E-bicykle môžu na Slovensku dramaticky znížiť emisie z dopravy, cyklistov počas korony pribúda po celom svete

  • Elektronické bicykle môžu dramaticky znížiť emisie CO2 z dopravy
  • Bicyklovanie sa počas pandémie stalo novým trendom
  • Ľudia vymieňajú autá za bicykle
  • V niektorých krajinách sa z bicyklov stáva nedostatkový tovar
 srcset
Unsplash/Tower Electric Bikes, Unsplash/Daniel Frank
  • Elektronické bicykle môžu dramaticky znížiť emisie CO2 z dopravy
  • Bicyklovanie sa počas pandémie stalo novým trendom
  • Ľudia vymieňajú autá za bicykle
  • V niektorých krajinách sa z bicyklov stáva nedostatkový tovar

Po vypuknutí koronavírusu sa ľudia začali strániť verejnej dopravy či hromadných cestovných prostriedkov. Niektorých z áut vyhnala aj klimatická situácia.

Elektrické bicykle fungujú ako skvelá alternatíva dopravy. Teraz sa zdá pravdepodobnejšie, že ľudia jazdia na bicykloch, ako na autách. E-bicykle sú atraktívne pre širšiu skupinu jazdcov ako napríklad starších ľudí, alebo tých, ktorí si chcú zlepšiť svoju kondíciu, či pre ľudí so zdravotným postihnutím.

Vidieť to aj na Slovensku. V hlavnom meste pribudli elektrické kolobežky a ľudia ich využívajú. Horšie už je, že ich často nechajú zaparkované hocikde a tak strpčujú život ostatným obyvateľom mesta.

Skvelou správou boli v Bratislave aj zdieľané bicykle. Dlho sa o nich hovorilo a dnes sú realitou. Tieto kroky pomáhajú odľahčiť dopravu a v konečnom dôsledku pomáhame prírode.

Strategické riešenie

E-bicykle sú momentálne veľmi obľúbené. Sú rýchle, pohodlné a počas momentálnej situácie umožňujú prekonávať veľkú vzdialenosť. Vďaka e-bicyklom sa ľudia môžu vyhnúť potu a čo je dôležité, pomáhajú k udržiavaniu lepšej kvality ovzdušia v mestách po celom svete od začiatku koronavírusu.

Nedávna štúdia vedcov CREDS (Centrum pre výskum v oblasti energii), zistila, že e-bicykle sú akýmsi strategicky dôležitým druhom dopravy práve kvôli tomu, že môžu znížiť emisie CO2 z dopravy.

Podľa štúdie mnohí ľudia tvrdia, že elektrické vozidlá môžu byť taktiež riešením tohto ekologického problému. Výmena bežných áut za elektromobily nemusí byť úplným riešením. Ich schopnosť znižovať uhlík závisí od toho, ako sú vyrobené, ako sa vyrába elektrina, ktorá ich nabíja a ako ich ľudia využívajú.

zdroj: Unsplash/Tower Electric Bikes

Efektívne pre zanedbané oblasti

Vo výskume sú aj informácie, ako v Dánsku spájajú trasy pre elektronické bicykle s mestami a dedinami. E-bicykle môžu byť efektívne aj v ekonomicky zanedbaných oblastiach, kde si ľudia nemôžu dovoliť autá, alebo majú problém s autobusovou dopravou.

E-bicykle nám poskytujú novú príležitosť na zníženie spotreby energie a emisií uhlíka. Musia byť súčasťou plánov v oblasti dopravy, aby sa ľudia opäť bezpečne pohybovali spôsobmi, ktoré sú ekonomicky a environmentálne udržateľné,“ povedal pre BBC News profesor Nick Eyre (CREDS).   

Avšak práve v časoch, kedy ľudia začali viac používať bicykle je otázke, či sa ujdú každému.

Obrovský dopyt

Napríklad v USA sa bicykle predávajú dvojnásobne viac ako za bežnej situácie. Už na konci apríla malo mnoho obchodov vypredané horské bicykle, uvádza The New York Times.  Ak sa aj momentálne bicykle predávajú, ich ceny sa pohybujú od 1 000 dolárov hore.  Po bicykloch je obrovský dopyt: fitká sú zavreté a pre ľudí je dôležité vyhnúť sa osobnému kontaktu.

Čo sa týka e-bicyklov, v niektorých krajinách skúšajú ich objednávky aj online. Ich cena sa však tiež pohybuje od 1 000 až 2 000 dolárov.

Aj na Slovensku ožívajú cyklisti. Napríklad až tak, že Trnava musela zakročiť. Primátor mesta najnovšie oznámil zákaz vjazdu bicyklov na obľúbenú Hlavnú ulicu. 

Trnava je však ojedinelý prípad čo sa týka cyklotrás a využívania bicyklov. Zvyšok Slovenska by si však mohol v budúcnosti zobrať príklad.

Zdroje: theverge.com, creds.ac.uk, bbc.com, nytimes.com, channelnews.com.au

Najnovšie video