Igor Matovič sa púšťa aj do Zomri. Experti na komunikáciu zhodnotili, čo chce premiér statusmi dosiahnuť

  • Premiér Slovenskej republiky sa pomaly ale isto stáva v komunikácii na Facebooku medzi slovenskými politikmi doslova trendsetterom
  • Jeho profil s viac ako 166 000 sledovateľmi si aj na poste premiéra spravuje sám a ľudia tak majú o „zábavu” postarané
TASR/Dano Veselský
  • Premiér Slovenskej republiky sa pomaly ale isto stáva v komunikácii na Facebooku medzi slovenskými politikmi doslova trendsetterom
  • Jeho profil s viac ako 166 000 sledovateľmi si aj na poste premiéra spravuje sám a ľudia tak majú o „zábavu” postarané

Len nedávno sa vyjadril aj na margo satirickej stránky Zomri. Čumím na Zomri, že sa tak tradične podvečer trochu zasmejem … a oni sa na to dnes vybodli. 4 statusy, prvý poobede a šecko ništ moc. Hmm, dnes už nikto ništ negarantuje,” píše premiér.

Neraz sa obuje aj do sledovateľov a neodpustí si štipľavú odpoveď. „Vidím, že si si nedal lexaurin,” obul sa jeden zo sledovateľov premiéra. „Na rozdiel od teba neviem čo to je,” reagoval pohotovo Igor Matovič. Ľuďom sa také reakcie páčia a premiér dostáva na komentáre stovky lajkov.

Nie je ničím výnimočným nájsť pod príspevkami Zomri premiérove komentáre napísané v jeho trnavskom nárečí. Zatiaľ čo mnohým ľuďom sa jeho uvoľnená komunikácia páči, nájde sa aj veľmi veľa Slovákov, ktorí si prajú, aby premiér ich krajiny začal komunikovať na úrovni a tak, ako sa to od jedného z najvyšších ústavných činiteľov očakáva.

Na to, čo chce svojou komunikáciou Igor Matovič dosiahnuť, sme sa pýtali expertov na politickú komunikáciu a marketing.

Ten, kto čaká nudnú komunikáciu, bude sklamaný

Podľa Michala Novotu, odborníka v oblasti politického marketingu, sa komunikácii Igora Matoviča dá vyčítať všeličo, len nie autentickosť. Podľa neho je Matovič konzistentný s tým ako komunikoval v roku 2012 či 2016 a to, že sa posadil do horúceho kresla premiéra na veci nič nemení.

Novota tvrdí, že Matovičov Facebook je akoby predĺženou rukou opozičného politika usilujúceho sa o pozornosť v nových koaličných podmienkach.

„Ten, kto čakal, že pán Matovič prehodí rýchlostný stupeň na nejakú vyššiu, štátnicku úroveň, že jeho komunikácia zvážnie a bude úradne vecná a teda nudná, musí byť nutne sklamaný,” hovorí.

„Tonalita jeho príspevkov bude mať vždy príchuť trnavského dialektu, náhlych prívalov spravodlivého hnevu, ktorý nebude pozerať na elitný vkus, diplomatický protokol, nepísané pravidlá Úradu vlády ani na harmóniu koaličných vzťahov. To je autentický Igor Matovič,” objasňuje.

Podľa Novotu veľkej časti jeho voličov takýto jazyk vonia a neprekáža, aj preto hovorí o jeho komunikačnej konzistentnosti. Priznáva však, že jemu osobne a určite aj mnohým ďalším tento spôsob komunikácie nepríde hodný úradu premiéra. „Všetci však máme svoj vkus, našťastie,” hovorí.

Odborník v oblasti líderských zručností tiež upozorňuje, že netreba zabúdať na to, že práve premiérov Facebook je jeho najsilnejším komunikačným nástrojom a jeho sledovanosť mu môže závidieť celá politický scéna.

A je to presne ten nástroj, ktorým obchádza tradičné médiá ako sprostredkovateľov a hovorí priamo k svojim voličom, pre ktorých je táto, niekedy uvoľnenejšia a bulvárnejšia komunikácia, určená,” dodáva Michal Novota, ktorý sa vo svojej spoločnosti Restartup venuje aj rozvoju PR stratégií či komunikačných a líderských zručností.

Igor Matovič vs. Andrej Babiš

K pôsobeniu nášho premiéra sa vyjadril aj Mark Chytráček, hlavný analytik Inštitútu politického marketingu. Aj on považuje komunikáciu Igora Matoviča na Facebooku za veľmi špecifickú.

„V porovnaní s českým premiérom Babišom pôsobí jeho komunikácie viac náhodne, menej premyslene, ale autentickejšie. Matovičovi sa naozaj dá veriť, že si svoj účet spravuje sám. Ide o mix oficiálnych politických vyhlásení, názorov, rodinných fotografií, ale aj satirických obrázkov a videí. Naopak, chýbajú profesionálne pripravené statusy, dokonalé fotografie a videá,” hovorí.

Aj keď veľký počet interakcií na premiérovom Facebooku naznačuje, že jeho voličom sa to páči, podľa odborníka sa situácia do budúcna môže zmeniť. 

„Do budúcnosti na neho bude určite tlak, aby sa vzhľadom k premiérskemu postu správal profesionálnejšie a diplomatickejšie. Od hlavných štátnych predstaviteľov sa vyžaduje dôstojné zastupovanie občanov. Matovičovi teda nebude prechádzať všetko, čo v oblasti komunikácie mohol robiť v pozícii opozičného politika,” dodáva Mark Chytráček.

Populistický líder s propagandistickým štýlom komunikácie?

Patrizia Prando z Univerzity Mateja Bela komunikáciu Igora Matoviča prirovnáva k talianskym populistom. „Podľa môjho názoru a podľa toho, ako môžem takmer dennodenne porovnávať mojich talianskych populistov so slovenskými, môžem potvrdiť, že súčasný slovenský premiér spĺňa všetky podmienky populistického lídra s prvkami kultu osobnosti,” objasňuje.

Podľa Prando títo lídri, presne ako Matteo Salvini v Taliansku, masívne používajú sociálne siete, aby mohli komunikovať priamo s obyčajnými ľuďmi bez filtrov novinárov, môžu sa bez problémov vyjadriť ako chcú a s kým chcú, presne ako to robia občania medzi sebou.

„Jeho tlačovky sa podobajú viac na kázne tzv. otca národa, ktorý musí upokojiť svojich „veriacich” čakajúcich na jeho zachraňujúce slová,” hovorí.

Podľa odborníčky je Matovičov imidž v tomto období veľkej neistoty veľmi efektívny kvôli tomu, že masy potrebujú niekomu dôverovať, hlavne v súčasnej koronakríze. Premiér na ľudí pôsobí ako netypický a čistý politik, ktorý hovorí stále pravdu a chráni svojich občanov od všetkého zla.

„Ľudia sa identifikujú s jeho charakteristikami neštandardného lídra a preferujú emocionálne vyjadrenia pred racionálnou argumentáciou. V mojej krajine (Taliansko) som videla politické správanie týchto typov lídrov a všetky nebezpečné dôsledky ich politickej činnosti.

Považujem to preto za nebezpečné pre slovenskú demokraciu, hlavne kult osobnosti ako božskej entity, keď okolo seba líder potrebuje veriacich. Ide o nezdravú demokraciu, politika nie je viera,” hovorí politologička Patrizia Prando a dodáva: „Vnímam to ako štýl komunikácie propagandy, ako v tzv. permanentnej kampani, aby občania stále cítili nejakú volebnú súťaž s nepriateľmi a preto ho musia stále podporovať.”

Ocenia ľudia zábavného premiéra?

Podľa lektorky v oblasti komunikácie a leadershipu Jaroslavy Vaculčiakovej je jeho štýl komunikácie na Facebooku preňho charakteristický už odkedy si ho pamätáme na politickej scéne a aj vďaka tomu vyhral voľby. Forma komunikácie je podľa odborníčky súčasťou jeho stratégie, ako si získať ľudí.

„Z komunikácie Igora Matoviča na Facebooku cítiť autenticitu, ktorá patrí medzi dôležité prednosti úspešných lídrov. Igor Matovič má špecifický imidž a vždy sa snažil byť sám sebou. Aj keď po nástupe do funkcie sa jeho komunikácia a prístup zmenili na serióznejší, svoj charakteristický odľahčený štýl si nechal na Facebook, kde to mladší používatelia určite ocenia. Facebook je platforma, kde sa ľudia chodia viac zabaviť a premiér im poskytuje informácie netradičným, zábavným spôsobom,” hovorí Jaroslava Vaculčiaková z ANTEA Consulting.

Jaroslava Vaculčiaková upozorňuje, že tento komunikačný trend je možné pozorovať aj  u iných spoločností alebo inštitúcií. Ako príklad uvádza Políciu SR, ktorá začala na sociálnych sieťach používať vtipný a „cool“ spôsob komunikácie, ktorý oslovuje najmä mladú generáciu. 

„Aj Igor Matovič sa svojim komunikačným štýlom prispôsobuje cieľovej skupine Facebooku. A počet jeho sledovateľov naznačuje, že to robí dobre. Nielen v marketingu platí, že účel svätí prostriedky,” dodáva.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá