Digitálna ekonomika a piati giganti, ktorí jej vládnu a určujú smer

  • Žijeme v ére dominancie piatich technologických spoločností: Google, Apple, Facebook, Amazon a Microsoft. Ich produkty sa rozšírili na všetky typy hardvérov, softvéru a servisy, ktoré sa prekrývajú a zápasia medzi sebou. Ich príjmy a profity však stále veľmi závisia na externých technológiách, ktoré sú mimo ich kontroly. Externé závislosti na príjme sa dajú vizualizovať, ako cesta používateľa od internetového spojenia ku kroku, ktorý generuje príjem.
digital_economy
  • Žijeme v ére dominancie piatich technologických spoločností: Google, Apple, Facebook, Amazon a Microsoft. Ich produkty sa rozšírili na všetky typy hardvérov, softvéru a servisy, ktoré sa prekrývajú a zápasia medzi sebou. Ich príjmy a profity však stále veľmi závisia na externých technológiách, ktoré sú mimo ich kontroly. Externé závislosti na príjme sa dajú vizualizovať, ako cesta používateľa od internetového spojenia ku kroku, ktorý generuje príjem.

Pri vyhodnocovaní strategickej pozície internetových spoločností musíme brať do úvahy, ako spoločnosť generuje príjem a profit a možný prienik do všetkých oblastí, nie len tých, v ktorých vytvára produkty.

Napriek všetkým očakávaniam je Amazon pre Google obrovskou hrozbou. Veľa z produktov, ktoré ľudia vyhľadávajú cez Google vedie k Amazonu. Keďže cez Amazon sa pravdepodobne nakupuje lepšie ako cez akýkoľvek iný eshop, ktorý Google nájde, ľudia si zvyknú na Amazon a Google v tomto procese začnú vynechávať.

amazon-nootropics

foto: brainprotips.com 

Do každej vrstvy prenikajú neustále nové trendy, ktoré vytvárajú nové slučky, napriek tomu je v každej vrstve jeden favorit. Napríklad nedávny boj prebiehal medzi operačnými systémami, s víťazstvom Androidu ako softvéru a iOS zariadení. Favoriti, ktorí budú vznikať v budúcnosti by mali zahŕňať nasledujúce:

 

1. Automatizácia logistiky

Dnešná logistická sieť je zlepencom lodí, lietadiel, nákladiakov, skladov a ľudí. Takáto sieť bude v budúcnosti obsahovať rozhodne viac automatizácie, od robotických skladov až po autonómne autá, drony a doručovacie roboty. Amazon má v logistike veľké výhody, Google sa opätovne snažil preniknúť aj do logistiky, ale iba s malým úspechom. Startupy, ktoré sa zaoberajú doručovaním by v tomto smere mohli odohrať veľkú rolu. Vrstva logistiky je totiž pre e-podnikanie kritická.

ShowyGorgeousGerenuk-poster

foto: abc.net.au 

 

2. Web vs. aplikácie

Mobilný web je na poklese. Užívatelia síce trávia viac času prehliadaním na mobiloch, ale prevažne využívajú aplikácie viac ako webové prehliadače. Apple sa tejto zmene začal prispôsobovať, napríklad povolil v Safari blokovanie reklám, Facebook už urobil tiež nejaké kroky, napríklad nabáda čitateľov otvárať si články instantne a nie cez prehliadač. Skutočná hrozba však nie je v tom, že web by úplne vymizol, ale že sa stáva marginálnym. To môže mať obrovský dopad na tých, ktorí sa spoliehajú na starší biznis plán bez použitia natívnych reklám a sťažuje presadiť sa malým startupom.

apple-watch-apps

foto: wired.co.uk

 

3. Video: Od TV k mobilným zariadeniam

Internetové spoločnosti predpovedajú, že sledovanie videí sa definitívne presunie z TV na mobilné zariadenia. Tento krok by pomohol vytvárať nové používateľské skúsenosti a taktiež by umožnil lepšie investovať desiatky miliárd dolárov či eur, ktoré idú do televíznych reklám.

V poslednej dekáde internet vyhráva na trhu s plateným obsahom a najväčšia výhra patrí Google. Otázkou teda ostáva, ak by používatelia už úplne prestali používať web, kde by sa tieto reklamy umiestňovali? Pravdepodobne by to záležalo od toho, kto by kontroloval tok k video reklamám.

Youtube-Chromecast

foto: gadgetadda.com 

 

4. Hlas: Vyhľadávanie cez OS

Siri, Google Now, Cortana a Alexa pripájajú vyhľadávanie priamo do operačného systému. Kvalita hlasového vyhľadávania však ešte nie je natoľko vyvinutá, aby mohla nahradiť väčšinu vizuálnych aktivít. Avšak umelá inteligencia robí neustály progres. V blízkej budúcnosti by mali byť hlasové rozhrania omnoho vyvinutejšie.

Amazon má veľmi ambicióznu víziu. Chce zahrnúť hlasové ovládanie do každého možného zariadenia a tým pádom znížiť dôležitosť zariadenia, OS a aplikácií – práve v týchto oblastiach je Amazon najslabší. Nie sú však jediní, ktorí majú tieto tendencie. CEO Google Sundar Pichai sa vyjadril, že ich ďalším krokom bude snaha, aby sa koncept zariadenia postupne vytratil. Časom by sa z počítačov v akejkoľvek forme mal stať asistent, ktorý ti pomôže s čímkoľvek a kedykoľvek. Presunieme sa zo sveta mobilných telefónov do sveta umelej inteligencie.

CEO Google, Sundar Pichai, foto: indianexpress.com

To znamená, že rozhrania s umelou inteligenciou, väčšinou ovládané hlasom, sa stanú hlavnými aktérmi v internetovej ekonomickej slučke a z ostatných zariadení tak urobia nepotrebnú alebo irelevantnú technológiu.

zdroj: medium.com, zdroj titulnej foto: hbr.org

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech