Dva dôvody, prečo by aj váš startup mohol využiť nejakú tú externú investíciu

  • "Moja spoločnosť už zarába, načo by mi bola nejaká investícia?" Počas celých tých rokov, čo pracujem v Credo Ventures, som sa stretol s kopou startupov, ktoré sa ma pýtali niečo na štýl: to najhoršie už máme za sebou, prečo by sme mali chcieť nejakú investíciu?
image_1397496929.jpeg
  • "Moja spoločnosť už zarába, načo by mi bola nejaká investícia?" Počas celých tých rokov, čo pracujem v Credo Ventures, som sa stretol s kopou startupov, ktoré sa ma pýtali niečo na štýl: to najhoršie už máme za sebou, prečo by sme mali chcieť nejakú investíciu?

 

Skutočne rešpektujem každého zakladateľa, ktorý pozná všetky pre a proti spojené s prijatím investície zvonku a rozhodne sa do toho neísť a zostať sebestačný. Je to vec životného štýlu. Všimol som si, že väčšina podnikateľov, ktorí sú proti takémuto financovaniu, je v mnohých prípadoch len zle informovaná. Buď sa rozhodli na základe nepodložených názorov na to, čo to vlastne znamená získať financovanie v podobe rizikového kapitálu (názory typu: investori sa zmocnia celej mojej spoločnosti!), alebo podcenili dôležitosť vitálneho rastu pre prežitie ich firmy.

Cieľom tohto článku nie je rozptýliť všetky mýty, ktoré súvisia s investovaním prostredníctvom rizikového kapitálu. Aj keď musím povedať, že VC investori tu vážne nie sú na to, aby kradli vaše firmy. Tento post za zameriava na rast. Aké riziko vzniká, keď vaša spoločnosť nerastie dosť rýchlo alebo keď podceníte, koľko takýto rast môže stáť.

 

Rýchlejší rast

Jeden z kľúčových dôvodov, prečo siahnuť po investícii zvonku, je rozdiel medzi startupom a MSP. Startup je jedinečný druh biznisu práve kvôli svojmu odhodlaniu rásť najrýchlejšie, ako sa dá, ideálne exponenciálne.

Stretol som sa s mnohými spoločnosťami, ktoré sa zrazu po tom, ako dosiahli určitý výnos (povedzme 2-20 mil. USD), bez problémov na svoj rast vykašľali. Reagujú potom v zmysle: keď zarobíme dosť peňazí, otvoríme si predajňu na novom trhu.

Na takú konzervatívnosť sa ťažko pozerá, najmä pokiaľ ide o technicky zamerané startupy, pri ktorých to často vyzerá, že napredujú rýchlosťou svetla. Kým nazbierate dosť peňazí na to, aby ste si otvorili predajňu, vaša konkurencia bude spisovať zmluvy s prvými zákazníkmi na trhu. Alebo váš produkt stratí celú svoju jedinečnosť.

Môže dôjsť aj k horšiemu scenáru. Ak začne vaša konkurencia rásť rýchlejšie ako vy, môže sa stať, že sa rozšíri aj do vášho poľa pôsobnosti a vy jej nebudete schopní konkurovať. Ak váš startup nebude napredovať, mohlo by vás jedného dňa prekvapiť, že váš biznis začne stagnovať alebo dokonca úplne skončí. Pravdepodobne si stále budete môcť dovoliť každý druhý rok nové luxusné auto alebo pekný dom. Ale povedzme si pravdu, rozbiehali ste vlastný biznis iba kvôli tomu?

Prečo sa chuť startupov rásť superrýchlosťou znižuje, čím je biznis väčší? A prečo to platí najmä o tých v Európe? Dôvodom je, že pokiaľ podnikateľ dosiahne výnos 5, 10, či dokonca 20 miliónov, má pocit, že „už to dokázal“. Takéto zmýšľanie však len dokazuje, ako veľmi takýmto ľuďom chýba schopnosť vnímať skutočný rast. A to najmä pokiaľ ich porovnávame so Silicon Valley.

Takže pre všetky startupy, ktoré zarobia od 5 do 50 mil. USD a sú presvedčené, že dosiahli úspech – na západnom pobreží ste len stredne veľký startup, ktorý by mal hľadať investora, aby expandoval na sériu B alebo C. Skúste sa porovnať s niekým, kto podniká skutočne vo veľkom. Vezmime si napríklad taký Uber: založený v roku 2009, doteraz zarobil 300 mil. USD a šepká sa, že len za rok 2013 bol ich výnos 200 mil. USD. A to operujú len 4 roky. Tomu teda hovorím rastúci startup.

 

 

Dobre si to spočítajte

Keď porovnáme CEO spoločností, ktorých výnosom sú milióny USD ročne, so zakladateľmi startupov v ranom štádiu, môžeme povedať, že podnikatelia robia nasledujúcu chybu: podcenia výšku výdavkov na rast svojho biznisu.

Vezmime si príklad, ktorý som už spomínal vyššie: chcete si otvoriť novú predajňu, povedzme v Londýne. Takto nejako zvyčajne premýšľa podnikateľ, ktorý sa rozhodne rozšíriť svoj biznis: môj mesačný zisk je 50-100 000, takže si môžem dovoliť dať 10-20 000 na kúpu predajne a obchodného zástupcu. S vyšším počtom zákazníkov sa zvýši aj môj zisk, z ktorého potom zaplatím ďalších zástupcov.

Teraz trošku matiky: dobrý a šikovný obchodný zástupca vás vyjde mesačne na 8 – 15 000 USD. Povedzme, že máte 9-mesačný obchodný cyklus, takže potrebujete 70 – 135 000 pre dotyčného zástupcu ešte predtým, než začnete počítať ďalší zisk. Pokiaľ ste sa rozhodli so svojím startupom expandovať z iného dôvodu, ako len pochváliť sa pred kamošmi na pive, že máte predajňu v Londýne, budete na skutočný štart potrebovať ešte ďalších 3-5 zamestnancov. Ešte treba zaplatiť výdavky spojené s prevádzkou, pravdepodobne tiež najať office manažéra, účtovníkov, atď. Pokiaľ to beriete naozaj vážne, začnete uvažovať aj nad poriadnym marketingom, prípadne tiež nad sales manažérom.

A zrazu potrebujete investíciu asi milión dolárov, a to iba v tejto chvíli. Aby ste sa stali svetovým lídrom, to je už úplne iná liga. Toto bol iba Londýn. Teraz si predstavte, že chcete expandovať do USA.

Tento článok som nepísal preto, aby som tvrdil, že všetky startupy by mali byť financované prostredníctvom rizikového kapitálu, pretože inak ich zruinuje konkurencia alebo sa nedostanú za hranice domáceho trhu. Pre tých, ktorí to berú vážne a skutočne chcú rásť a preraziť čo najrýchlejšie, by som rád povedal, že takýto vývoj je bez externého investora takmer nemožný. Veď čo, dokonca aj páni virálne rastúceho WhatsApp mali takého investora.

 

@kiskandrej

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá