
  • Čísla však ukazujú, že podpora elektromobilov a komplikovanie pre nové spaľovacie vozidlá prispelo k poklesu predaja a výrazne zvýšilo dovoz ojazdených áut na benzín

Elektromobilita má svojich fanúšikov, ale aj svojich odporcov, či miernejšie povedané, takých, ktorým stanovené dátumy ukončenia predaja nových spaľovacích vozidiel (tie, čo jazdia na benzín a diesel) pripadajú prirýchle a nepáči sa im, že ľudia si elektromobilitu nezvolia, ale budú do nej v podstate nútení.

Práve odporcovia podsúvanej, až „pretláčanej elektromobility“, dostávajú teraz do rúk dobrý argument, ktorým sa obháňajú, a tým sú čísla z Holandska.

Krajina tulipánov na čele zákazu nových spaľovacích vozidiel v celej EÚ

Mnohé krajiny už stanovili roky, kedy dávajú novým spaľovacím vozidlám definitívne zbohom. Nóri sa k takémuto kroku uchýlia spolu s Juhokórejčanmi už o 4 roky, veľká časť západnej Európy, vrátane Nemecka či Veľkej Británie, v roku 2030.

Dve krajiny Európskej únii začali presadzovať, aby celá EÚ stanovila rok, kedy všetky krajiny únie ukončia predaj nových vozidiel na benzín a diesel. Týmito krajinami sú Dáni a Holanďania, ktorí taktiež patria medzi „krajiny 2030.“

Ich návrh na spoločný dátum pre celú EÚ následne podporilo niekoľko ďalších krajín, vrátane Rakúska, Belgicka či Írska.

elektromobil
zdroj: Unsplash/Jan Kaluza; ilustračné foto

Dáni i Holanďania sú ohľadom elektromobility priam vzorovými príkladmi a jednoducho niekoľko rokov napred pred zvyškom Európy, najmä tej centrálnej a východnej, pre ktorú je oveľa viac problematické sa už o pár rokov rozlúčiť s novými spaľovacími vozidlami.

Nevybudovaná infraštruktúra, nedostatok nabíjacích staníc, sú len jedným z hlavných problémov, ktorý v tom stojí napríklad aj Slovensku v ceste.

Holanďania už niekoľko rokov aktívne podporujú elektromobilitu, čoho súčasťou nebola len finančná podpora pri kúpe elektromobilu, ale aj zdražovanie spaľovacích vozidiel, drahší benzín a diesel, vyššie dane či drahšia diaľničná známka.

Zvýhodnenie cien elektromobilov prostredníctvom rôznych úľav už v krajine podľa automobilových portálov skončilo a tak jedinou aktívnou zbraňou, aby ľudia prešli k elektromobilom, ostali drahšie spaľovacie vozidlá a vyššie náklady spojené s nimi.

zdroj: Unsplash/ Morgan Vander Hart

Zákazníci teda majú možnosť vybrať si medzi novým autom na elektrinu, ktoré je pre mnohých z nich nepraktické a drahé, alebo tým konvenčným, ktoré z praktického hľadiska obstojí, ale drahé je tiež. Čo si vyberú? Keď už to musí byť nové auto, volia cez všetko spomínané stále ešte častejšie tie spaľovacie, no ešte radšej idú pre ojazdené auto,“ zhrnul čísla z Holandska známy automobilový portál Autoforum.cz, ktorý je pomerne známym kritikom elektromobility.

Klesá predaj nových áut, výrazne rastie dopyt po ojazdených benzíňakoch zo zahraničia

V Holandsku sa kedysi predalo aj 600 000 nových áut ročne, 1 auto na 57 obyvateľov, a krajina patrila medzi najsilnejšie európske trhy pre automobilky.

V poslednom období sa však toto číslo pohybuje medzi 300 až 400 tisíc áut, v minulom roku vychádzalo 1 nové auto na 106 obyvateľov, čo je napríklad menej ako bolo v Českej republike.

Rok 2020 prial elektromobilom. V Európe sa ich predal rekordný počet

Čo sa v Holandsku ale viditeľne zdvihlo, je dovoz ojazdených vozidiel, najmä benzíňakov, z Nemecka a Belgicka. „Za prvý polrok sa doviezlo 142 714 ojazdených áut, čo je o takmer 80 percent viac ako vlani – to je fascinujúce, pretože zatiaľ čo predaje nových áut stúpli oproti vlaňajšku len o 3,3 percenta,“ informuje Autoforum. cz.

Automobilový portál v tom vidí jasný výsledok tlačenia do niečoho, čo ešte mnoho ľudí reálne nechce a čísla z Holandska majú byť podľa neho ukážkovým príkladom pre EÚ, ktorá teraz rieši, či zavedie jednotný dátum pre celú úniu, kedy by sme mali dať novým spaľovacím vozidlám definitívne zbohom.

Môže to skrátka viesť k tomu, že ľudia budú oveľa viacej zháňať staré spaľovacie vozidlá, ktoré v konečnom výsledku budú produkovať viac emisií, než keby si mohli kúpiť nové.

Zdroje: archív Startitup, Autoforum.cz

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie