Malina Studio: Brandigová agentúra zo Slovenska, ktorá vyznáva filozofiu redukcie

  • Malina Studio je menšia brandingová agentúra, ktorú založil Ado Juráček spolu s manželkou. V portfóliu majú mnoho zaujímavých klientov a tešia sa množstvu pozitívnych ohlasov. Opýtali sme sa teda, ako sa na takýchto projektoch pracuje, priamo šéfa agentúry.
33320385_2061673840777592_6234836485518917632_o
Malina Studio
  • Malina Studio je menšia brandingová agentúra, ktorú založil Ado Juráček spolu s manželkou. V portfóliu majú mnoho zaujímavých klientov a tešia sa množstvu pozitívnych ohlasov. Opýtali sme sa teda, ako sa na takýchto projektoch pracuje, priamo šéfa agentúry.

Ako vzniklo Malina Studio? V krátkosti sa nám predstavte…

Malina Studio vzniklo z potreby dať môjmu podnikaniu v oblasti grafického dizajnu hlavičku. Dovtedy som pôsobil skôr ako freelancer, klienti ma poznali pod mojim civilným menom. Mojím cieľom bolo vytvoriť štúdio, ktoré bude klientom ponúkať okrem dizajnu aj služby v oblasti namingu a tvorenia obsahu. Ako freelancerovi sa mi často stávalo, že obsah dodaný klientom bol nepoužitelný. Krkolomné texty, nekvalitné fotografie. Keď chcete tvoriť dobrý dizajn, musíte mať kvalitný materiál, ktorému ušijete pekný kabát

Prečo práve názov Malina Studio?

Tento názov nám s manželkou napadol pri oberaní malín. Bol to horúci kandidát, pretože je to slovenské slovo, ale neskomolí ho ani Angličan. Takže názov sme nakoniec vybrali vďaka jeho zvukomalebnosti.

Aké boli začiatky vášho štúdia?

Pri založení Malina Studio som nezačínal od nuly. Mal som už svojich klientov, keďže už predtým som sa venoval grafickému dizajnu a pribudli ďalší. Snažil som sa im však ponúknuť viac ako len grafický dizajn. Dokonca som začal prednášať na školách a zorganizoval som aj zopár workshopov.

Mali ste už vyhliadnutých nejakých klientov alebo ste začínali úplne od nuly a spoliehali sa na to, že to výjde?

Klientov si nevyhľadávame, hoci sú firmy/ľudia, pre ktorých by sme radi pracovali. Fungujeme skôr na odporúčanie alebo si nás ľudia jednoducho nájdu. Pre nás je dôležité, aby potenciálny klient poznal naše portfólio a bol stotožnený s našou prácou.

Aký veľký je momentálne váš tím?

Náš tím je ešte stále komorný. Jadro tvorím ja a moja manželka Miriam. Ona má na starosti naming, stratégie a komunikáciu s klientmi. Pomáha nám grafička Barbora Gavláková. Veľa spolupracujeme aj externe, napríklad s fotografkou Petrou Baranovičovou, ilustrátorkami Zuzanou Bartovou a najnovšie s Ivou Khomyak z Poľska.

Každá vaša práca ľudí ohromí, vidieť, že si dávate záležať. Kde čerpáte inšpiráciu?

Inšpiráciou sú samotné projekty, na ktorých pracujeme. Každý zmysluplný projekt v nás zobúdza kreatívneho ducha. Každý projekt je osobitý, má svoje charakteristické črty, ktoré sa snažím vizuálne stvárniť. Ide to v podstate samé. Snažíme sa pracovať na rôznorodých projektoch, aby sme sa nevyčerpali v nejakej konkrétnej téme. Overenými inšpiráciami sú však portfóliá renomovaných štúdií alebo rôzne inšpiračné stránky. Tých je dnes kopec. Neviem, kde čerpali inšpiráciu dizajnéri v 60. rokoch.

V čom si myslíte, že ste lepší v porovnaní s ostatnými štúdiami?

To by mali o nás skôr povedať naši klienti. Snažíme sa k nim pristupovať osobito a poskytnúť im najlepšie riešenie ich problému.

Čo by ste naopak ešte radi vylepšili?

Stále je čo vylepšovať. S každým projektom sa zároveň vzdelávame. Ak zistíme, že niečo nefungovalo tak, ako malo, snažíme sa to pri ďalšom projekte zmeniť a odstrániť tak nedostatky. Posúva nás to vpred.

Dbáte pri navrhovaní obalov alebo iných printových vizuálov aj na ich ekologickú stránku? Alebo toto neriešite vôbec?

Určite áno. Žijeme filozofiou redukcie.Snažíme sa čo najviac minimalizovať rozsah projektu na najnutnejšie veci. Napríklad taký katalóg môže mať vždy menej strán. Šetrí to papier, ale aj klientovu peňaženku.

Podľa čoho si vyberáte klientov? Stáva sa, že niekoho odmietnete?

Spolupracujeme s ľudmi, ktorých oslovila naša práca. Vložili do našich rúk dôveru a sú spokojní. Myslím, že som nikdy nikoho neodmietol.

Akí klienti sa na vás najčastejšie obracajú?

Väčšinou sú to malé začínajúce projekty z oblasti gastronómie, kultúry a dizajnu.

Sú nejaké projekty, ktoré by mohli prísť s veľkým budgetom, no odmietli by ste ich?

Musel by to byť projekt s ideológiou, s ktorou nesympatizujeme. Politická strana, developer alebo iné subjekty, ktoré majú zásadný vplyv na verejnosť. Nebránim sa ani politickej kampani, ale musel by to byť klient, ktorý to myslí dobre. Je výzvou vytvoriť vizuálne príťažlivú politickú kampaň.

Kto je vaša konkurencia na Slovensku?

Ktokoľvek. V podstate každá brandingová agentúra alebo grafické štúdio.

Akých máte v súčasnosti klientov? Sú to skôr dlhodobé spolupráce alebo jednorázovky?

Je to 50 na 50. Medzi dlhodobých klientov patrí mesto Trnava, Illimité alebo Slovart. Jednorázovky sú väčšinou rozbiehajúce sa projekty, ktoré na začiatok potrebujú logo. Častokrát sa k nám po čase vracajú, pretože branding nie je iba o dobrom logu.

Čo v rámci svojich služieb klientom ponúkate?

Ak za nami príde človek s tým, že chce založiť značku, my mu radi pomôžeme. Spolu s ním jeho značku zadefinujeme, vymyslíme jej názov, stratégiu, naplníme ju obsahom a oblečieme ju do príťažlivého dizajnu. Navyše sa o ňu budeme aj dlhodobo starať, aby stále rozkvitala.

Máte office v Novej Cvernovke? Prečo ste sa rozhodli ísť práve sem?

Keď sme hľadali miesto pre štúdio, nechceli sme kanceláriu zašitú v nejakej anonymnej budove. Chceli sme byť v kontakte aj s inými kreatívnymi ľudmi. Nová Cvernovka nám túto predstavu naplnila.

Tým, že v tomto prostredí sa sústredí množstvo kreatívcov, inšpirujete sa aj navzájom?

Sú to kreatívci z rôznych sfér a tak skôr ako inšpirácia sa tam kryštalizujú zaujímavé spolupráce.

Hľadáte aj niekoho na výpomoc ku vám do Malina Studia?

Áno, stále hľadáme šikovných ľudí. Závisí to od jednotlivých projektov.

Čo by ste chceli odkázať čitateľom Sketcheru?

Nech sa nevzdávajú svojich snov a idú za svojimi cieľmi. A možno jedného dňa budú aj oni zodpovedať na tieto otázky :)

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá