Ján odišiel z korporátu a založil si remeselnú pekáreň s Bratislavskými Rožkami. Mesačne predá aj 30 000 výrobkov

  • Makový či orechový rožok je pre Bratislavu typickou pochúťkou, tak ako sú Sacherova torta pre Viedeň alebo Šomló halušky pre Budapešť
  • Na pôvodnej receptúre tejto legendárnej pochúťky postavila svoje základy aj rodinná pekáreň FantastiCo
archív FantastiCo
  • Makový či orechový rožok je pre Bratislavu typickou pochúťkou, tak ako sú Sacherova torta pre Viedeň alebo Šomló halušky pre Budapešť
  • Na pôvodnej receptúre tejto legendárnej pochúťky postavila svoje základy aj rodinná pekáreň FantastiCo

Počul si už o remeselnej pekárni FantastiCo? Ide o výnimočný projekt, kde sa pečú výrobky len podľa pôvodných receptúr, remeselným spôsobom a z najkvalitnejších surovín. Práve táto rodinná značka je dokonca držiteľom certifikátu kvality Zaručená Tradičná Špecialita EÚ.

Uverejnil používateľ FantastiCo Štvrtok 16. januára 2020

Z pecí FantastiCo totižto okrem iného vychádzajú aj nefalšované Bratislavské Rožky, na ktoré mnohí ľudia nedajú dopustiť. Práve Bratislavské Rožky boli v minulosti významným vývozným artiklom a zbierali ocenenia po celom svete, aj v zámorí.

Uverejnil používateľ FantastiCo Štvrtok 25. marca 2021

Za značkou stojí Ján Šimunek, ktorý sa predtým na manažérskej úrovni venoval uponáhľanému korporátnemu biznisu. Dnes spoločne s jeho tímom pekárov zásobujú obyvateľov hlavného mesta svojimi ručne robenými výrobkami.

Rozhodnutie vyrábať’ vo mne dozrievalo pomerne dlho a k práci remeselného výrobcu som sa dostal v okamihu, keď som pochopil, na akých základoch a s akou perspektívou chcem značku FantastiCo budovať. Spolu s naším tímom sme našli odvahu pustiť sa do ručnej, vysokokvalitnej výroby, a to v dobe masovej priemyselnej produkcie potravín a absurdného konzumu,“ objasnil pre Startitup Ján Šimunek.

Mladý Slovák vrazil do svojho street foodu tisíce eur. Košice považuje za úžasné miesto na podnikanie aj život

Spočiatku začínali v drobných objemoch, postupne však množstvá predaných výrobkov začali markantne narastať, a to pri stále rastúcej kvalite. Značka FantastiCo a jej tím dokázal pred pandémiou za mesiac predať rádovo aj 20 000 výrobkov.

V silnejšej sezóne išlo dokonca až o viac ako 30 000 výrobkov. „Teraz je náš biznis zhruba na polovičnej úrovni, avšak so stúpajúcou tendenciou.“ Ceny v tejto bratislavskej pekárni sa pritom pohybujú na úrovni 1 až 2 eur za kus, podľa toho, v akej prevádzke sa rozhodneš kúpiť si ich výrobok.

Začiatky v malom

„Začínali sme v podstate ako mikro startup. Na začiatku sme investovali do biznisu rádovo tisíce eur, tie sa nám už dávno vrátili. Ďalší rast však priniesol požiadavky na ďalšie investície, ale aj tie sa nám už postupne vracajú. Je to vlastne neustály kolobeh a je len dobre, že veľkú časť získaných prostriedkov vraciame naspäť do firmy na jej ďalší rozvoj.“

Uverejnil používateľ FantastiCo Sobota 13. marca 2021

Ján Šimunek konštatuje, že v začiatkoch sa jeho pekáreň borila najmä s nedostatkom informácií o legislatívnych požiadavkách, ktoré boli kladené na ich druh a spôsob výroby. Veľmi náročné však bolo podľa jeho slov aj hľadanie vhodných dodávateľov kvalitných surovín.

„Lokálne podnikateľské prostredie je také, aké je. Všetky naše interné postupy sme nanovo vytvárali za pochodu, veľakrát sme improvizovali, ale zatiaľ sme dokázali prekonať všetky prekážky.“

Uverejnil používateľ FantastiCo Nedeľa 14. marca 2021

Biznisu neprospela ani pandémia, ktorá remeselnou pekárňou výrazne otriasla. Jej dôsledky podľa podnikateľa vrátili jeho biznis v čase odhadom o 2-3 roky naspäť. Spočiatku totižto prišli o prevažnú väčšinu objednávok z HoReCa sektoru, ktorý sa podľa zakladateľa pekárne už asi nikdy nenavráti do pôvodného stavu. Lokálna značka sa však pomerne rýchlo dokázala zamerať na retail, on-line predaj a má dokonca vlastnú mobilnú aplikáciu.

Čo sa týka podpory od štátu, pekáreň dostala len štandardnú štátnu podporu na udržanie pracovných miest. Tá však pokryla iba malú časť celkovej straty, ktorú pekáreň utrpela.

„Zamestnancov sme prepúšťať určite nechceli, verili sme, a stále veríme, že toto ťažké obdobie prekonáme. Využili sme komerčné formy financovania a zadlžili sme sa. Dáva nám to ale zmysel a sme presvedčení, že túto záťaž zvládneme. Veľká vďaka patrí všetkým, ktorí nás v našom úsilí podporili, najmä našim verným zákazníkom a trpezlivým dodávateľom, ktorí boli sami v rovnakej situácii ako my.“

Uverejnil používateľ FantastiCo Utorok 23. marca 2021

Chod malého biznisu podľa majiteľa FantastiCo dokázali skomplikovať aj niektorí odberatelia, ktorí mávnutím ruky zahodili niekoľkoročnú skvelú spoluprácu. „Ekonomicky nám to uškodilo, viac nás však mrzeli následne prerušené vzťahy a samozrejme, sťažený prístup zákazníkov k našim výrobkom.“

Uverejnil používateľ FantastiCo Štvrtok 1. apríla 2021

Fantastico zatiaľ nedisponuje vlastnou kamennou prevádzkou. Podľa Šimuneka ide o hudbu viac alebo menej vzdialenej budúcnosti. Ak by však naozaj prišlo aj k predstaveniu kamenných pekární, išlo by o ucelený koncept tradičnej pekárskej výroby a moderného predaja.

Hitom sú Bratislavské Rožky 

Bratislavské Rožky sú tradičným lokálnym produktom, poznajú ich skoro všetci. Aj majiteľ pekárne pozitívne vníma povedomie o nich v podstate na celom Slovensku. Čo je však tajomstvom dokonalých bratislavských rožkov? 

Uverejnil používateľ FantastiCo Nedeľa 7. júna 2020

„Naším tajomstvom je poctivý prístup k tomu, čo robíme. Naša receptúra je verejne dostupná, nejde o nič špeciálne. Rozhodujúcim faktorom je pre nás pracovať s radosťou, dať si záležať na každom detaile a robiť všetko najlepšie, ako dokážeme.“

Ako sme už spomínali, FantastiCo je držiteľom certifikátu kvality Zaručená Tradičná Špecialita EÚ. Pre teba ako zákazníka to znamená, že pri kúpe takto označeného výrobku by si mal dostať Bratislavský Rožok upečený podľa tradičnej receptúry, tradičným postupom. „Je to vlastne významný kus histórie nášho mesta. Pre nás to znamená prejav úcty a uznania pôvodným majstrom pekárom, ktorí stáli pri zrode niečoho tak fantastického.“

Expanzia

Strategickým cieľom značky je aj export do Európy. Šimunek si je pritom vedomý, že v zahraničí sa bude musieť s tímom presadiť najmä kvalitou a originalitou ich výrobkov.Mnohé bude závisieť od vývoja pandemickej situácie, dúfame, že protipandemické opatrenia sa budú postupne uvoľňovať, a že spolu s tým sa oživí aj cezhraničný biznis v našej branži.“

Kúsok histórie

Prvá zmienka o Bratislavskom Rožku pochádza z roku 1876, keď mestské noviny priniesli článok o vynikajúcich „rožtekoch“. Avšak už v roku 1 785 ich podľa cechu predávalo pekárstvo U Scheuermanna pri Hlavnom námestí v Bratislave.

Uverejnil používateľ FantastiCo Nedeľa 4. februára 2018

Z tohto obdobia pochádza aj dodnes zachovaná receptúra na ich prípravu. Zásluhou Západoslovenského cechu pekárov Európska únia nedávno priznala Bratislavským Rožkom ochrannú známku Zaručená Tradičná Špecialita (ZTŠ alebo T.G.S.).

Keďže vznik Bratislavského Rožka sa datuje do obdobia Rakúskouhorskej monarchie, svoje pripomienky vzniesli aj Rakúsko, Maďarsko a dokonca aj Nemecko. Od konca augusta 2012, keď ochrana nadobudla účinnosť, sú chránené nasledovné charakteristické vlastnosti Bratislavských Rožkov:

  • Receptúra cesta musí obsahovať najmenej 30% tuku, alebo masla, na množstvo múky.
  • Náplň môže byť len maková alebo orechová a musí jej byť minimálne 40 % z hmotnosti výrobku.
  • Rožok s makovou náplňou má mať tvar podkovičky a s rožok orechovou náplňou tvar písmena „C”.
  • Povrch rožkov musí byť lesklý a mramorovaný.
  • Bratislavský Rožok sa musí vyrábať bez chemických prípravkov a ručne.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá