Dve obľúbené online platformy sa spoja do miliardového biznisu. Slováci sa môžu tešiť na nový zážitok z nakupovania

  • Zalando zavŕšilo jednu z najväčších akvizícií v európskej online móde
  • Spoločnosť kupuje About You, no zákazníci si údajne nič nevšimnú
Zalando About You
  • Zalando zavŕšilo jednu z najväčších akvizícií v európskej online móde
  • Spoločnosť kupuje About You, no zákazníci si údajne nič nevšimnú
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Online módny gigant Zalando oznámil, že úspešne dokončil prevzatie svojho menšieho konkurenta, platformy About You. Transakcia, ktorú schválila Európska komisia pred jedenástimi dňami, má podľa spoločnosti obrovský strategický význam.

Už od 6. augusta sa očakáva prvá spoločná prognóza zlúčeného podniku. Prvé konsolidované finančné výsledky budú zverejnené za tretí štvrťrok 2025, ktorý sa končí 30. septembra.

Zalando teraz vlastní viac než 90 % podielu v About You a plánuje tzv. „squeeze-out“ – teda výkup zvyšných akcií od minoritných akcionárov za primeranú hotovostnú kompenzáciu.

Prepojenie firemnej kultúry ako základ úspechu

Prvé správy o fúzii sa objavili už v decembri 2024. Informovala o tom agentúra Reuters. Spoločnosti vtedy oznámili dohodu o odkúpení About You za celkovú sumu 1,13 miliardy eur, pričom cena za jednu akciu bola stanovená na 6,50 eura – čo bolo približne o dve tretiny viac než uzatváracia cena z predchádzajúceho obchodného dňa.

Akcie About You po oznámení vyskočili nahor o 64 %, zatiaľ čo akcie Zalanda dočasne klesli až o 9 %, keďže viacerí analytici varovali pred krátkodobým vplyvom na ziskovosť spoločnosti.

„Najväčšou výhodou tejto akvizície je to, že tím a kultúra About You k nám skvelo zapadajú,“ povedal David Schröder, spolugenerálny riaditeľ Zalanda. Obe spoločnosti majú podľa neho zhodný pohľad na budúcnosť digitálnej módy a strategické ciele. Aj Tarek Müller, spoluzakladateľ About You, podľa portálu Handelsblatt hovorí o „veľmi pozitívnej“ nálade medzi zamestnancami.

Zalando
zdroj: Unsplash/Mika Baumeister

Zákazníkov sa zmena výrazne nedotkne, uviedol Müller. No vďaka zlúčeniu logistických kapacít a platobných systémov sa zlepší spoľahlivosť a rýchlosť dodávok – a to pri znížení nákladov.

Konkurencia z Číny a ďalšie problémy

„Spojenie dáva zmysel od prvého dňa,“ tvrdí Schröder. Zalando počíta so synergickým prínosom na úrovni 100 miliónov eur ročne. Ako sa píše na ich oficiálnej stránke, firma bola založená v roku 2008 v Berlíne a snaží sa o popredný celoeurópsky ekosystém pre elektronický obchod s módou a životným štýlom. CFO Zalanda Sandra Dembeck označila transakciu za „veľmi hodnototvornú do budúcnosti“.

Zalando tiež zdôrazňuje, že fúzia umožní lepšie osloviť mladšiu cieľovú skupinu, keďže About You sa zameriava na influencer marketing a spolupráce so známymi osobnosťami sociálnych sietí.

Po akvizícii bude mať Zalando prístup k 65 miliónom aktívnych zákazníkov v 25 európskych krajinách. „Chceme ukázať, že aj v Európe môžu vzniknúť technologicky relevantné firmy,“ povedal Schröder. Zároveň však upozorňuje na zložitosť trhu – zatiaľ čo v USA stačia na pokrytie celého trhu traja logistickí partneri, v EÚ je ich potrebných až 75 – traja v každej krajine.

Ďalšou výzvou sú prebiehajúce colné rokovania EÚ, v ktorých Zalando spoločne s ďalšími technologickými firmami varuje pred ústupkami voči americkým technologickým gigantom. „Digitálna suverenita je kľúčová,“ zdôraznil Schröder a dodal, že podpora jedného priemyslu by nemala znamenať oslabenie iného – konkrétne digitálneho.

Na módny trh čoraz výraznejšie tlačia čínski hráči ako Shein a Temu, ktorí ponúkajú extrémne nízke ceny a priamo oslovujú cenovo citlivých zákazníkov. „Koláč sa nezväčšuje, len sa delí medzi viac hráčov,“ upozorňuje profesor Gerrit Heinemann. Podľa neho Shein dosahuje v Nemecku ročný obrat už okolo troch miliárd eur.

Kai Hudetz z Inštitútu pre výskum maloobchodu (IFH) v Kolíne považuje akvizíciu za jasný dôkaz vysokého konkurenčného tlaku. Efektivita a rozsah budú podľa neho kľúčové faktory pre udržanie sa na trhu.

Dve značky, dva ciele

About You, online predajca módy so sídlom v Hamburgu, bolo založené v roku 2014 ako dcérska spoločnosť Otto Group. Na slovenský trh dorazilo v roku 2019.

Milovníci tohto portálu sa však nemusia obávať. Aj naďalej totiž plánuje fungovať ako samostatná platforma, potvrdil Müller. Obe značky zostanú nezávislé, ale ich zázemie sa bude technologicky zbližovať. Už vlani About You oznámilo, že chce predávať oblečenie vyrábané priamo na základe dopytu – čo je model, ktorý preslávil práve Shein.

Zalando tak s touto akvizíciou reaguje na tlak trhu, ale zároveň vysiela signál, že v Európe stále existuje priestor pre veľkých, konkurencieschopných hráčov. Kombinácia technologickej infraštruktúry a obchodnej sily má byť kľúčom k prežitiu v rýchlo meniacom sa módnom biznise.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Reuters, Handelsblatt, Zalando, About You

Najnovšie videá

Trendové videá