Francúzsko zakázalo plastové obaly na jedlo. Ruku k dielu prikladajú aj Lidl, McDonald´s či Starbucks

  • Problém stále sa zvyšujúceho množstva plastových odpadov v našich oceánoch je stále aktuálny
  • Po tom, ako sa v roku 2016 do boja proti jednorazovým obalom na jedlo postavila Francúzska vláda, pokračujú aj veľké firmy potravinárskeho priemyslu
  • Starbucks ponúka 10 miliónov tomu, kto vymyslí recyklovateľný pohár, McDonald´s skončil s plastovými slamkami a obmedziť plastové obaly plánuje aj Lidl
rubbish-1576990_1280
Pixabay
  • Problém stále sa zvyšujúceho množstva plastových odpadov v našich oceánoch je stále aktuálny
  • Po tom, ako sa v roku 2016 do boja proti jednorazovým obalom na jedlo postavila Francúzska vláda, pokračujú aj veľké firmy potravinárskeho priemyslu
  • Starbucks ponúka 10 miliónov tomu, kto vymyslí recyklovateľný pohár, McDonald´s skončil s plastovými slamkami a obmedziť plastové obaly plánuje aj Lidl

O tom, že Francúzsko sa stalo prvou krajinou na svete, ktorá zakázala v gastro prevádzkach plastové jednorazové obaly a onedlho bude celá krajina jesť z ľahko recyklovateľných tanierov, už určite vieš (celý náš článok si prečítaš TU). Keďže sa táto téma stala pravidelne diskutovanou a verejnosti nie je jedno, ako naša Zem začína vyzerať, k dielu prikladajú ruku aj ďalší veľkí producenti plastového odpadu – reťazce fasfoodov, kaviarne a supermarkety.

McDonald´s skončil s plastovými slamkami

Na začiatku roku sa k iniciatíve za svet bez plastov pridal aj fasftoodový gigant, McDonald´s. Do roku 2025 sa zaviazal (podobne ako Francúzsko) nahradiť plastové obaly plne recyklovateľnými. Veľkým problémom sú najmä slamky. Tie by sme podľa odborníkov mohli zredukovať na minimum vďaka trom základným pravidlám – keby producenti mysleli na ich zloženie, keby ich zákazník začal odmietať v prípade, že ich skutočne nepotrebuje a keby sa dbalo na ich následné spracovanie. Práve od včera ich napríklad v McDonald´s vo Veľkej Británii nenájdeš, pretože sú plne nahradené recyklovateľnou verziou. V súčasnosti podľa BBC McDonald´s recykluje len 10 % svojho odpadu, čo je žalostne málo. Pracovať na tom, aby už o pár rokov fungoval prepracovaný systém recyklácie, bude oriešok. Po svete je roztrúsených 37 000 prevádzok v desiatkach krajín, ktoré sú limitované tým, aký prístup k spracovaniu odpadov má daná kultúra.

Starbucks recykluje plasty z oceánov

So zmysluplnými riešeniami sa snaží prísť aj kávový gigant Starbucks. Kreatívcom ponúkol viac ako 8 miliónov eur v prípade, že nájdu nový materiál, ktorý nahradí ten, ktorý tvorí ich jednorazové poháre na kávu. Keďže sa ich ročne predá 6 miliárd, zmena je skutočne potrebná. (Viac si o tejto iniciatíve prečítaš TU) Spoločnosť sa o čistotu oceánov chce postarať aj svojou novinkou, spoluprácou s dvoma renomovanými menami Soma (výrobca plastových fliaš) a Parely (nezisková organizácia, ktorá sa stará o svetové vodstvo). Tie budú pre Starbucks vyrábať jedinečné fľaše vytvorené z odpadu nájdeného práve vo vodách svetových oceánov. Možno malý, no významný krok.

Lidl redukuje plastové obaly vlastných značiek

A aby sme nezostali len pri svetových firmách a pozreli sa bližšie aj na domáce prostredie, tak ako príklad môžeme uviesť nemeckú sieť supermarketov pôsobiacu aj u nás, Lidl. Spoločnosť si za cieľ do roku 2025 dala zníženie používania plastov aspoň o 20 % a rozhodla sa na 100 % recyklovať plastové obaly svojich vlastných značiek. Tie pritom tvoria až 80 % zo sortimentu Lidlu. Peter Nagy, konateľ spoločnosti zodpovedný za oblasť nákupu, povedal: „Spolu s našimi dodávateľmi uvažujeme o tom, pri ktorých produktoch môžeme úplne odstrániť plastové obaly, alebo ich nahradiť inými, ekologickejšími alternatívami. Pri ovocí a zelenine ponúkame čoraz viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách – napríklad pri niektorých druhoch oblečení sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie.“

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá