Do Hornbachu už nevkročím! Kvôli „sexujúcemu“ hmyzu už nepriláka Slovákov ani zľava na motyku

  • Jarná kampaň predajného reťazca Hornbach pobúrila ľudí
  • Odradila mnohých od nákupov, nechcú sa pozerať na billboady kopulujúceho hmyzu
  • Na to, ako sa takáto reklama posudzuje a správa sme sa opýtali creative directora známej marketingovej agentúry Róberta Slováka
 srcset
Instagram/zomriofficial
  • Jarná kampaň predajného reťazca Hornbach pobúrila ľudí
  • Odradila mnohých od nákupov, nechcú sa pozerať na billboady kopulujúceho hmyzu
  • Na to, ako sa takáto reklama posudzuje a správa sme sa opýtali creative directora známej marketingovej agentúry Róberta Slováka

Sieť hypermarketov pre dom a záhradu Hornbach poburuje ľudí svojou reklamnou kampaňou, ktorá pozýva okoloidúcich pozrieť sa na sex v ich záhrade. Sexistická reklama v 21. storočí je stále populárna. Každoročne však proti nej bojujú stovky prívržencov férového marketingu ale aj laikov.

Do anticeny za reklamu s názvom Sexistický kix prichádza už štvrtý rok niekoľko desiatok podnetov, ktoré posudzujú ľudia aj odborná porota. Niektorým spoločnostiam sa aj kvôli tomu pohoršilo. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa zomriofficial (@zomriofficial),

Sexizmus kreatívne obišli

Reklama vzniká na základe požiadaviek klienta. Pre veľké spoločnosti, akými je Hornbach, pracujú externé agentúry. V prípade tej na novú záhradkársku sezónu sa však vynašli bravúrne. V tomto prípade nie je tak úplne pravdou, že sex predáva.

V prípade Hornbachu je to však šalamúnske riešenie, keďže nejde o sex ľudí, ako sme pri hlúpych reklamách zvyknutí,“ vysvetľuje Róbert Slovák, marketér a zakladateľ agentúry Róbert Slovák a jeho priatelia, ktorý sexistickú reklamu rôzneho druhu vníma už dlhé roky. Napriek všetkému si myslí, že reklamy tohto typu nepredávajú, pokiaľ produkt vyslovene nesúvisí so sexom. 

Je to nejaký prežitok v hlavách ľudí ako napríklad výrok o tom, že aj zlá reklama je reklama – áno je, ale je zlá a môže značke ublížiť,“ dodáva Slovák.

Niektorí klienti si však myslia, že Hornbach svojim počinom doslova klesol na morálne dno. 

HORNBACH, máte tuším proboblém.

Gepostet von Zomri am Sonntag, 7. Juni 2020

Marketing je zapeklitá oblasť, kde má marketér väčšinou široké pole pôsobnosti. Robiť reklamu veľkým firmám je pre mnohých výzvou. Známe značky si totiž krok vedľa dovoliť nemôžu.

Jarnú záhradkársku kampaň pre Hornbach pripravila agentúra Heimat. Kreatívnu agentúru sme oslovili s prosbou o vyjadrenie. Na reakciu stále čakáme a článok budeme aktualizovať.

Za samotnú reklamu je zodpovedný zadávateľ, ten ju aj schvaľuje. Odmietnuť ju ešte podľa slov Róberta Slováka môžu aj prevádzkovatelia média, v ktorom má byť reklama publikovaná.

Atest

Ak však o konkrétnom kreatívnom počine existujú akékoľvek pochybnosti, existuje možnosť tzv. atestu, čo v preklade znamená, že reklamu ešte pred jej zverejnením prediskutuje Arbitrážna komisia Rady pre reklamu a vydá stanovisko, či je alebo nieje reklama v súlade s Etickým kódexom.

U nás sa tak nestalo. A tak sa reklama s rozmnožujúcim sa životom v záhrade dostala na billboardy aj do médií. 

Do Hornbachu už nevkročím!

Z reakcií na sociálnych sieťach to vyzerá, že reklama mnoho ľudí odradila. „Uvidíme ,či ich ale späť do Hornbachu nepriláka zľava na motyku,“ žartuje Slovák.  

Toto je typický príklad toho, že emócie rozpútavajú debaty. O tejto kampani sa teraz veľa hovorí. Nie je to však prvý raz, čo Hornbach prestrelil. Z predošlých skúseností sa však nepoučili.

Ako sme už spomenuli, väčšie značky s tradíciou na trhu, majú skúsených marketérov a spolupracujú s relevantnými agentúrami. So sexistickými reklamami problém nemajú. Marketér Róbert Slovák dokonca potvrdzuje, že ich ubúda.

Sexistické reklamy sa viac objavujú v prípade malých brandov, lokálnych značiek. „Žiaľ, dnes sa za marketéra považuje ktokoľvek, kto vie vytvoriť status na Facebooku,“ konštatuje Slovák.

V snahe pracovať s čo najnižším budgetom siahajú niektoré značky po amatéroch, ktorí im z krátkodobého hľadiska môžu ušetriť peniaze. Svojou neskúsenosťou či malým prehľadom o etických zásadách v reklame im môžu nenávratne poškodiť reputáciu.

Nemyslím si však, že toto je prípad Hornbachu. Pre nich pracuje známa agentúra a asi aj preto v reklame nevidíme sexujúcich záhradníkov, ale hmyz, ktorého výskyt v záhrade znamená, že sa o ňu staráte dobre a je živá,“ uzatvára.

Napriek všetkému táto reklama polarizuje spoločnosť. Je preto možné, že sa čoskoro na Arbitrážnej komisii Rady pre reklamu objaví podnet na preskúmanie jej etiky.

Najnovšie video