Flydeo: Česká budúcnosť „veľkých“ dronov s časom letu 70 minút

  • Inovácie a talent sa nájdu aj mimo Silicon Valley. Potvrdzuje to aj česká firma Flydeo vyvíjajúca drony, ktoré ti v budúcnosti možno zachránia život alebo pomôžu natočiť filmový trhák. Spoločnosť, ktorá vznikla v minulom roku predstavila svoj prvý dron a chystá toho viac. Flydeo a jej drony nám priblížil Jakub Sejkora.
image_1433262432.jpeg
  • Inovácie a talent sa nájdu aj mimo Silicon Valley. Potvrdzuje to aj česká firma Flydeo vyvíjajúca drony, ktoré ti v budúcnosti možno zachránia život alebo pomôžu natočiť filmový trhák. Spoločnosť, ktorá vznikla v minulom roku predstavila svoj prvý dron a chystá toho viac. Flydeo a jej drony nám priblížil Jakub Sejkora.

 

Ahoj Jakub, predstav prosím na úvod seba a Flydeo čitateľom.

Ahoj, volám sa Jakub Sejkora a v spoločnosti Flydeo mám na startosti komunikáciu s našimi zahraničnými zákazníkmi. Zakľadatelmi spoločnosti Flydeo sú môj otec Jan Sejkora a jeho kolega Ing. Lukáš Kostka, ktorý je autorom aj konštruktérom našich dronov.

Aký príbeh sa za dronmi skrýva? Išli ste do toho s myšliekou zarobiť alebo for fun?

To, že sme tam, kde sme a robíme, čo robíme je len výsledkom mnohých veľkých náhod, rovnako, ako väčšina vecí v živote. Všetko to začalo pred tromi rokmi, keď som na internete videl prvé fotky a videá zachytené pomocou dronov. Keďže som už predtým fotil a nahrával videá (na zemi) videl som v tom obrovskú príležitosť a v tej dobe ešte dieru na trhu. Myšlienka zohnať si vlastný dron, s ktorým by sme fotili a nahrávali videá v momente chytila aj môjho otca. V tom čase sme však netušili, čo všetko nás čaká a do čoho sme sa pustili.

Nasledovalo obdobie, počas ktorého som pred počítačom strávil mesiace. Takmer nonstop som hľadal, čo znamenajú jednotlivé pojmy, ako spolu súvisia, jednotlivé zákonitosti atď… Samozrejme všetko v angličtine, pretože žiadne kvalitné české zdroje neboli. Tie podstate stále neexistujú a to je dôvod, prečo rozbieham projekt www.dro9.cz, kde budem uverejňovať všetky dôležité informácie z odvetvia – hlavne pre začiatočníkov. Po mesiacoch hľadania a nasávania informácií som sa konečne dostal do fázy, kedy som vedel o čom je reč a čo všetko potrebujeme pre to, aby sme s dronom konečne mohli začať natáčať.

 

Začal som teda hľadať najvhodnejší dron pre naše účely. Moc ich však nebolo. Otec zistil, že VTÚL (Vojenský technický ústav letectva) ponúka dron s parametrami násobne lepšími, než bežne dostupné riešenia. Povedal, že keď už niečo kupujeme, nech je to to najlepšie. Dron sme objednali, ale keďže dodanie trvalo oveľa dlhšie ako bolo dohodnuté, po roku čakania sme sa rozhodli hľadať iné riešenie. Po čase sme sa zhodou okolností stretli  Ing. Lukášom Kostkou (Ktorý dron, aký dnes vyrábame sám zostrojil ešte počas štúdia na VŠ. Neskôr ho priniesol do VTÚL, kde s jeho vývojom pokračoval. S postupom však nebol spokojný, preto sa VTÚL rozhodol opustiť.)

Slovo dalo slovo a v Júni 2014 bola založená spoločnosť Flydeo s.r.o. s jasným cieľom – čo najrýchlejšie dokončiť Lukášov dron, aby bol pripravený k uvedeniu na trh. Toto snaženie sme zavŕšili minulý týždeň, keď sme na veľtrhu obrannej bezpečnostnej techniky IDET Brno predstavili náš šesť vrtuľový dron Flydeo Y6. S VTÚL naďalej spolupracujeme, akurát sa zmenila situácia situácia. Teraz dodávame kompononety do ich dronov my. Takže aby som sa vrátil k pôvodnej myšlienke – už od začiatku som drony vnímal ako biznis, ale prvotná myšlienka bola úplne iná.

 

Zdá sa mi, že dnes každý druhý inžinier vyvíja drony. Nájde sa pre vaše drony miesto na trhu?

Máš pravdu, v poslednej dobe sa s dronmi rôznej veľkosti doslova roztrhlo vrece. Na Kickstarteri vidím takmer denne novú kampaň, s cieľom získať peniaze na vývoj vlastného dronu. Uspieť na trhu s komerčnými dronmi je pre každého náročné. Nechcem povedať nemožné, ale ten, kto chce konkurovať soločnosti ako je DJI, ktorá je svetovým lídrom v odvetví, to bude mať ozaj ťažké a bude potrebovať raisnúť prinajmenšom vyššie desiatky miliónov dolárov. Napríklad, ako sa to nedávno podarilo americkej spoločnosti 3DR Robotics. 3DR nedávno predstavila priamu konkurenciu pre Phantom3 od DJI a zatiaľ to vyzerá ozaj sľubne.

Uvidíme ako to je v skutočnosti, až keď môžeme Solo, ich dron otestovať. Len pre predstavu – čínske DJI má cca 3500 zamestnancov a americká 3DR Robotics má 350. Tieto drony začínajú nahradzovať fotoaparáty a dávajú ľuďom šancu vidieť svet z úplne iného pohľadu. Mnohí tak so sebou prestávajú nosiť foťáky, vďaka kvalitným mobilom a na druhú stranu začínajú nosiť kufre, či batohy s dronmi :D.

 

 

Okrem toho nám tu vzniká ešte jedna kategória dronov, ktorá je zatiaľ v úplných začiatkoch. Konkrétne drony, ktoré v budúcnosti dokážu nahradiť akčné kamery, ako je GoPro. Prvým vážnejším pokusom je projekt Lily Camera, ktorý sa nedávno objavil snáď vo všetkých mediách sveta. Osobne si však myslím, že to s Lily nebude také slávne. Ich ukážkové video bolo veľmi vekné, nie je však isté, čím bolo v skutoťnosti natáčané a koľko postprodukcie stojí za konečným výsledkom. Lily však každopádne fandím a teším sa, keď si ju môžem vyskúšať. Samozrejme sa nejedná o jediného zástupcu kategórie, ale v dnešnej dobe je okolo nej najväčší hype, preto ju spomínam. Aby som nezabudol – GoPro by malo v blízkej budúcnosti predstaviť svoj vlastný dron. Ak ho budú vyvíjať s rovnakým úsilím ako ich posledné kamery, máme sa na čo tešiť.

 

S našim dronom Flydeo Y6 však mierime úplne inde. Uvedomujeme si, že trh komerčných dronov (drony s cenou do 2 – 3 tis. €) je viac menej rozdelený a rozhodne nemienime masovo konkurovať dronom ako sú Phantom, či Lily. Na trh mierime s profesionálnymi dronmi určenými na prácu. Časy, kedy sa s dronmi len fotilo alebo nahrávalo video sú preč. Vidíme niekoľko desiatok spôsobov využitia našich dronov od dodávky zásielok na ťažko dostupné miesta, monitorovanie objektov, mapovanie, využitia v poľnohospodárstve až po ich nasadenie v krízových situáciách ako sú požiary, lavíny či zemetrasenia. Už teraz sa hovorí, že drony sú nové počítače, či nový internet a verím, že drony budúcnosť jednoznačne majú.

Chceme dominovať oblasti, ktoré vyžadujú čo najdlhšie možné časy letov ( momentálne máme max. čas letu okolo 70 minút), alebo je potreba dostať do vzduchu čo najťažší náklad (týka sa toho pripravovaná novinka). V týchto oblastiach máme veľký potenciál a je iba na nás či uspejeme.

 

Každý diel dronu je made in ČR. Čo je zrejme drahšie ako nákup súčiastok alebo outsourcing výroby. Napriek tomu vo svojej kategórii dokážete konkurovať cenou. Ako ste to dokázali?

Najprv by som rád poznamenal, že nie úplne všetky komponenty dronu sú „made in ČR“. Neubránime sa nakupovaniu batérií pre naše drony. Klientom tiež ponúkame možnosť alternatívy k českej riadiacej jednotke, keďže väčšina pilotov je zvyknutá na určitý typ. Väčšinou to je profesionálny flight controller A2, práve od spoločnosti DJI. Keby som zachádzal do úplných detajlov, magnety, ktoré nakupujeme pre výrobu vlastných brushless elektromotorov sú pôvodne tiež v Číny.

Rozhodne však nie sme závislý na dodávkach kompontentov. Karbónové telo, vážiace menej než 1 Kg, vrtule, motory aj regulátory motorov si vyrábame v ČR a to je našou obrovskou výhodou. Vďaka tomu máme úplnú kontrolu nad celým procesom výroby a tým pádom aj nad kvalitou výsledného produktu. Každý komponent sme pre výrobu mohli prispôsobiť našim potrebám a vyťažiť z nehomaximum.

 

 

Prečo môžeme konkurovať cenou? Je to jednoduché. Nie sme nenažraný, ako ostatní (smiech) a hlavne, vstupujeme na trh v čase, kedy vidíme, že je reálne predávať vo veľkom možstve, podľa čoho sme nastavili aj cenu. Aj keď sa to nezdá, výroba väčšiny komponentov je nakoniec lacnejšia u nás, ako ich výroba v Číne. A to nespomínam ušetrený čas.

Váš dron je programovateľný, dokáže tak pristáť na vopred definovanom mieste – zrejme jedna zo základných funkcií komerčných dronov budúcnosti. Sú vašim zákazníkom aj firmy majúce záujem o drony alebo drony vyvíjate pre verejnosť?

Ako som už spomínal, mierime jedine na profesionálny segment – teda väčšina našich klientov sú a budú zložky ako IZS – záchranná služba, polícia, hasiči alebo napríklad horská služba. Na druhej strane sme sa už stretli so zákazníkom, ktorý bude náš dron používať len ako hračku.

Čo sa týka spomenutého autonómneho letu, jedinou prekážkou sú zákony, ktoré ho v ČR zatiaľ nedovolujú. Náš dron však dokáže splniť plne autonómnu misiu – na tablete určíte body na mape, ktorými má dron preletieť(v každom bode je možné definovať rýchlosť a výšku letu). Dron potom sám vzlietne, vykoná misiu a sám od seba pristane na vopred definovanom mieste. To všetko dokáže úplne sám bez zásahu človeka.

 

Čo bolo najťažšie na uskutočnení vášho cieľa?

Všetko! (smiech) Keďže sme sa chceli vybrať cestou výroby v ČR, museli sme začínať od nuly. Všetko u nás začína na čistom papieri, pokračuje vývojom a následným testovaním. Potom hľadáme to najlepšie, čo je možné vyrobiť a funguje tak ako má. Než vyvíjame čokoľvek, je tam vždy nejaký problém, ktorý je treba vyriešiť. Napríklad keď sme sa rozhodli, že bude nutné vyrobiť vlastný regulátor k motorom, zistili sme, že na svete nie je takmer nikto, kto ich dokáže vyrobiť tak, ako ich potrebujeme. A už vôbec nie v ČR, napriek tomu, že tu máme firmy, ktoré sa na výrobu regulátorov priamo špecializujú. Vďaka tomu, že sme vývoj tejto súčiastky dotiahli do úspešného konca, mohli sme nadviazať spoluprácu s firmou z úplne iného odboru, ktorá súčiastku potrebuje tiež.

Priviezť firmu ako je Flydeo k životu nás stálo mnoho peňazí a ešte viac nervov. Teraz sa však všetko začína obracať a vidíme, že to čím sme strávili posledný rok nášho života malo zmysel.

 

 

Čitatelia zrejme čakajú, že si vyštudovaný inžinier, študuješ však na vysokej škole. Ako si získal potrebné vedomosti?

Študujem v druhom ročníku na Ekonomickej fakulte Technickej univerzity v Liberci. Keď sa však pokúsim porovnať to, čo mi do života dala práca okolo Flydea a to, čo nás učia v škole, je to naprosto neporovnateľné. Škola založená na memorizácii grafov a postupov nie je to, čo som si pod pojmom „Ekonomika a management medzinárodného obchodu“ predstavoval. Keď som sa na hodine angličtiny počas prezentácie imaginárnej firmy zmienil o tom, čomu sa venujem, profesor sa na mňa len nechápavo pozeral. Ale to je problém, ktorý ja nevyriešim…

Ako som už spomínal, všetky moje vedomosti o fungovaní dronov som si naštudoval z internetu a potom ich overil v praxi. Ja sa však na výrobe dronu nepodielam. Hlavným konštruktérom je Ing. Lukáš Kostka, bez ktorého by sme sa tak ďaleko rozhodne nedostali. V podstate, keby ho nebolo, tak Flydeo drony vôbec nevyrába. Je veľkým šťastím, že sme človeka ako je on stretli.

 

Kde a kedy si môžu čitatelia drony naživo vyskúšať?

Som rád, že sa pýtaš. V prípade, že by mal hocikto záujem o ukážku dronov Flydeo, nie je problém nás kontaktovať (ideálne na môj mail [email protected]) a dohodnúť sa na ukážke/vyskúšaní. Pre Slovákov máme jednu dobrú správu! Dňa 20.6. sa zúčastníme akcie Deň Dronov na letisku v Častej, kde si môže drony každý pozrieť.
 

 

Prezradíš nám, čo chystáte v blízkej dobe?

V najbližšiej dobe uvedieme na trh vlastné balistické padákové systémy pre drony, ktoré majú za cieľ výrazne zvýšiť bezpečnosť dronov. Ich vývoj bol veľmi náročný a stretli sme sa pri ňom s firmami, ktoré nás len využili a potom odkopli. Veľmi nepekná skúsenosť, ale život ide ďalej a možno s ešte väčšou motiváciou uspieť. Dnes nám padáky do záchranných systémov dodáva česká firma Startos 07, ktorá je svetovou špičkou čo sa týka padákov. Ich padákový systém používa napríklad aj slovenský Aeromobil, v ktorom pred pár rýždňami ich padák zachránil ľudský život. Spolupráca je s nimi úžasná a sme radi za každú podobnú firmu, ktorú na našej tŕnistej ceste smerom hore stretneme.

Čo sa týka plánov do budúcna, uvedomujeme si, že nemôžeme zaspať, pretože konkurencia napreduje míľovými krokmi. Aj my však máme svoje plány, na ktorých usilovne pracujeme a testujeme ich. Bohužiaľ, viac prezradiť nemôžem, ale chystáme „menšiu“ revolúciu v celom obore. Sledujte nás na facebooku a už čoskoro sa dozviete viac.

 

Zdroj: flydeo.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech