Expertka z fintech startupu: Pripravme sa na život v online svete. E-commerce je o niekoľko rokov napred než všetci očakávali

  • Nakupovanie online sa stalo pre väčšinu Slovákov bežnou vecou, ktorú využívajú dennodenne
  • Viac ako 10 % zákazníkov nedokončí nákup, ak mu e-shop neponúkne možnosť platby online
  • Pri platení online je dôležitá jednoduchosť, rýchlosť platby a samotného doručenia tovaru
alza
unsplash / Alex Mecl / pixabay / Stocksnap
  • Nakupovanie online sa stalo pre väčšinu Slovákov bežnou vecou, ktorú využívajú dennodenne
  • Viac ako 10 % zákazníkov nedokončí nákup, ak mu e-shop neponúkne možnosť platby online
  • Pri platení online je dôležitá jednoduchosť, rýchlosť platby a samotného doručenia tovaru

Pandémia koronavírusu značne ovplyvnila nakupovanie. Takmer všetko sa prenieslo do online sveta – od nákupu oblečenia, elektroniky či dokonca potravín. E-shopy sa spamätali z veľkého počtu objednávok počas Black Friday a momentálne sa pripravujú na Vianoce. Predpokladajú, že viac než polovica Slovákov bude darčeky nakupovať online.

So zakladateľkou a riaditeľkou platobnej brány Payout Janou Hmírovou sme sa rozprávali, čo je pre zákazníka kľúčové, aby úspešne dokončil svoj nákup na rôznych e-shopoch a na čo by si ich majitelia mali dať pozor, aby im zbytočne neunikali zisky z predaja.

zdroj: Payout - Riaditeľka slovenského finetch startupu Payout Jana Hmírová.

Ako pandémia koronavírusu ovplyvnila nákup tovaru na internete, zvýšil sa online predaj?

Jednoznačne. Pandémia urýchlila posun smerom k digitálnejšiemu svetu a spustila zmeny v správaní sa pri nakupovaní online. Ľudia začali nakupovať základné výrobky ako sú potraviny a nápoje – a to je aj budúcnosť. Aktuálne je e-commerce o niekoľko rokov dopredu oproti odhadom.

Mohli sme vidieť ako kamenné predajne prechádzali z offline sveta do online sveta. Zaujímavým faktom ale ostáva, že najväčšie tržby pri online predaji zaznamenali etablované značky a lídri na trhu – ich predajne boli zatvorené, ale predaj rástol cez ich e-shopy.

Čo okrem ceny tovaru je pre zákazníka dôležité pri nákupe na e-shope? Zaváži aj možnosť výberu platby?

Práve možnosť výberu platby je častokrát tým rozhodujúcim faktorom. Platba online je pridanou hodnotou, ktorá môže e-shopom priniesť nových zákazníkov. Zákazník chce mať možnosť voľby – vybrať si platobnú metódu, ktorú preferuje a pozná. U nás sa zameriavame práve na to, aby sme klientom poskytli široké portfólio platobných metód – cez platbu kartou, bankové tlačidlá, QR kódom, Apple Pay alebo Google Pay.

Od čoho závisí, či zákazník naozaj dokončí svoju platbu na e-shope?

Správanie zákazníka môže ovplyvniť viacero faktorov – lehota a spôsob dodania tovaru, až po možnosť jednoduchej platby online cez platobnú bránu.

zdroj: Pixabay / Joshua Woroniecki

Absencia platobnej brány alebo nevýhodná dobierka teda  môžu byť dôvodom množstva nedokončených objednávok na e-shopoch počas Black Friday?

Určite áno. Platobné brány zefektívňujú a urýchľujú nákup a vďaka nim sa zvyšuje počet dokončených objednávok. Viac ako 10 % zákazníkov nedokončí nákupný proces, ak mu e-shop neponúka možnosť platby online. Akceptácia platby online prináša jednoznačne skvalitnenie služby zákazníkom.

Stíhajú e-shopy, ktoré ešte platobnú bránu nemajú, implementovať ju do svojho rozhrania do vypuknutia  ošiaľu vianočných nákupov?

Ak sa rozhodnú pre platobnú bránu dnes, u nás v Payout sa o to pokúsime. Nie vždy to však závisí od nás. Je potrebná spolupráca samotného majiteľa e-shopu. Všetko sa urýchli, ak nám dokáže promptne dodať potrebné dokumenty.

Počas posledných mesiacov sme sa zamerali na zrýchlenie procesu onboardingu. Každého klienta už dokážeme overiť online z pohodlia domova – nie je teda nutné žiadne osobné stretnutie, ktoré prináša stratu času a bezpečnostné riziko.

Ako funguje implementácia platobnej brány na e-shop? Na čo si treba dávať pozor a podľa čoho vyberať?

Implementácia platobnej brány je jednoduchá. V podstate vám stačí kúsok kódu, ktorý na vašu webovú stránku pridá tlačidlo platby online, pri e-commercových platformách je to o pridaní jedného pluginu.

Pri výbere platobnej brány by som majiteľom e-shopov odporučila všímať si tieto 4 základné faktory:

  • Implementácia a support
  • Bezpečnostné prvky – či budú všetky platby chránené
  • Typy online platieb, ktoré daná platobná brána ponúka
  • Náklady – aké poplatky sú spojené s platobnou bránou

zdroj: pixabay / free-photos / Ivana Jánošková

Kedy prišiel ten zlom, že ľudia začali viac využívať platbu priamo na stránke (cez bránu) namiesto prevodu peňazí cez internetbanking?

Platobné brány sú vo výhode predovšetkým pre ich rýchlosť platby v porovnaní s prevodom peňazí cez internetbanking. Zadáte číslo karty, ktoré už máte častokrát uložené v bezpečnom password manažérovi a za tovar dokážete zaplatiť behom pár sekúnd 3 klikmi.

Počas týchto pár sekúnd môže mať majiteľ e-shopu danú platbu na platobnom účte Payout. Pri platbe kartou dokáže e-shop expedovať tovar takmer v momente uhradenia. Naopak, pri bankovom prevode býva doba čakania 1-2 pracovné dni, kým sú peniaze pripísané na účet obchodníka.

Ľudia začali dôverovať platbe kartou. V dnešnej dobe vďaka 3D Secure je minimalizované riziko zneužitia údajov z karty. Na zrealizovanie platby potrebujú zákazníci kód, ktorý im je zaslaný na ich mobilný telefón. Tento kód je možné použiť iba na jednu transakciu. Ľudia zistili, že platiť kartou je bezpečné a rýchle.

Podľa čoho by si mali majitelia e-shopov vyberať platobnú bránu?

Určite by mali hľadať riešenie, ktoré bude globálne a bude rásť spolu s ich e-shopom. Mali by si nájsť platobnú bránu, ktorá bude mať jednoduchú integráciu. Kladieme dôraz na osobný prístup a poskytneme klientovi potrebnú technickú podporu.

Toto sú kľúčové faktory, prečo sa pre nás klienti rozhodli a ktoré by mal brať do úvahy každý majiteľ e-shopu pri výbere platobnej brány. V neposlednom rade by mal myslieť aj na svojho zákazníka – splniť jeho očakávania a zabezpečiť mu pohodlnú, bezpečnú platbu so širokým portfóliom možností, ako za svoj nákup zaplatiť.

Akými spôsobmi môžu zákazníci platiť prostredníctvom Payout-u? Nerozmýšľali ste aj nad kryptomenami?

Kryptomeny sú, samozrejme, horúcou témou aj na našom oddelení biznis developmentu. Máme viaceré plány, niekoľko partnerov a samozrejme úzko sledujeme regulácie a diskusiu s Národnou bankou Slovenska.

Ako jediná fintech spoločnosť na Slovensku ste dostali licenciu na platobné služby v rámci smernice o platobných službách (PSD2) vydanej Európskym parlamentom a Radou Európskej únie. V čom táto smernica spočíva?

Pri iniciačnej službe ide o to, že firma ako tretia strana dokáže človeku zariadiť zadávanie platobných príkazov banke bez toho, aby musel ísť na bankový internetbanking. Pri službe informovania o účte človek dokáže mať prehľad o svojich účtoch v rôznych bankách bez toho, aby navštívil viaceré internet bankingy a musel sa do nich prihlasovať.

Dokážeme prinášať plnohodnotné platby, a to automatizovane cez API (aplikačné rozhrania), čo cez klasické platobné metódy ako platba kartou alebo bankový prevod bolo možné len čiastočne.

zdroj: ASR / AP /Elise Amendola

Pre podnikateľov ponúkate možnosť Payout účtu, kde majú uložené svoje financie. V čom sa odlišuje od ostatných účtov pre podnikateľov?

Platobný účet Payout bol od začiatku dizajnovaný pre online platby z pohľadu funkčnosti, možností prepojenia na rôzne softvéry cez API s cieľom automatizácie. Pre platby v online prostredí je rovnocenným k bankovému platobnému účtu a plne ho nahradí.

Napríklad, mobilné zariadenie zobrazí klasickú internetovú stránku, ale ak je to stránka navrhnutá pre mobilné zariadenia, použitie, funkčnosť a užívateľský zážitok je oveľa lepší. Ostatné účty pre podnikateľov v online prostredí nejako a viac-menej fungujú (aktuálne aj vďaka PSD2). Platobný účet Payout sa tam narodil.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK