Juraj Kováč: Poradím ti, ako začať úplne od nuly

Ráchel Matušková / 25. októbra 2015 / Lifehacking

Rozbehni sa, Najlepší nápad, Social Impact Award. To sú projekty, na ktorých pracuje Juraj Kováč, bývalý holoritník. Dnes úspešný rozbiehač.

 

Juraj Kováč, bývalý holoritník, ako on vraví. O niektorých Jurajových projektoch ste už zrejme počuli. Najlepší nápad sa venuje stredoškolákom. Social Impact Award je pomerne známa súťaž zameraná na spoločenský prospech, z ktorej aj tento rok vzišli zaujímavé projekty. Centrom záujmu Jurajovej činnosti je Rozbehni sa!, ktorý prináša prehľadný návod na to, ako začať podnikať. Juraj sa zameriava na nápady, ktoré sú v úplných začiatkoch,  na nule. Venuje sa mikropodnikom akéhokoľvek druhu, ktoré vôbec nemusia mať globálne ambície ako je tomu pri startupoch.

Prinášame vám rozhovor s Jurajom Kováčom o jeho projektoch a pohľadoch na podnikanie na Slovensku.

 

 

Čo je podstatou tvojich aktivít?

Základnou myšlienkou je to, že chcem ľuďom dať návod, ako začať podnikať úplne od nuly aj keď nemajú vôbec žiadne skúsenosti. Výsledkom mojej dlhodobej práce na tomto cieli je nový produkt StarteR!. Mojou víziou do budúcna nie je čiastkovo sa venovať niekoľkým projektom, ako som to robil doteraz, ale chcem prostredníctvom StarteR! pomôcť veľkému počtu podnikateľov naraz. A to je to čo ma baví a čo chcem dosiahnuť.  Od začiatku bolo mojim cieľom priniesť systémové riešenie.

 

Jednou z Tvojich aktivít bolo aj nahrávanie prednášok so známymi osobami z podnikania, ktoré si potom prezentoval v rámci Rozbehni sa. O čo tu išlo a kde je tento projekt dnes?

S BestGuest prednáškami som začal v roku 2011. Hlavnou z tém, ktoré sme preberali bolo začať podnikať sa nedá, pretože nemám peniaze, nemám kontakty a podobne. Tak sme priniesli príbehy ľudí, ktorí začali sami úplne od nuly. Keď sme ľuďom ukázali, že začať podnikať z nuly sa skutočne dá, tak sa opäť začali pýtať, ako sa to dá, čo konkrétne mám spraviť? Tak som začal vymýšľať rôzne kurzy a programy s radami a postupmi ako začať podnikať.

 

Projekt Rozbehni sa vznikol teda až po BestGuest?

Rozbehni sa! vzniklo súčasne s BestGuest. Prednášky v rámci BestGuest boli začiatkom Rozbehni sa!. BestGuest ako samostatný projekt, dnes už nefunguje, splnil svoj účel v danom čase.

 

 

Mal si aj vlastný startup niekedy?

Nie, startup vo význame globálna, technologická, rýchlorastúca spoločnosť som nemal. Ale vždy som vedel, že chcem robiť to čo ma baví, a pri tom ako som rozbiehal moje už spomenuté projekty, som načerpal mnoho informácií. Moje domnienky, nápady, postrehy, skúsenosti som konzultoval s rôznymi ľuďmi z podnikania, vyskúšal som ich aj na desiatkach biznis nápadov, ktoré som konzultoval. Zistené informácie chcem teraz posúvať ďalej.

 

Čo si teda myslíš o startupoch ako takých?

Slovo startup je už všade „napchané“, povedal by som, že ja sa venujem viac mikrobiznisom. Startup je prevažne technologicky, globálne zameraný produkt alebo služba a má extrémne rýchlo rásť. Ja pracujem s ideou, ako si môže Anička z Detvy rozbehnúť vlastné podnikanie a bude ju to živiť. A vôbec to nemusí byť technologické, ani s globálnymi ambíciami. Pokojne to môže byť lokálne, maličké podnikanie, ktoré Aničku a prípadne jej rodinu uživí.

Nerád by som vystupoval, ako startupista a niekto kto pomáha len startupom, lebo to tak úplne nie je. Ja som človek na voľnej nohe, ktorý pomáha ľudom rozbehnúť mikrobiznis. Zameriavam sa na holoritníkov, ktorí nemajú vôbec žiadne skúsenosti. Pomáham projektom vytvoriť biznis model, overiť nápad, a získať prvých zákazníkov. Za účelom ďalšieho rozvoja a rastu im potom odporučím a dám kontakty na iných ľudí aj zo startupového prostredia.

 

Ako si sa k rozbiehačským aktivitám vlastne dopracoval? Aký je Tvoj príbeh?

Na vysokú školu som chodil do Banskej Bystrice na Ekonomickú fakultu, nič zásadné som vtedy ešte neriešil. Dosť aktívny som bol v AIESEC, čo mi dalo soft skills, ale veľmi málo hard skills. Moja pôvodná myšlienka bola, že sa zamestnám v korporácii a spravím kariéru. No po škole som začal s malým projektom neziskovky, ktorému som sa venoval v rokoch 2006-2010. Chcel som prostredníctvom tejto neziskovky inovovať systém vysokoškolského vzdelávania, aby študenti po ukončení vysokej školy vedeli čo chcú robiť, čo chcú dosiahnuť a ako sa im to môže podariť. Nebolo to podnikanie v pravom slova zmysle, ale veľa som sa naučil. Uvedomil som si však, že ani škola ani študenti nie sú ochotní investovať čas a peniaze viac ako je nutné, tak som s tým skončil.

 

 

Ďalším projektom, na ktorom pracuješ je Najlepší nápad, o čo ide v tomto prípade?

Najlepší  nápad je určený stredoškolákom, a doteraz sa venoval najmä eko-témam. Nový ročník bude už inovovaný, rozšírený na všetky témy, nie len eko.

 

Ako sú na tom slovenskí stredoškoláci a ich nápady?

Stredoškoláci majú také isté nápady ako všetci ostatní. Majú však málo skúseností a na svoje projekty musia „dorásť.“

 

Social Impact Award je ďalší projekt, na ktorom pracuješ. Čo je podstatou?

Social Impact Award je súťaž určená vysokoškolákom a zameraná na social business. Spoločenský prospech musí byť na prvom mieste. Nie je to priamo môj projekt. Rozbehni sa! je držiteľom licencie pre Slovensko.

 

 

Máš spomedzi súťažiacich aj obľúbenca?

Nemám jedného favorita, mne je v podstate jedno o aký projekt ide pokiaľ má zmysel a spoločnosť z neho bude mať nejaký úžitok. Posledným víťazom Social Impact Award je ChemPlay, ktorý vymysleli dvaja stredoškoláci. (rozhovor so zakladateľmi TU) Je to stolová hra na výučbu chémie. Nie je to prvoplánový komerčný biznis, ale niečo čo má pomôcť a pritiahnuť deti k chémii.

 

Aký najväčší problém vidíš medzi rozbiehačmi, ktorých si stretol?

Ich biznis gramotnosť je veľmi nízka. V prvom rade je nutné overiť, či o nápad je záujem alebo nie. Netreba hneď riešiť aké bude logo, aká bude právna forma. Väčšinou ľudia nemajú žiadnu koncepciu a riešia kopec hlúposti, ktoré nemajú nič spoločné s otestovaním nápadu.

 

Spomínaš biznis model, také niečo ako klasický podnikateľský plán si nespomenul. Aký význam vidíš v modeli, nahradil podľa Teba klasický plán?

Nemyslím, že nahradil. V banke, aj investori žiadajú plány, ale to je neskoršia fáza, ako riešim ja. Úvodná fáza, prvá fáza je o hľadaní biznis modelu. Ak je nápad v hlave, je potrebné dať ho na papier, na jednu A4. V tejto fáze, keď existuje len nápad, je úplne zbytočné robiť zložité excelovské tabuľky, lebo je pravdepodobné, že sa to niekoľkokrát ešte zmení. Ak má niekto overený biznis model a potrebuje získať dodatočné finančné zdroje, tak potom je na mieste robiť biznis plán.

Nevravím buď model alebo plán, ale obidva len v rôznom čase. Biznis model je potrebný určite, a biznis plán možno nebude potrebný vôbec.

 

 

Juraj figuruješ aj ako mentor v Impact Hub, aká je Tvoja úloha tu?

V aktuálnom inkubátore sú dve úrovne projektov, advanced a idea stage, to je moja parketa. Mentoroval a pomáhal som s tým ako do projektov zapojiť spoločenský prospech a prečo to vôbec robiť.

 

Prečo sa tak zaujímaš o spoločensky prospešné projekty? 

To je pre mňa dosť jednoznačné. V social biznise je vždy viac pozitívnej energie, sú to projekty, ktoré neriešia len zisk, ale aj pridanú hodnotu pre spoločnosť. Každá jedna minúta takéhoto projektu sa vráti niekoľkonásobne viac ako pri komerčnom projekte. Pričom komerčné projekty sú úplne v pohode tiež, len v prípade social biznisu je to akoby dva v jednom.

 

Kto je Tvojím vzorom čo sa týka Tvojich rozbiehačských aktivít alebo aj v osobnom živote?

Veľmi ma zaujala knižka Úvahy a projevy od Tomáša Baťu.

 

Jurajovi ďakujem za rozhovor a jemu aj všetkým projektom želám veľa úspechov!

  

Pridať komentár (0)