Kauza v auto svete: Za podivnou štúdiou, ktorá označuje elektromobily za eko-škodlivé, majú stáť niektoré automobilky

  • Snažia sa Aston Martin a ďalší pošpiniť meno elektromobilom?
  • Vedci označili prácu, ktorá mala zjavne poškodiť povesť e-vozidlám, za „klamlivú brožúrku“
Aston Martin elektromobily
Unsplash/ Viktor Theo a Chuttersnap
  • Snažia sa Aston Martin a ďalší pošpiniť meno elektromobilom?
  • Vedci označili prácu, ktorá mala zjavne poškodiť povesť e-vozidlám, za „klamlivú brožúrku“

Majú svojich fanúšikov i odporcov, a to ako medzi laikmi, tak aj medzi odborníkmi či samotnými automobilkami. Tento rok sme napríklad priniesli článok o tom, ako šéf Audi označil elektromobily za nezmysel. Niektorí manažéri a automobilové spoločnosti ale, zdá sa, zašli ešte omnoho ďalej.

Pomerne veľká kauza zatriasla automobilovým svetom tento mesiac, keď sa ukázalo, že niektoré automobilky zrejme stoja za pochybnou štúdiou, ktorá vyvracia ekologický význam elektromobilov. Dali by sa vraj označiť za minimálne tak škodlivé, ako sú bežné spaľovacie autá.

zdroj: Foto: SITA/Branislav Bibel

Táto práca sa objavila na verejnosti v Británii krátko po tom, čo krajina zverejnila svoj plán úplne sa zbaviť predaja spaľovacích áut od roku 2030. Zaujímavý teda nie je len diskutabilný obsah tejto práce, ale i to, kedy vyšla. Za pozornosť ale stoja najmä dôkazy, ktoré nám ukazujú, kto za ňou zrejme stojí.

Štúdiu priniesla PR firma Clarendon Communications, na ktorú sa medzi prvými bližšie pozrel samotný šéf BloombergNEF, Michael Liebreich. Ten vypátral, že za touto PR spoločnosťou stojí Rebecca Stephen – manželka Jamesa Stephensa, ktorý je riaditeľom vládnych záležitostí spoločnosti Aston Martin.

Práca sa tak dostala okamžite do iného svetla, nadobudla iný rozmer a prípadu sa začali venovať aj ostatné, zvučné média – ako napríklad denník Guardian, ktorý hneď na to uverejnil mená ďalších automobiliek či spoločností, ktoré majú za touto proti-elektromobilovou správou stať.

Štvrtkovú správu zadali spoločnosti Aston Martin, Bosch, Honda a McLaren krátko po tom, čo britský premiér Boris Johnson vyzval k zákazu predaja nových vozidiel na fosílne palivá od roku 2030, a bola predložená ako dielo spoločnosti Clarendon Communications,“ odhaľuje britský denník.

Prečo vedci označili štúdiu za nezmysel

Už to, akých má táto štúdia objednávateľov, vyvoláva samo o sebe pochybnosti a uberá jej na dôveryhodnosti. No bližšie sa na ňu pozreli aj niektorí vedci a odborníci, ako napríklad Auke Hoekstra z holandskej Eindhovenskej technickej univerzity, ktorý sa zameriava práve na emisie u spaľovacích i elektrifikovaných vozidiel.

Veľa ľudí asi neprekvapilo, že v práci našiel hneď niekoľko závažných nedostatkov, vrátane podcenenia emisií u spaľovacích áut, určenia emisií u elektromobilov len na príklade jedného e-mobilu, ktorý sa vyrába v Číne, a taktiež skritizoval aj nedostatočné zohľadnenie prichádzajúcich zlepšení, napríklad menej emisne náročnú výrobu elektrickej energie, ktorá už rozhodne nie je žiadnym sci-fi. Prácu označil za „klamlivú brožúru,“ ktorá jednoducho cielene preháňa.

Elektromobilov sa voči „Aston Martin štúdii“ zastali aj ďalší, napríklad Lucien Mathieu z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Ten reagoval inými štúdiami, ktoré potvrdzujú, že e-autá majú niekoľkonásobne menšiu emisnú stopu CO2 a zároveň dodal, že si je istý, že sa tento rozdiel bude naďalej prehlbovať.

Na aktuálne správy zaujímavo zareagoval už aj Aston Martin, ktorý je do prípadu namočený zdá sa najviac. Jeho čerstvý šéf Martin Tobias Moers to do značnej miery zahral na to, že na svoju pozíciu v podstate len teraz prišiel, a že ide o veci, ktoré sa mali vo firme diať ešte pred ním. Zároveň ale dodáva, že aj Aston Martin je taktiež odhodlaný vyvíjať a vyrábať elektromobily i hybridné autá tak, ako všetci ostatní.

Rok 2020 prial elektromobilom. V Európe sa ich predal rekordný počet

Zdroje: Tesla magazín, Guardian

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá