Fast fashion a udržateľnoť dokážu ísť ruka v ruke. Dôkazom toho je aj značka H&M

  • Od roku 2013 H&M zbiera nechcené oblečenie od svojich zákazníkov
  • Módnemu reťazcu sa podarilo vyzbierať už 75 000 ton textílií
  • V novej jesennej kolekcii prichádzajú s kúskami vyrobenými z PET fliaš
zdroj: H & M
  • Od roku 2013 H&M zbiera nechcené oblečenie od svojich zákazníkov
  • Módnemu reťazcu sa podarilo vyzbierať už 75 000 ton textílií
  • V novej jesennej kolekcii prichádzajú s kúskami vyrobenými z PET fliaš

V roku 2013 sa H&M stalo prvým módnym reťazcom s celosvetovým programom zberu odevov. Zákazníkom na celom svete ponúkli možnosť priniesť textílie od akejkoľvek značky a v akomkoľvek stave do svojich predajní. Módny gigant tak stál pri zrode dôležitej myšlienky udržateľnosti a etickej módy. Dovtedy pomerne malé hnutie ľudí snažiacich sa o ekologické obliekanie sa postupne dostalo do povedomia širokej verejnosti. Myšlienku udržateľnosti začalo podporovať a šíriť stále väčšie množstvo zákazníkov a z pojmu fast fashion sa stal strašiak visiaci nad hlavami veľkých módnych spoločností.

Od prvého kroku k udržateľnej móde prešlo H& M už dlhú cestu. Značka vďaka svojim zákazníkom vybrala až 75 000 ton textílií. V roku 2018 to v H&M bolo viac než 20 000 ton textílií, o 15% viac ako v roku 2017. Módna sieť sa tak priblížila k cieľu H&M Group vybrať do roku 2020 ročne 25 000 ton oblečenia.

Okrem toho si v H&M za svoj cieľ  stanovili aj to, s akými materiálmi by chceli pracovať. Do roku 2030 by mali pochádzať z recyklovateľných a obnoviteľných zdrojov a do roku 2040 tak zmenia svoj klimatický hodnotový reťazec. Značka sa chce stať lídrom v smerovaní k cirkulárnej a udržateľnej móde.

zdroj: H&M

„Táto vízia sa vzťahuje na každú značku v skupine H&M. Všetci zdieľame rovnaké hodnoty, rovnakú vieru v spravodlivosť, rozmanitosť a rovnosť. Máme zhodnú ambíciu ísť smerom k udržateľnej móde a dizajnu. Naša vízia je nevyhnutná zo sociálneho a environmentálneho hľadiska, ale dáva to tiež zmysel z pohľadu podnikania. Vďaka našej veľkosti a rozsahu má skupina H&M jedinečný dosah a príležitosť riadiť dlhodobú pozitívnu zmenu pre zvýšenie udržateľnosti v módnom priemysle. Dlhodobé investície do udržateľnosti nám poskytujú dlhodobé obchodné príležitosti, vďaka ktorým bude skupina H&M úspešná v rýchlo sa meniacom  svete,“ vyjadrila sa značka.

Prečo kupujeme viac a ako funguje fast fashion?

Podľa štatistík Európskeho parlamentu minie priemerný Európan zhruba 5 % zo svojho príjmu na oblečenie. V roku 2015 sme nakúpili 6,4 milióna ton nového oblečenia a podľa zistení sa v posledných dekádach náš dopyt po oblečení zvýšil o 40 %. Pritom približne 30 % z nášho šatníka nevyužívame vôbec a väčšina nepoužitého oblečenia skončí v košoch na zmesový odpad, odkiaľ putuje rovno na skládky.

zdroj: Ilustračný obrázok (Pixabay.com)

Prečo nakupujeme viac, keď potom odevy vyhadzujeme? Priemerná cena produktov, ktoré kupujeme, stúpla od roku 1996 približne o 60 %, zatiaľ čo cena oblečenia stúpla iba o 3 percentá. Bežný spotrebiteľ tak môže mať pocit, že oblečenie je vlastne lacnejšie ako kedysi. Na vine sú bezpochyby reťazce predávajúce takzvanú fast fashion. Teda odevy inšpirované veľkými svetovými módnymi dizajnérmi, ktoré vyrábajú z lacnejších materiálov za ceny, aké si môže dovoliť aj bežný zákazník. V roku 2000 vyprodukovali fast fashion reťazce približne jednu kolekciu za rok, v roku 2011 to už bolo päť kolekcií.

Ekologická stopa, ktorú produkuje módny priemysel, je pritom naozaj veľká. Približne 4 až 6 % z európskej ekologickej stopy tvorí práve oblečenie. Globálne bol v roku 2015 textilný priemysel zodpovedný za 1 715 miliónov ton emisií CO2 a znečistil 92 miliónov ton vody.

Ako sa snaží H&M pomôcť? 

Udržateľná móda má v súčasnosti už viacero podôb. Veľa z jej zástancov stále vyhľadáva klasické second handy, kde môžu dať druhú šancu odloženým a nechceným kúskom od ich predchádzajúcich majiteľov. Takéto predajne majú však iba obmedzený sortiment, vyžadujú trpezlivosť a čas na to prehrabať sa „béčkovými“ kúskami, kým natrafíš na to pravé pre teba. Podobne tak fungujú aj rôzne swapy.

zdroj: Ilustračný obrázok (Pixabay.com)

Kupovať si oblečenie od módnych dizajnérov je lákavé a oveľa ekologickejšie, než v bežných obchodoch, no musíš siahnuť aj hlbšie do peňaženky. To si, prirodzene, nemôžeme dovoliť všetci a práve to je jeden z hlavných dôvodov, prečo nakoniec skončíme v nákupnom centre v bežnom fast fashion obchode.

H&M ti ale ponúka alternatívu. Už sa viac nemusíš rozhodovať medzi cenou a udržateľnosťou. Ich kolekcie ponúkajú kúsky vyrobené z ekologického materiálu. H&M predstavilo udržateľnú kolekciu prvýkrát ešte v roku 2009, kedy sa kolekcia skladala z organickej bavlny a recyklovaného polyesteru. H&M však pravidelne predstavuje nové materiály, napríklad v roku 2017 prišli na trh s kolekciou vyrobenou z organických materiálov a recyklovaného plastového odpadu. Túto jar zase priniesli novú vlnu prírodného a recyklovateľného oblečenia vyrobeného z alternatívnych materiálov. Aj na jeseň sa môžeš tešiť na celkom novú kolekciu ponúkajúcu oblečenie vyrobené z recyklovaných PET fliaš.

Najnovšie video