Legendárna čokoláda už nebude ako predtým. Mondelez mení svoje produkty, reaguje na vyššie náklady

  • Mondelez prispôsobuje svoju výrobu rastúcim cenám kakaa
  • Spoločnosť musela pristúpiť k zmenám u vybraných produktov
biely povlak na čokoláde
Ilustračné foto Unsplash/Tamas Pap
  • Mondelez prispôsobuje svoju výrobu rastúcim cenám kakaa
  • Spoločnosť musela pristúpiť k zmenám u vybraných produktov

Spoločnosť Mondelez upravuje hmotnosť vybraných čokolád Milka, informuje o tom nemecký portál Lebensmittelpraxis. Reaguje tým na dynamicky rastúce náklady v celom dodávateľskom reťazci.

Výrobca čelí výraznému tlaku na ceny surovín, energií, balenia aj logistiky. „Prísady, najmä kakao, ale aj iné, sú dnes podstatne drahšie než v minulosti. Náklady na energiu, obaly a dopravu zostávajú na vysokej úrovni,“ uviedla spoločnosť.

Hoci sa snaží eliminovať dosahy týchto faktorov na konečnú cenu produktov, nevyhla sa nevyhnutným úpravám gramáže niektorých čokolád Milka. Cieľom je udržať konkurencieschopnosť bez kompromisov v chuti či kvalite.

Podľa informácií portálu TV Noviny sa rovnaké úpravy zavádzajú aj na Slovensku. „Zmena už prebieha a čoskoro sa prejaví na pultoch,“ potvrdila Eva Železná zo spoločnosti Mondelez.

Úpravy v štandardných aj veľkých baleniach

Prudký nárast cien surovín a výrobných nákladov viedol k úprave gramáže populárnych variantov, ako Alpenmilch, Noisette, Hazelnut a White. Po novom budú vážiť 90 gramov namiesto pôvodných 100 gramov.

Zmeny sa dotknú aj veľkých tabuľkových čokolád, pri ktorých dôjde k zníženiu hmotnosti zo 270 na 250 gramov. Táto úprava sa týka variantov Alpine Milk, Whole Hazelnuts a Noisette, ktoré patria medzi najpredávanejšie produkty značky Milka.

Milka Alpine Milk Cream, Caramel či Jahoda si podľa oficiálnych informácií výrobcu zachovajú balenie s pôvodnou hmotnosťou 100 gramov.

Výrobcovia čokolády sa v súčasnosti stretávajú s rekordným rastom cien kakaa, čo zásadne ovplyvňuje ekonomické podmienky v celom odvetví. Spoločnosti majú v takýchto situáciách niekoľko možností, ako kompenzovať zvýšené výrobné náklady.

Môžu pristúpiť k úprave cien, zmenšiť veľkosť balení alebo modifikovať receptúry. Mondelez sa rozhodol pre kombinovanú stratégiu, ktorá zahŕňa nielen znižovanie gramáže čokolád, ale aj zvyšovanie cien.

Tento prístup sa už odrazil v maloobchodných cenách. Spoločnosť nedávno zdvihla ceny svojich produktov, čo viedlo k výraznému nárastu cien na pultoch obchodov. V mnohých prípadoch sa cena štandardných čokolád zvýšila približne o tretinu, pričom z pôvodných 1,49 eura vzrástla na 1,99 eura.

Nie všetci konkurenti volia rovnakú stratégiu. Napríklad Ritter Sport si naďalej udržiava tradičnú gramáž svojich čokolád a sústreďuje sa výlučne na cenové úpravy. Výrobca z Waldenbuchu nedávno oznámil, že plánuje obmedziť marketingové aktivity spojené so zľavneným predajom, čím chce minimalizovať cenové výkyvy svojich produktov.

Čokoláda môže byť luxusným tovarom

Slabá úroda v hlavných pestovateľských oblastiach a špekulatívne obchody na komoditných burzách viedli k dramatickému nárastu ceny kakaa. V decembri prekročila historický rekord 12 000 eur za tonu, pričom ešte pred rokom sa pohybovala v rozmedzí 4 000 až 4 500 eur za tonu.

Podľa analytika Mareka Nemkyho sa nepriaznivý vývoj pravdepodobne neskončí. „Hlavné produkčné oblasti ako Pobrežie Slonoviny, Ghana či Kamerun naďalej čelia problémom. Od začiatku sezóny v októbri zaznamenávame prevažne podpriemerné zrážky, čo naznačuje, že by mohla nasledovať ďalšia problematická sezóna – už štvrtá za sebou.“

Ako sme ťa informovali v našom článku, čokoláda začala výraznejšie zdražovať už v priebehu minulého roka. Kým v januári 2024 sa cena 100-gramovej mliečnej čokolády pohybovala okolo 1,10 eura, do augusta vzrástla na takmer 1,50 eura. Hoci na jeseň nastal mierny pokles, koniec roka opäť priniesol návrat k rekordným hodnotám.

Ďalší vývoj bude závisieť od klimatických podmienok a úrody v nasledujúcich mesiacoch. Odborníci pripúšťajú možnosť ďalšieho zdražovania, pričom kľúčovú úlohu zohrá nielen počasie a stav zásob, ale aj rastúce výrobné náklady naprieč celým sektorom.

Ak sa súčasný trend nezastaví, čokoláda sa môže stať luxusnejším produktom, ktorý si spotrebitelia doprajú už len príležitostne.

Čítajte viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: Lebensmittelpraxis, TV Noviny, Redakcia

Najnovšie videá

Trendové videá