Dcéra Billa Gatesa založila nový startup za 750 000 eur. Našla dieru na trhu a odišla z vysokej školy

  • Aplikácia využíva umelú inteligenciu na porovnávanie cien oblečenia
  • Mladá podnikateľka odmietla finančnú pomoc svojho otca
Bill Gates s dcérou
  • Aplikácia využíva umelú inteligenciu na porovnávanie cien oblečenia
  • Mladá podnikateľka odmietla finančnú pomoc svojho otca

Phoebe Gatesová, 22-ročná dcéra miliardára Billa Gatesa, sa rozhodla ísť vlastnou cestou a spolu so svojou bývalou spolubývajúcou Sophiou Kianni založila startup Phia. Nová aplikácia využíva umelú inteligenciu na porovnávanie cien oblečenia a doplnkov na tisíckach e-shopov. Zaujímavosťou je, že mladá podnikateľka sa rozhodla rozbehnúť biznis bez finančnej podpory svojho otca, ktorého majetok sa odhaduje na takmer 100 miliárd eur, uvádza Forbes.

Aplikácia Phia začala vznikať na Stanfordovej univerzite, kde sa Phoebe Gatesová a Sophia Kianni stali spolubývajúcimi a dobrými priateľkami. Ich vzťah sa postupne presunul z priateľstva do biznisu, keď sa spoločne prihlásili na podnikateľský kurz na univerzite.

Práve počas štúdia našli dieru na trhu. Zistili, že nakupujúci nevedia rýchlo a jednoducho porovnávať ceny rovnakých módnych kúskov naprieč rôznymi platformami. Preto sa rozhodli ukončiť štúdium a začať podnikať, ako uvádzajú na svojej sociálnej sieti. Názov Phia vznikol ako kombinácia ich mien. 

„Google Flights pre módu“

Phia, ktorá bola oficiálne spustená vo štvrtok, 24. apríla, je dostupná ako bezplatná aplikácia pre iOS a ako rozšírenie pre prehliadač Chrome. Funguje na viac ako 40 000 nákupných stránkach a jej hlavnou funkciou je tlačidlo „Mám si to kúpiť?“, ktoré používateľom poskytne okamžitú kontrolu ceny.

„Phia je ako Google Flights pre módu – nástroj poháňaný umelou inteligenciou, ktorý v priebehu niekoľkých sekúnd porovnáva ceny na tisíckach maloobchodných a secondhandových stránkach,“ vysvetlili spoluzakladateľky pre portál People. Aplikácia označí, či je cena vysoká, typická alebo nízka. Ak je produkt predražený, Phia navrhne presné zhody s lepšími cenami alebo podobné alternatívy.

Okrem úspory peňazí má aplikácia aj ekologický rozmer. Keďže zahŕňa aj secondhandové obchody, pomáha predlžovať životnosť odevov v priemere o 2,2 roka, čo podľa zakladateliek znižuje uhlíkovú, odpadovú a vodnú stopu oblečenia až o 73 %.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Phia (@phiaco)

Financovanie bez pomoci miliardárskeho otca

Hoci Bill Gates priznal, že očakával, že ho dcéra požiada o finančnú pomoc, Phoebe sa rozhodla ísť vlastnou cestou. „Pomyslel som si: ,Ach jaj, ona príde a požiada o peniaze‘,“ povedal Gates pre The New York Times. „Našťastie sa to nikdy nestalo,“ dodal s úľavou.

Namiesto toho sa Phoebe a Sophia spoliehali na externé financovanie. Začali, v prepočte, s takmer 88 000 eurami a 220 000 eurovým grantom zo stanfordského programu sociálneho podnikania. Cesta za financovaním však nebola jednoduchá – mladé podnikateľky dostali množstvo odmietnutí, kým si zabezpečili ďalších 440 000 eur od anjelských investorov.

„Vnímala to ako skutočnú príležitosť, aby som sa niečo sama naučila a zlyhala,“ povedala Phoebe o prístupe svojej mamy Melindy French Gatesovej, ktorá ju povzbudila, aby si navýšila kapitál sama.

Mentoring od úspešných podnikateliek

Pri budovaní svojho startupu sa Phoebe a Sophia spoliehali na rady skúsených mentorov vrátane Kris Jenner, Sary Blakely (zakladateľky Spanx) a Joanne Bradford, bývalej prezidentky spoločnosti Honey.

Bill Gates sa podľa vlastných slov do podnikania svojej dcéry príliš nezapája. „Pokiaľ ide o nakupovanie, nie som správna cieľová skupina,“ priznal miliardár. Dodal však, že keby ho Phoebe požiadala o financovanie, „držal by ju na krátkom vodítku a robil by obchodné recenzie“, čo by podľa jeho slov bolo „zložité a pravdepodobne by bol príliš milý“.

Budúcnosť inteligentného nakupovania

Phia vstupuje na konkurenčný trh nákupných aplikácií s ambicióznou víziou – urobiť z používateľov „najinteligentnejších nakupujúcich v miestnosti“. Zakladateľky zdôrazňujú, že ich aplikácia funguje bez reklám a nekonečného vyhľadávania, čím šetrí čas aj peniaze.

„Nakupovanie vecí, ktoré milujete, by nemalo byť ťažké, drahé ani stratou času. Preto sme postavili Phia – aby bolo hľadanie tej najlepšej ponuky bez námahy,“ hovoria Phoebe a Sophia.

S ohľadom na to, že odevný priemysel ročne produkuje viac ako 1,6 miliardy ton emisií skleníkových plynov, Phia podporuje aj udržateľnejšie nákupné rozhodnutia. Aplikácia ti pomôže nájsť nielen najlepšiu cenu, ale aj ekologickejšie alternatívy.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Phia, People, The New York Times

Najnovšie videá

Trendové videá