Kto investoval tisíc dolárov, má dnes 2 milióny. Akcie známeho nápoja narástli o 200 000 %

  • Akcie výrobcu energetických nápojov v priebehu desaťročí neustále rástli
  • Monster Energy je dnes najziskovejšou spoločnosťou za posledných 30 rokov
Monster Energy
Ilustračná fotografia Unsplash/Christian Wiediger
  • Akcie výrobcu energetických nápojov v priebehu desaťročí neustále rástli
  • Monster Energy je dnes najziskovejšou spoločnosťou za posledných 30 rokov

Od februára 1994 do roku 2024 vzrástla hodnota akcií spoločnosti Monster Energy o neuveriteľných 200 000 %. To znamená, že ak by si v roku 1994 investoval do Monsteru 1 000 dolárov, dnes by mal tvoj podiel hodnotu 2 milióny dolárov.

Úspech spoločnosti Monster ovplyvnilo viacero faktorov, pričom významnú úlohu zohralo vedenie spoločnosti, najmä jej generálni riaditelia a juhoafrickí miliardári Rodney Sacks a Hilton Schlosberg, ktorí sa chopili príležitosti na relatívne novom trhu.

„Myslím si, že sú naozaj dobrí v tom, čo robia, pretože nemôžete mať také šťastie ako oni, tak dlhý čas a bez toho, aby ste boli skutočne dobrí v riadení firmy,“ cituje CNBC generálneho riaditeľa pre spotrebiteľov a maloobchod Stifela Marka Astrachana.

Pôvodne predávala džúsy

Monster Beverage je holdingová spoločnosť, ktorá zahŕňa dcérske firmy produkujúce širokú škálu výrobkov vrátane energetických nápojov, alkoholických nápojov, čajov a káv. Spoločnosť bola založená v roku 1935 ako rodinný podnik Hansen’s Juices.

Po vyhlásení bankrotu v roku 1988 ju získala spoločnosť California CoPackers Corporation a premenovala na Hansen Natural Corporation. Odvtedy prešla značnou transformáciou a jej akcie sa z hodnoty iba pár centov dostali na dnešných 55,14 dolárov.

V 90. rokoch uviedla spoločnosť Monster radu energetických nápojov pod svojím pôvodným menom, no podľa analytikov sa spoločnosť skutočne etablovala až s uvedením energetického nápoja s rovnakým názvom v roku 2002.

„Postavili to správnym spôsobom,“ povedal výkonný riaditeľ RBC Capital Markets Nik Modi. „Boli veľmi pomalí a metodickí v tom, ako budovali distribúciu značky, pričom sa ubezpečili, že je silná na každom trhu, na ktorom sa nachádza.“
  
V treťom kvartáli minulého roka dosiahla spoločnosť tržby vo výške 1,86 miliardy dolárov, čo je o 14,3 % viac ako v predchádzajúcom roku, pričom na segment Monster Energy pripadá až 1,71 miliardy dolárov.

Silné partnerstvo

Analytici poznamenali, že vedenie spoločnosti excelovalo v porozumení svojim zákazníkom. Miesto reklamy v televízii alebo magazínoch sa sústredili na propagáciu prostredníctvom akčných športov a udalostí ako motokros, UFC, býčie zápasy a Nascar. To malo veľký ohlas hlavne u mladých spotrebiteľov. „Táto značka si získala veľký záujem ľudí,“ uviedol Modi pre CNBC.

Úspech Monsteru neunikol ani nápojovému gigantu Coca-Cola, ktorý s ním v roku 2015 uzavrel strategické partnerstvo. V rámci tohto partnerstva získala Coca-Cola 16,7-percentný podiel v spoločnosti za viac ako 2 miliardy dolárov, ktorý sa medzičasom zvýšil o približne 20 %.

Coca-Cola sa stala preferovaným globálnym distribučným partnerom Monster Beverage, a obe spoločnosti si vzájomne vymenili vlastníctvo niektorých značiek. Monster prevzal energetické nápoje ako NOS, Full Throttle, Burn a Relentless, zatiaľ čo Coca-Cola získala Hansen’s Natural Sodas, Peace Tea a Hubert’s Lemonade.

„Samozrejme, ukázali, že môžu rásť globálne,“ povedal Modi. „A to je to, čo v skutočnosti robili a čo poháňa väčšinu rastu vyššej výkonnosti akcií.“

Zdroje: CNBC, archív Startitup

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá