Gabor presunul vývoj obuvi na Slovensko, v Bánovciach vytvoril nové pracovné miesta. Hlási tržby 69,2 milióna eur
- Výroba v Bánovciach produkuje 2,2 milióna párov topánok ročne
- Až 98 % z nich ide na export
- Gabor rozširuje vývoj aj digitálne projekty
- Výroba v Bánovciach produkuje 2,2 milióna párov topánok ročne
- Až 98 % z nich ide na export
- Gabor rozširuje vývoj aj digitálne projekty
Výrobca kvalitnej dámskej obuvi, spoločnosť Gabor, zaznamenala v roku 2024 tržby vo výške 69,252 milióna eur. Oproti predchádzajúcemu roku to predstavuje pokles o 17,3 milióna eur, čo firma pripisuje celosvetovému útlmu dopytu a poklesu objednávok na medzinárodných trhoch.
Napriek nepriaznivému vývoju v oblasti tržieb si výrobné kapacity spoločnosti zachovali vysokú úroveň výkonnosti. Vo svojom závode v Bánovciach nad Bebravou Gabor vyrobil celkovo 2,203 milióna párov dámskej obuvi.
Z hľadiska vývoja produktov ide o významný posun – v roku 2024 už boli všetky modely navrhnuté výlučne interným vývojárskym tímom priamo v Bánovciach.
Firma zároveň pokračovala v investíciách do technologických inovácií a energetickej efektivity. Po úspešnej testovacej prevádzke uviedla do ostrej prevádzky vlastnú fotovoltaickú elektráreň. Vďaka nej dokázala znížiť svoje náklady na energie o takmer 28-tisíc eur ročne.

Modernizáciou prešiel aj skladový softvér a spoločnosť realizovala pilotný projekt digitalizácie spracovania miezd a evidencie výkonov. Ten sa osvedčil natoľko, že bol následne implementovaný aj v sesterskom výrobnom závode v Portugalsku.
Silné postavenie na trhu práce aj nové kompetencie
Gabor patrí medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Spoločnosť si dlhodobo udržiava status jedného z najvýznamnejších zamestnávateľov v Trenčianskom samosprávnom kraji a zároveň patrí medzi 200 najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V roku 2024 firma dosiahla priemernú dennú produkciu v bánovskom závode 9 670 párov dámskej obuvi.

Na konci minulého roka spoločnosť zamestnávala celkovo 981 pracovníkov. Tarifné mzdy medziročne vzrástli o 6 %, čo vysvetľuje snahou udržať si kvalifikovaných ľudí aj napriek zložitejšej situácii na trhu a poklesu objednávok.
Juraj Vodička, konateľ spoločnosti Gabor, aj napriek ekonomickým výzvam zhodnotil pre Startitup uplynulý rok pozitívne:
„Uplynulý rok, napriek poklesu tržieb a výslednej strate, hodnotíme ako úspešný. Závod v Bánovciach nad Bebravou prevzal vývoj a výrobu prototypov, kolekcie obuvi ponúkané zákazníkom po celom svete už kompletne pripravujeme na Slovensku. Táto dôležitá udalosť významne zvýšila dôležitosť slovenskej firmy pre celú skupinu a priniesla aj nové pracovné miesta v oddelení vývoja.“

Podľa Vodičku sa v rámci skupiny udial aj ďalší významný posun: „Ďalším významným krokom bol čiastočný presun manažmentu zákazníckych pohľadávok v rámci zdieľaných služieb koncernu. V tejto súvislosti vzniklo na finančnom oddelení jedno nové pracovné miesto a ďalšie dve sú plánované na rok 2025.“
Aj v náročnejšom období tak spoločnosť Gabor investuje do posilnenia svojej pozície v rámci koncernu, zvyšovania pridanej hodnoty výroby na Slovensku a tvorby nových pracovných miest.
Gabor investoval státisíce do digitalizácie a ochrany životného prostredia
V roku 2024 dosiahol celkový objem investícií spoločnosti výšku 844-tisíc eur. Z tejto sumy smerovalo 553-tisíc eur do digitalizačných projektov, ktoré majú dlhodobo zvýšiť efektivitu interných procesov a posilniť technologickú úroveň spoločnosti.

Digitalizácia spracovania miezd a evidencie výkonov si vyžiadala náklady 271-tisíc eur. Ďalších 282-tisíc eur investovala firma do kompletnej výmeny zastaraného skladového softvéru za modernejší systém. Tretím významným projektom bolo zvýšenie bezpečnosti informačných systémov, do ktorého spoločnosť vložila takmer 70-tisíc eur.
Konateľ Juraj Vodička podčiarkuje, že spoločnosť si dlhodobo zakladá na udržateľnosti a aktívnej spoločenskej zodpovednosti: „Firma Gabor je známa aktívnym prístupom k životnému prostrediu, naša spoločenská zodpovednosť cieli vysoko nad rámec zákonných ustanovení. Znižovanie energetickej náročnosti výroby a využívanie úspor zo solárnej energie považujeme za prirodzenú a nevyhnutnú súčasť podnikateľskej činnosti.“
V rámci výroby spoločnosť dôsledne dbá na ekologickú nezávadnosť použitých materiálov, ktoré pravidelne kontroluje. Rovnako cielene pracuje na znižovaní environmentálnych záťaží v oblasti odpadového hospodárstva a ochrany ovzdušia.
V tomto prístupe nadväzuje na predchádzajúce ekologické iniciatívy vrátane výstavby fotovoltaickej elektrárne, ktorá v roku 2024 znížila firemné náklady na energie o takmer 28-tisíc eur.

Produkcia v závode v Bánovciach nad Bebravou dosahuje v súčasnosti úroveň približne 10-tisíc párov dámskej obuvi denne. Na tento rok spoločnosť plánuje vyrobiť celkovo približne 2,2 milióna párov, pričom až 98 % produkcie smeruje na export.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy