Július Vencel – mladý chalan, ktorý začínal ako vášnivý hráč a športovec, dnes tvorí hry na svetovej úrovni

  • Július Vencel už od malička zbožňoval počítačové hry a aktívne sa venoval športu. Jeho vášne ho priviedli až do slovenského herného štúdia PowerPlay Studio, kde sa stará o marketing a copywriting. Štúdio bez akéhokoľvek investora vytvára športové hry, ktoré ľudia milujú. V týchto dňoch spúšťajú novú hru Tennis Mania, ktorej oficiálnou tvárou je najlepší slovenský tenisový hráč Martin Kližan.
tenis-001
  • Július Vencel už od malička zbožňoval počítačové hry a aktívne sa venoval športu. Jeho vášne ho priviedli až do slovenského herného štúdia PowerPlay Studio, kde sa stará o marketing a copywriting. Štúdio bez akéhokoľvek investora vytvára športové hry, ktoré ľudia milujú. V týchto dňoch spúšťajú novú hru Tennis Mania, ktorej oficiálnou tvárou je najlepší slovenský tenisový hráč Martin Kližan.

Hneď na začiatku ma zaujíma jasná otázka. Prečo tenis a nie napríklad hokej?

Ahoj Veronika. Všetkému ešte úplne na začiatku predchádza analýza, kde zisťujeme ktorým smerom sa uberať, aký štýl hry využiť, aká bude téma hry, či je to dobrý nápad, aké sú prínosy, negatíva, ako vyzerá konkurencia atď. Odpoveď na tvoju otázku sme teda vedeli už viac ako rok dozadu. Z princípu sme uprednostnili tenis pred hokejom hneď z niekoľkých hlavných dôvodov.

Doteraz väčšinu našich zdrojov tvorila čoskoro dvojročná zimná biatlonová hra Biathlon Mania. Ako sme zistili, táto hra má svoju sezónnosť podobne ako zimné športy. Nový projekt mal predovšetkým vykryť letné obdobie, v ktorom Biathlon Mania stagnovala. Navyše v blízkej budúcnosti plánujeme hokejovú hru a pre tenis sa nám črtala aj spolupráca s Martinom Kližanom. Tú sme samozrejme využili a preto je Tennis Mania na svete.

Začínali ste ako entuziastickí gameri, no dnes ste si na tom postavili biznis. Ako vám to vôbec napadlo?

Väčšina ľudí u nás predstavuje gamerov a výnimku netvoria ani traja zakladatelia spoločnosti. Na začiatku všetkého boli dnes už staršie manažérske hry typu MIFA či Hattrick. Všetci, ktorí boli pri založení firmy, boli zapálení hráči práve takýchto hier. Kedže však mali vlastné predstavy a nápady, ako by taká hra mala vyzerať, rozhodli sa v roku 2007 vytvoriť svoju vlastnú hru – PowerPlay Manager, čo je vlastne hokejová manažérska hra, ktorá dodnes funguje.

Aj keď osobne uprednostňujem kompetetívne mainstreamové hry, je to v zásade jedno. Pokiaľ máte k hrám kladný vzťah, tak všetko v tomto odvetví ide ľahšie. Častokrát pri hraní hier príde inšpirácia pre vlastný projekt.

tennismania6

 

Koľko vám trvalo, kým ste vytvorili takú verziu hry, s ktorou ste mohli ísť na trh?

Prvú zmienku o Tennis Manii sme registrovali už niekedy v priebehu jari 2015 a prvé prípravné práce začali hneď v máji toho istého roku. Hrateľné verzie, ktoré sme boli schopní testovať na reálnych hráčoch v rôznych krajinách prostredníctvom niekoľkých soft launchov a beta verzie hry, sa objavili až v lete 2016. Plná verzia hry, s ktoru sme išli na globálny trh uzrela svetlo sveta až teraz koncom októbra 2016. Takže trvalo to niečo vyše 1,5 roka.

A čo bolo pre vás najťažšie?

Ľudia vždy hovoria, že najťažšie je začať. Pre nás však boli najťažšie posledné týždne pred finálnym spustením hry. Vedeli sme, že hra ešte vôbec nie je v ideálnom stave. Nachádzalo sa tu nespočetné množstvo bugov a vecí, ktoré bolo potrebné vyladiť. Navyše testovacie softlaunche objavili ďalšie skryté chyby a zásadný problém tvorila aj samotná retencia hráčov. Tlačil nás však deadline, ktorým boli TV kampane v priebehu októbra.

Vo firme preto nastala mobilizácia a všetky oddelenia pracovali na plné obrátky, častokrát aj do večerných hodín a počas víkendov. Úplne všetci v štúdiu si zaslúžia veľký rešpekt, pretože bez zbytočných rečí sa naozaj makalo. Každý vedel, aká je jeho úloha a čo všetko je v stávke. Ak by sme nemali taký perfektný tím, pravdepodobne by sme to nestihli. Hra už je síce vonku, ale práca na nej ani zďaleka nekončí.

tennismania3

Dokážete sa tvorbou hier uživiť alebo musíte mať ešte druhú prácu?

V hrách sa snažíme sústrediť na čo najlepší zážitok pre hráčov. Vždy sa preto nájde niekto, kto nás za to podporí. Takže áno, zatiaľ nás to uživiť dokáže.

Napokon je to biznis ako každý iný, teda ak by sa to neoplatilo, potom by to nikto nerobil. Herný priemysel je však jeden z najrýchlejšie sa meniacich priemyslov na svete. Je ovplyvňovaný novými technológiami a mnohým ďalším. Preto, ak sa spoločnosť nebude vedieť prispôsobiť meniacim sa podmienkam, pravdepodobne neprežije.

Hru púšťate v týchto dňoch do sveta, kde vidíte najväčší potenciál, že by sa hra mohla skvelo uchytiť?

S určitosťou to neviem povedať. Odhadujeme, že to budú silnejšie tier 1 a tier 2 krajiny, ktoré sú viac ochotné platiť a zároveň by to mohli byť krajiny, v ktorých je tenis populárny (Nemecko, USA, Francúzsko, Dánsko…).

Sústreďujete sa viac na domáci trh či zahraničný?

Určite globálny trh. Náš trh je v porovnaní s globálnym veľmi zanedbateľným. Našimi hráčmi sú síce Slováci aj Česi, ak by sme sa však sústredili len na nich, pravdepodobne by sme neprežili. Prevažnú väčšinu preto tvorí zahraničie.

Aj keď máme Európu veľmi dobre pokrytú, so servrami umiestnenými v Prahe, prostredníctvom CDN (Content delivery network) sa chystáme vyriešiť možné problémy s načítavaním hry z rôznych kútov planéty, konkrétne obmedzením vzdialenosti, ktorú musia dáta prejsť k danému užívateľovi. Čochvíľa sa budú dáta ľahšie distribuovať napríklad aj pre Ameriku, či Austráliu.

tennismania1

Plánujete spustiť kampaň aj na Eurosporte. Prečo ste sa rozhodli hneď takto zo začiatku pre takúto nákladnú reklamu?

Áno, kampane na Eurosporte a v iných televíziach nám už bežia v plnom prúde. Je to len jeden z mnohých zdrojov, ktorý využívame na akvizíciu hráčov. Nie každému samozrejme TV kampaň funguje, nám sa však osvedčila.

Eurosport práve preto, nakoľko je ideálny pre našu cieľovú skupinu (muži 25+). Ide o športový kanál vysielajúci aj v zahraničí. Nielenže zasiahneme takmer všetky európske krajiny, ale dokážeme tu aj cieliť pre čo najlepšie výsledky. Spoty umiestňujeme najmä počas tenisových turnajov. Nehovoriac ani o tom, že ide o prémiový kanál, teda o solventnejšiu skupinu užívateľov, práve o ktorú nám ide.

Je hra tak reálne postavená, že keď sa dostanem na offlinový tenisový kurt, využijem, čo som sa naučila pri hre? :)

No úplne nie tak celkom. Hranie tejto hry z teba pravdepodobne Williamsovú na kurte nespraví, ale minimálne rozšíriš svoje znalosti a vedomosti o tomto športe, napríklad aj prostredníctvom kvízu – jednej z množstva minihier.

Celý svet sa pobláznil hrami ako je napríklad Candy Crush. Človek ani nevie, ale keď ma chvíľku čas, jednoducho vytiahne telefón a hrá sa. Čím to je?

Osobne si myslím, že v dnešnom komerčnom ulietanom svete sa ľudia za všetkým príliš ženú. Tlak je na nich vyvíjaný z každej strany, či už v pracovnom alebo osobnom živote. Stres je potom len otázka času.

Ľudia chcú vypadnúť z každodennej reality, vypnúť aspoň na chvíľku a uvoľniť sa. Hry im to samozrejme umožňujú. Žiadny stres, odreagovanie sa a navyše zažijú množstvo zábavy. Ľudia sa jednoducho radi hrajú, najmä my, muži :)

tennismania5

Má teda podľa vás Tennis Mania potenciál stať sa takto virálnou?

Otázka je, čo môžeme považovať za takto virálnou? Porovnávať sa s Candy Crushom nedá, nakoľka sa ide o úplne odlišný štýl hry a odlišnú platformu. Naša cieľová skupina je tiež odlišná. Aj keď to nie je pravidlom, sú to prevažne športoví nadšenci. Nesnažíme sa bezhlavo zasiahnúť masu ľudí. Preto “takto virálnou” celkom nie. Svoje publikum si však hra určite našla a dokonca hra baví aj totálnych športových laikov.

Nakoniec sa vás spýtam, ako často hrávate tenis?

Úprimne absolútne vôbec, hral som ho len párkrát v živote, dokonca aj ako šport mi príde neatraktívny. Tie “klasické” športy mi príliš nevoňajú, venujem sa najmä posilke a elektronickým športom (e-sports), v minulosti to boli aj bojové športy. Takže ak tenis, tak jedine cez Tennis Maniu, ktorá je oveľa zábavnejšia :)

Zdroj fotky: archív J.Vencela

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá