Mladý Slovák vrazil do svojho street foodu tisíce eur. Košice považuje za úžasné miesto na podnikanie aj život

  • Daniel Lacko je úspešný gastro podnikateľ, ktorý ľuďom už niekoľko rokov prináša poctivú chuť ulice
  • Jeho projekt Smile street food si Košice zamilovali a nezničila ho ani pandémia
@Maja Bodnárová
  • Daniel Lacko je úspešný gastro podnikateľ, ktorý ľuďom už niekoľko rokov prináša poctivú chuť ulice
  • Jeho projekt Smile street food si Košice zamilovali a nezničila ho ani pandémia

Košičan Daniel Lacko je presvedčený, že ak má človek svoju prácu rád a má chuť skúšať nové veci, tak sa dá dosiahnuť všetko. On sám už počas strednej školy vypomáhal v cateringovej spoločnosti, kedy si naplno uvedomil, že jeho budúcnosť bude tkvieť v gastro biznise.

V posledných rokoch spolu s tímom rozbehol viacero zaujímavých projektov. Otvoril vôbec prvú mexickú reštauráciu a bar v Košiciach La Hacienda. Okrem toho spustil na donášku aj obľúbené Bistro Babička, zamerané na tradičnú kuchyňu a Pitas Greek Food, ktorý sa špecializuje na grécke a stredomorské street foodové jedlá.

Na Slovensko prišiel zo Švajčiarska a otvoril si top street food. Reštaurácie ho bezdôvodne nahlasujú hygiene

S bratom Tomášom Lackom však stoja predovšetkým za projektom Smile street food, ktorý je ich srdcovkou a vlajkovou loďou. Je nutné spomenúť, že keď v roku 2016 s projektom začínali, street foodových prevádzok bolo v Košiciach len zopár.

V meste bola dokonca len jedna taká, v ktorej robili naozajstné, poctivé domáce hranolky. Iniciatívni Košičania tak uvideli priestor, na kvalitnejší, nápaditejší a celkovo lepší street food, ktorý nakoniec predstavili v samotnej metropole východu.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Ich koncept a ponuku radia do kategórie „comfort food“. Ide o jedlá, ktoré sa na nič nehrajú, no chuťovo určite nesklamú.

„Celý náš koncept dotvára atmosféra, ktorú sa podarilo vytvoriť šikovným ľuďom, ktorí stoja za projektom artového Kina Úsmev, pri ktorom sa nachádza aj naša prevádzka. Ťažko sa to opisuje slovami, tú symbiózu dobrého jedla a čarovnej atmosféry musíte zažiť,“ povedal Daniel pre Startitup.

Daniel tiež oceňuje, že v Košiciach je výborná gastro komunita, ktorá si skôr pomáha, ako by si mala škodiť. Ukážkou toho sú podľa jeho slov aj menšie festivaly, ktoré sa v meste konajú. Ide napríklad o Gurmán fest Košice či Street food fest, na ktorých jasne cítiť pohodovú atmosféru.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Investícia, ktorá stála za to

Na začiatku podnikania Daniel investoval do projektu Smile street food približne 30 000 eur. Investícia sa mu však vrátila už po piatich rokoch fungovania. Daniel konštatuje, že je to najmä zásluhou ich pôsobenia na väčších festivalov. „Dosiahnuť návratnosť po piatich rokoch je pri klasickej prevádzke skôr ojedinelý prípad.“ konštatuje.

Celkom najväčšie komplikácie zažili dvaja bratia počas roku 2018, kedy mali problém s dodávkami kvalitných zemiakov na ich hranolky, nakoľko varia výlučne z pár odrôd.

„Ovplyvnilo nás to natoľko, že sme museli nečakane zrušiť našu účasť na festivale Grape, keďže hranolky sú počas festivalov náš nosný produkt. “

Slováci pestujú konope pod Tatrami, teraz spustili nový projekt, ktorý má revolučný potenciál

K zlatým časom im nepomohla ani pandémia, kvôli ktorej museli v roku 2020 začať sezónu o mesiac neskôr, čo samozrejme ovplyvnilo aj ich tržby. „Takisto sme sa nemohli zúčastniť našich obľúbených festivalov, ako sú Pohoda Festival a Gurmán fest Košice, ktoré sa kvôli pandémii zrušili.“

Nie všetko však bolo len čierne. Tím gastro projektu sa konečne odhodlal k rozbehu donášky, na ktorej spustenie sa už dlhšie chystali, no pandémie ich prinútila, urobiť to čo najskôr. Navyše sa ako jedny z mála dostali vďaka značnému úsiliu aj k podpore od štátu. „Papierovačky a byrokracia s tým spojená boli veľmi náročné, mätúce a zbytočne komplikované,“ hovorí na margo štátnej podpory Daniel.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Skúsený podnikateľ ďalej vysvetľuje, že k prepúšťaniu zamestnancov nemuseli pristúpiť najmä vďaka rozbehu už spomínaného rozvozu jedál.

„Gastro sektor, je jeden z najviac zasiahnutých sektorov a pomoc štátu by mohla byť určite adresnejšia. Zo začiatku pandémie sme venovali polovicu svojho pracovného času tomu, aby sme sa zorientoval v rôznych formách štátnej pomoci a dokázali podať všetky potrebné žiadosti. Určite by prospelo zrýchlenie a zefektívnenie spracovania žiadostí zo schémy pomoci pre cestovný ruch.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Ignorácia vlády

„Veľmi nás mrzí, že vláda ignoruje, rôzne iniciatívy, ktoré upozorňujú na problémy, nezmyselné zákony a nariadenia, ktoré nám ako podnikateľom v gastre komplikujú každodenný život. Pevne verím, že sa to už bude poberať lepším smerom a myslím si, že vláda už pozná kroky, ktoré by bolo potrebné urobiť . Otázne už je, či sa to aj naozaj podarí a ak áno tak kedy.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Náročný biznis

A čo je podľa Daniela najťažšie na podnikaní v gastre? Mladý podnikateľ je toho názoru, že ide o dve veci, ktoré sú však úzko prepojené. Prvou sú tí správni zamestnanci a kolegovia. Základom je podľa jeho slov nájsť a udržať si ľudí, ktorých táto práca bude baviť, pretože striedanie personálu bude pri opakovanom skúšaní či zaúčaní stáť človeka veľké množstvo energie.

Prepichli mu gumy a po zamestnancoch mu hádzali olovené guličky. Jeho „špinavé“ burgre však Košičania milujú

Druhou náročnou, a zároveň veľmi dôležitou vecou je podľa Daniela jednoznačne kvalita. Práve jej udržanie vidí ako základný predpoklad k tomu, aby mohlo byť podnikanie v gastre úspešné.

„Bez tímu šikovných kolegov to proste nejde. Tu musím vyzdvihnúť všetkých kolegov, ktorí nás počas posledného náročného roku podržali, boli ochotní zamakať, keď to bolo potrebné a ukázali, že sa na nich v tejto ťažkej dobe dá spoľahnúť.“

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Daniel zároveň všetkým potenciálnym podnikateľov v gastre radí, aby si vstup do gastro biznisu najskôr poriadne premysleli. Tvrdí, že veľa ľudí vníma gastro ako ľahký a jednoduchý biznis, ale opak je pravdou.

„Ak sa ma niekto opýta na názor, projekt alebo prevádzku, ktorú pripravuje, stále sa ho snažím vystrašiť. Nie je to kvôli tomu, že by som nechcel mať konkurenciu alebo chcel niekomu ničiť sny. Ak si ma vypočuje, uvedomí si, aký je tento biznis náročný a napriek tomu do toho pôjde, má určite väčšiu šancu uspieť. Dôležité je tiež vybrať si dobrého partnera a mať pripravený kvalitný finančný plán,“ objasňuje.

Jedlo od troch eur

Smile street food boduje na košickej gastro scéne najmä vďaka svojej pestrej ponuke jedál. Ich ceny sa pohybujú v rôznych cenových kategóriách, aby si vedel vybrať naozaj každý. V ponuke nájdeš jedlá v priemere od 3 do 9 eur.

Ak by si mohol človek v tomto stánku objednať len jedno jedlo, Daniel odporúča BBQ pork fries. „Toto jedlo spája jemné trhané mäso, cheddar, citrónovo-bazalkovú mayo a hlavne naše domáce hranolky. Pripravujeme ich z vybraných odrôd zemiakov, ručne ich krájame a dvakrát vyprážame na hovädzom tuku.“ 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa smilestreetfood (@smilestreetfood)

Jednoznačným bestsellerom je zase ich Smile burger. Okrem toho, že je bez pochýb najpredávanejší, je za ním aj veľmi zaujímavý príbeh, ktorý zadefinoval samotné fungovanie Smile street food.

„Keď sme podnik rozbiehali, bol som úplne proti burgrom. Naša prevádzka mala byť akousi alternatívou, pretože som mal pocit, že doba burgrová pomaly pominie a my budeme mať konkurenčnú výhodu. Nakoniec ma kolegovia dotlačili k tomu, aby sme ich začali robiť a práve Smile burger je už tretí rok náš bestseller.“

Keď príde ten správny moment a príležitosť, Daniel a jeho tím sa určite nebránia expanzii do iných miest. Momentálne však na to príliš intenzívne nemyslia.

„Sme radi za Košice, keďže je to úžasné miesto na život aj na podnikanie. Expandovali by sme radi aspoň na veľké slovenské festivaly, je ale otázne, či sa vôbec budú konať a ak aj áno, tak za akej účasti,“ dodal Daniel.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá