Populárne pivo Šariš oslavuje polstoročie. Čím všetkým si za ten čas prešlo?

  • Dnes ti predstavíme príbeh značky obľúbeného zlatého moku Slovákov
  • Pivo Šariš svoju prvú várku nechalo zákazníkov ochutnať presne pred polstoročím a odvtedy je stále silným brandom
  • O jeho popularite svedčí aj 20 % medziročný nárast predaja jedného z produktov
zdroj: pexels.com/Šariš
  • Dnes ti predstavíme príbeh značky obľúbeného zlatého moku Slovákov
  • Pivo Šariš svoju prvú várku nechalo zákazníkov ochutnať presne pred polstoročím a odvtedy je stále silným brandom
  • O jeho popularite svedčí aj 20 % medziročný nárast predaja jedného z produktov

Pivovary majú na Slovensku dlhú históriu a Slováci pivo jednoducho milujú. Spolu s Českom či Nemeckom sa môžeme pochváliť veľmi kvalitnou produkciou, ktorú každoročne na prestížnych súťažiach oceňujú odborníci. Jedným zo stálic na našom trhu so zlatým mokom je pivo Šariš. V súčasnosti je súčasťou pivovaru Plzeňský Prazdroj Slovensko a vďaka marketingu, ktorým nám pripomína naše tradície si získava ďalšie a ďalšie generácie.

Príbeh značky Šariš sa začal písať takmer presne pre päťdesiatimi rokmi, hoci varenie piva má v oblasti históriu siahajúcu už do 16. storočia. Prvý pivovar, kde chmeľ bol zbieraný pod samotným Šarišským hradom však po čase zatvorili a na svoje pivo domáci čakali až do roku 1967. „Prvá várka piva Šariš 10% v novom pivovare s kapacitou 600 000 hl piva bola uvarená 26. mája 1967.“ Netrvalo dlho, aby si kvalitný produkt našiel fanúšikov a za hranice putoval už o dva roky neskôr. Prvé bolo Maďarsko a ZSSR. Postupne sa rozširovalo aj portfólio.

Podľa oficiálneho webu Šarišu sa už začiatkom 80. rokov postavila nová sladovňa s kapacitou 16 500 ton sladu a následne na to pribudla aj výroba nealkoholických nápojov. Toto desaťročie bolo pre značku naozaj úspešné. Obľúbené produkty sa začali vyvážať aj do Poľska, Juhoslávie, Rumunska, Anglicka, Švédska či Nemecka a Šariš sa zvýšením produkcie na celý milión litrov ročne stal druhým najväčším pivovarom v Československu.

Presne pred 21 rokmi však prišiel pre značku ďalší zlom. Väčšinový podiel akciovej spoločnosti získala spoločnosť “South African Breweries Ltd.” (SAB), ktorá je štvrtou najväčšou pivovarníckou spoločnosťou na svete. S novým spoločníkom prišli aj nové investície a z pivovaru sa stalo to, čím je dnes.

Jitka Němečková, manažérka korporátnej komunikácie, Plzeňský Prazdroj Slovensko nám o tohtoročných novinkách obľúbeného piva prezradila: „Pivo Šariš patrí medzi najobľúbenejšie slovenské pivné značky, na ktoré sú spotrebitelia hrdí. Šariš sa stal tento rok i hrdým partnerom slovenského folklóru, limitovaná edícia plechoviek Šariš 10 % a Šariš Zlatá 12 % s motívmi výšiviek behom pár týždňov doslova zmizla zo skladov pivovaru a v obchodoch je po nich veľký dopyt.

O výnimočnosti piva Šariš svedčia aj ocenenia, ktoré značke pribudli v tomto roku. Šariš Zlatá 12 % na dvanástom ročníku obsadila striebornú priečku v prestížnej degustačnej súťaži Slovenská pivná korunka 2018. Chuti Zlatej 12-tky podľahli aj na medzinárodnej súťaži Monde Selection 2018, ktorá tak spečatila svoj medzinárodný úspech striebornou medailou.“ Ak si zvedavý na výsledky súťaže o najlepšie pivo Slovenska, nájdeš ich TU.

My sme však chceli vedieť aj to, aké sú plány pivovaru so značkou Šariš na najbližšie obdobie. Odpoveď je však strategicky tajomná: „Čo presne značka Šariš pripravuje na budúci rok nechceme prezrádzať, ale spotrebitelia a fanúšikovia dobrého piva sa majú na čo tešiť.“

V súčasnosti chce Plzeňský Prazdroj podľa marketingového riaditeľa Granta McKenzieho značku aj naďalej podporovať: „Našou prioritou na Slovensku je najmä značka Šariš, ktorá rastie. Tento rok plánujeme jej väčšiu podporu a vylepšenia,“ povedal pre Forbes. Podľa tlačovej správy z marca tohto roka Šariš Zlatá 12° zaznamenala až viac ako 20-percentný nárast objemu predaja z pultov predajní a najviac sa teší obľube v domácom prostredí, na východe Slovenska.

A to aj napriek tomu, že preferencie spotrebiteľa sa časom menia a kopírujú najnovšie trendy. „Preferencie Slovákov sa presúvajú. Mimoriadne obľúbenú kategóriu prémiových ležiakov, ku ktorej stále inklinujú najviac, dopĺňa segment nealkoholického piva, ku ktorému spotrebitelia čoraz častejšie smerujú,“ hodnotí v správe Martin Grygařík, obchodný riaditeľ, Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Svoju produkciu v poslednom roku pivovar, ktorý má pod sebou značky ako Pilsner Urquell, Velkopopovický Kozel, Gambrinus alebo Radegas zaokrúhlil na 1,5 milióna litrov ročne a pochválil sa aj 5 %-ným medziročným nárastom. Dnes predstavujú tržby Plzeňského Prazdroja 120,3 milióna eur a pivovar má dokonca ambíciu expandovať aj na 15 ázijských trhov (viac si prečítaš TU).