Nebaví ťa už spoznávať mesto tradičnými spôsobmi? Slovenka pomohla založiť prelomovú aplikáciu

  • Každý z nás rád chodí na dovolenku a letenky sú čoraz cenovo dostupnejšie
  • Pred all inclusive rezortami začali mladí ľudia uprednostňovať zážitkové cestovanie
  • Aplikácia, ktorú spoluzakladala Slovenka mení spôsob, akým spoznávaš mestá
Kristina a Wendy
Archív: Kristína Palovičová
  • Každý z nás rád chodí na dovolenku a letenky sú čoraz cenovo dostupnejšie
  • Pred all inclusive rezortami začali mladí ľudia uprednostňovať zážitkové cestovanie
  • Aplikácia, ktorú spoluzakladala Slovenka mení spôsob, akým spoznávaš mestá

Pri objavovaní nových miest sa väčšinou spoliehame na rady známych, ostrieľaných cestovateľov a travel blogerov. Ale čo keby tu bol iný spôsob, pri ktorom by objavovanie získalo úplne iný rozmer? Táto alternatíva už existuje a volá sa Secret City Trails.

Nápad majú na svedomí dve kamarátky, Slovenka Kristína Palovičová a Holanďanka Wendy van Leeuwen. Obe pracovali pre európsku centrálu Nike a ich cesty spojila láska k cestovaniu a aktívny životný štýl. Hru začali vyvíjať pred 2 rokmi ako hobby popri práci. Na začiatku mali aj inú prácu, ale pozitívna odozva zákazníkov ich nakopla k tomu, aby sa do projektu vrhli naplno.

Stačí internet, funguje to v prehliadači!

Je to ako hľadanie pokladu. Objednáte si svoje dobrodružstvo online a vzápätí získate jedinečný odkaz, ktorý vám príde na email. Potom sa presuniete na začiatočný bod a dobrodružstvo spustíte kliknutím na odkaz. Hotovo, môžete sa vrhnúť na dobrodružstvo! Každá myšlienka potrebuje svoj čas, aby sa stala skutočnou a bezchybne fungovala. Ako celý projekt vznikol a aj to ako funguje nám prezradila v rozhovore Kristína.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Archív: Kristína Palovičová

Čo bol prvotný impulz na vytvorenie tejto platformy? Ako dlho trvalo vymyslenie nápadu až po jeho implementáciu do praxe?

Nápad vznikol dva roky potom, ako sme sa s Wendy spoznali. Obidve sme boli unavené z toho, že ak nechcete ísť do baru alebo do reštaurácie, v meste nemáte počas víkendu čo robiť, veľa aktivít začína v určitom čase a na určitom mieste, trvá presne hodinu či dve… Veľa aktivít ďalej len pasívne podáva informácie a vy ako osoba nie ste veľmi aktívny. Takto vzniklo Secret City Trails, interaktívne spoznávanie mesta hraním hry.

Mali ste aj testovaciu verziu? Testovali ju zákazníci, a potom ste do projektu ich postrehy zapracovali?

Áno, mali. Neuveríte, ale naša prvá hra bola cez smsky! Posielali sme hádanky kamošom, a keď odpovedali správne, tak sme im poslali ďalšiu hádanku. Potom sme tie smsky zautomatizovali, ale testovacia verzia bola dosť old school. Umožnilo nám to otestovať čo funguje a čo nie, a keď sme sa rozhodli vytvoriť webovú aplikáciu, tak sme už presne vedeli ako postupovať.

Napríklad, ak uhádneš úlohu/hádanku, príde ti obratom príbeh o mieste, na ktorom sa nachádzaš alebo typy na aktivity v okolí. Na začiatku sme si mysleli, že ľudia by chceli nasledovať fiktívny príbeh ako v escape room. Od prvých zákazníkov sme však dostali feedback, že by sa radšej niečo o navštívených miestach naučili, tak sme zmenili prístup.

Akou formou vymýšľate hry?

Ja aj Wendy sme počas školy pracovali nejaký čas ako sprievodkyne v meste, takže máme s prehliadkami a turistami dosť skúseností. Tvorenie novej hry začína zmapovaním mesta a nájdením všetkých detailov a miest, ktoré chceme v danej hre mať. Najskôr veľa pátrame a robíme online výskum. Keď zmapujeme mesto, vieme určiť kadiaľ zhruba hra povedie a môžeme sa pustiť do tvorby.

Túto časť máme obidve najradšej, pretože máme možnosť kreatívne sa realizovať. Hádanky musia byť zo začiatku jednoduchšie, a postupne sa stávajú náročnejšími, aby hra ľudí bavila. Na záver tvoríme k hádankám príbehy. Toto trvá vždy najdlhšie, pretože si vždy dávame záležať na originalite. Chceme sprostredkovať príbehy, ktoré nenájdete v hocijakom bedekri a odporúčaniach. Nie sme platené miestami, ktoré odporúčame, náš zákazník nie je náš produkt.

Ako vyberáte mestá, resp. ich časti, v ktorých budú hry situované?

So Secret City Trails sme začali v Amsterdame, kde sme do októbra minulého roku aj bývali. Postupne sme sa rozrástli, takže sme zamierili do miest, kde sme mali kamarátov alebo sme tam žili kedysi, lebo tieto mestá sme veľmi dobre poznali. Teraz začíname spolupracovať s lokálnymi tvorcami, ktorí vytvárajú hry vo svojich mestách. Je na nich, ktorú časť mesta chcú ukázať našim zákazníkom, ktorú považujú za zaujímavú. Každý má iný štýl, a to sa nám na páči, vytvára sa tak určitá variabilita a nestaneme sa nudnými.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Archív: Kristína Palovičová

Vytvárate aj tematické hry?

Áno, napríklad v Bratislave ponúkame hru, ktorá vám ukáže alternatívnu, viac lokálnu Bratislavu. V Amsterdame máme hru v lese pri meste, ktorú odporúčame hrať na bicykloch. V Barcelone je jedna hra, ktorá je určená na večer a spoznávate ňou lokálne bary. Nedávno sme začali spolupracovať s blogerkou, ktorá vytvorí vegánsku hru. V súčasnosti sa chceme viac zamerať práve na tematické hry, ale naďalej cheme mať v každom meste, kde pôsobíme, aj hlavnú hru, ktorá vám ukáže centrum iným spôsobom.

Aké ste zatiaľ úspešné? Aké máte odozvy od zákazníkov?

Od zákazníkov, ktorí si naše hry zahrajú dostávame veľmi pozitívne hodnotenia. Naše NPS skóre je momentálne 8.6 z 10 a doteraz sme mali cez 5 000 zákazníkov. Číslo zahŕňa aj teambuildingy a spolupráce s inými firmami. Máme aj veľa zákazníkov, ktorí sa k nám vracajú a kupujú ďalšie hry v iných častiach mesta alebo iných mestách. Pre nás je odozva zákazníka najdôležitejšiou časťou nášho biznisu. Doteraz voláme aspoň polovici našich zákazníkov a pýtame sa osobne na to, aký mali zážitok. Stále sa snažíme náš produkt vylepšiť. Veríme, že spokojný zákazník je náš najlepší marketing.

Všimol som si, že aj ľudia môžu vytvárať hry. Na akom princípe to funguje?

Áno, môžu. Ako som spomínala, veľmi radi tvoríme naše hry, ale nastal čas, kedy potrebujeme s ich vytváraním pomoc od druhých. Povedzme, že si sprievodca mestom a miluješ ukazovať ľudom tvoje mesto. Denne môžeš sprevádzať maximálne dve skupiny turistov a aj to je dosť fyzicky náročné. Čo ak nájdeš spôsob, ako môžeš ľudom ukázať svoje obľúbene miesta, ale nemusíš tam byt osobne? A ešte si aj privyrobíš?

Toto je presne to, čo robíme. My ako Secret City Trails ti dáme štruktúru ako tvoriť naše hry, pomôžeme ti pri procese. Samozrejme, všetko musí prejsť našou kontrolou a byť otestované. Keď je hra schválená, ty dostaneš 50% zo zisku z predaja tvojich hier. Tento princíp sme spustili ani nie pred mesiacom a bez žiadneho marketingu sa nám už prihlasujú sprievodcovia, tvorcovia hier a escape rooms, blogeri… Prvá hra, ktorú už predávame je v Rotterdame a je vytvorená majiteľom escape room a divadelným konzultantom.

Ako sa líši hra dvojice a teambuildingu?

Najväčší rozdiel je v cieli, ktoré tieto dve skupiny majú. Dvojica si chce väčšinou užiť popoludnie a spoznať mesto. Teambuildingové tímy chcú vyhrať a poraziť svojich kolegov s najrýchlejším časom. Väčšina teambuildingov ani nečíta príbehy spojené s hrou, chcú ísť čo najrýchlejšie na ďalšiu úlohu. Obe skupiny si hranie našich hier užijú, ale je to úplne iný zážitok.

Zobraziť celú galériu (3)
zdroj: Archív: Kristína Palovičová

Ak zákazník má nejakú predstavu, viete spraviť teambuildingovú hru na mieru?

Áno, robíme to. Už sme mali teambuildingy pre firmy ako booking.com, BCG či malé startupy. Zadávateľ si určí začiatok a koniec hry, koľko má asi trvať, či chcú mať vlastné príbehy v hre a tak ďalej. Na mieru je možné spraviť všetko, aj mať vlastné logo v našej aplikácii. Takisto spolupracujeme s firmami, ktoré chcú ponúknuť zážitok z hrania našich hier svojim zákazníkom. Cieľom je brand activation (zviditeľnenie značky), čiže zákazníci získajú zážitok a naučia sa viac o firme. Spolupracujeme napríklad so športovou značkou a alkoholovou značkou.

Ak by som cestoval sám pomôžete mi zohnať parťáka? Resp. skontaktujete ma s ďalšími záujemcami alebo domácimi?

Toto zatiaľ nie je možné, ale už je to na našom zozname vecí, ktoré plánujeme v budúcnosti. Momentálne nechávame na našich zákazníkoch, aby si zohnali tím ľudí, alebo budú hrať sami. Robili sme už rozhovory s inými firmami, ktoré takúto službu ponúkajú a zisťovali sme, či by to bolo možné prepojiť. Keďže my sme začali Secret City Trails aj kvôli tomu, aby sme ponúkli flexibilnú možnosť spoznania mesta, nie sme si isté, ako presne takúto službu ponúknuť našim zákazníkom a nechávame túto myšlienku zatiaľ v budúcnosti.

Bolo ťažké vytvoriť hru pre Bratislavu? Plánujete hry rozšíriť aj na iné miesta na Slovensku?

Ja som jedno leto pracovala ako sprievodkyňa pre Be Free Tours v Bratislave, takže práveže Bratislava bola jedna z najľahších. Obe máme Bratislavu veľmi rady a toto leto sa hra začala dobre predávať. Dúfame, že sa nájdu ľudia, ktorí chcú vytvoriť hry aj v iných častiach Bratislavy alebo v iných mestách na Slovensku, alebo firmy, ktoré chcú s nami vytvoriť hry pre svojich zákazníkov.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech