KPMG: Máme na to!

RIchard Bednár / 10. marca 2014 / Lifehacking

Poradenská spoločnosť KPMG prednedávnom publikovala prieskum, ktorý analyzuje trh slovenských startupov. Uskutočnil sa v mesiacoch jún-júl 2013 a analyzoval inovatívne podniky (IDE – Innovation Driven Entities). Tak sa poďme pozrieť, ako prieskum dopadol.

 

Slováci sú ambiciózni – až 50% z nás si myslí, že by dokázalo podnikať a 16% to plánuje naozaj skúsiť. Na chvíľu ma z tejto informácie zamrazilo. Skutočne polovica má na to podnikať? Keď sa svojich študentov  spýtam (vyučujem študentov štvrtého ročníka na fakulte manažmentu), koľkí z nich si plánujú založiť firmu, z dvadsiatich zdvihnú ruku dvaja až traja (10-15%). Zvyšok túži po teplej stoličke, káve, obede a plate. Hlavne po tom stabilnom plate. Vďaka aj za tých dvoch-troch. Majú moje veľké sympatie, že túžia sami niečo vytvoriť. Hádam sa im to podarí.

Ako je to s podporou štátu? Takmer 90% vládnych agentúr vie, že startupy by zjavne pomohli ekonomickému rastu a ich podpora má zmysel. 78% týchto organizácií podľa vlastných slov aj reálne mladým podnikateľom pomohlo. Ak je to takto, radosť začat podnikať. 

Z novozaložených startupov už 37% vytvára príjmy (69% do 50 tis. eur, 23% viac ako 50 tis. a až 8% vytvorilo tržby vyššie ako pol milióna eur). Gratulujem! Zvyšné nedosiahli žiaden príjem. Väčšina kvôli tomu, že ich produkt ešte nie je pripravený, na predaji sa len pracuje alebo jednoducho nie sú vo fáze generovania príjmu.

Iba tretine startupov sa podarilo získať externé finančné zdroje. Vo väčšine to bolo 0-50 tis. eur, 29% sa môže pochváliť sumou 100 – 500 tis. eur a až 7% získalo viac ako pol milióna eur. Tí, čo nezískali zdroje tvrdia, že nemali záujem (10%), nie sú ešte pripravení pre investora (40%) alebo sú v procese získavania (30%). Bezúspešne dopadla pätina opýtaných.

zdroj: https://s3-us-west-1.amazonaws.com/odesk-blog/uploads/2013/10/show-me-money.jpg

Zaujímavým číslom je 75. Až toľko percent zo startupistov sa dostalo za hranice Slovenska. Najčastejšie expandovali do Strednej a Východnej Európy (50%), Západnej Európy (45%) a Severnej Ameriky (41%). Ide o celkom logické čísla vzhľadom na náš malý trh a otvorené hospodárstvo. Je skvelé prezentovať Slovensko v zahraničí, ako to robí napríklad Sygic, Piano Media alebo Eset. Možno sa startupovanie stane národným športom (predbehne hokej?).

A čo nás pri zakladaní startupov inšpiruje? V prvom rade je to Google a Elon Musk. Ten však v rámci celosvetového prieskumu spoločnosti KPMG získal len 4% hlasov. Hold, máme väčší prehľad, ako sa zdá.

V akých oblastiach najčastejšie startupujeme? Náš štandardný biznis je softvérová služba, vytvorená pre Strednú a Východnú Európu. Tá je úspešná vďaka kvalitnému, vysoko motivovanému tímu, ktorý je multiningválny. Slovenský startupista je involvovaný v 2-3 projektoch, má dobrý prístup k ľudom, vie rýchlo vytvoriť kvalitný tím a túži po lepšom prístupe k súkromnému alebo rizikovému kapitálu. Spoločný záujem firiem a startupov vzniká najmä v odvetví elektronického nakupovania a platenia (64%), softvéru (55%), softvérových služieb, mobilných aplikácií a finančných služieb.

A čo sa deje s našimi startupmi po ich spustení? 77% zostane v rukách zakladateľov (sme rarita, keďže v USA to je 45% a celosvetovo 54%), 14% ide do akvizície a 9% zostáva pre dobro ľudstva (viď IPO projekty). Znamená to jediné – veríme vlastným projektom. Alebo sa ich nevieme vzdať? Alebo ich nikto nechce? O tom už prieskum nehovorí.

A pár štatistík, ktoré vznikli vďaka Spot.sk. Od jeho otvorenia do mája 2012 sa v tomto priestore uskutočnilo 334 podujatí, ktoré navštívilo 3 900 účastníkov. Tí vypili 20 500 káv a zahrali 1 600 kalčetových zápasov. Príjemným prekvapením je účasť žien – 38%. KPMG sa v rámci prieskumu pýtala aj StartupAwards.sk – v roku 2011 bolo vyfundraisovaných 400 000 eur, v roku 2012 to bolo viac než 3,5 milióna eur. V roku 2011 naši startupisti navštívili len Silicon Valley, o rok neskôr to bolo aj San Francisco, Rio de Janeiro, Londýn, San Diego, New York a Austin. Startupový ekosystém sa výrazne zlepšuje.

A čo nás čaká podľa KPMG v roku 2014? Lepšia spolupráca so záujmovými skupinami, väčšia nielen finančná, ale hlavne mentoringová podpora firiem, podpora privátneho sektora, univerzít a vlády, rozvoj slovenského crowdfundingu (ideasstarter) a podpora zo zahraničia. Uvidíme. Každopádne – je sa na čo tešiť.

zdroj: KPMG Start-Up Survey 2013

Pridať komentár (0)