Príbeh automobilky, ktorá mení Slovensko. Volkswagen je tu už takmer tri dekády a patrí mu v mnohých smeroch svetové prvenstvo

  • Automobilový priemysel je v súčasnosti hnacím motorom slovenskej ekonomiky
  • Volkswagen Slovakia je najväčším a najdlhšie fungujúcim výrobcom automobilov v modernej histórii našej krajiny
  • Za 27 rokov na scéne sa toho udialo veľa
New_gate_2017
volkswagen.sk
  • Automobilový priemysel je v súčasnosti hnacím motorom slovenskej ekonomiky
  • Volkswagen Slovakia je najväčším a najdlhšie fungujúcim výrobcom automobilov v modernej histórii našej krajiny
  • Za 27 rokov na scéne sa toho udialo veľa

Začiatky automobilky Volkswagen siahajú do 30. rokov minulého storočia, kedy Ferdinand Porsche vytvoril konštrukciu pre úplne prvý automobil. Prvé roky Volkswagenu sa spájajú aj s menom Adolfa Hitlera, ktorý podľa spartacus-educational.com sám navrhol model Beetle. Už o dekádu neskôr bol najväčším výrobcom osobných automobilov v Nemecku. O príchode firmy na Slovensko sa však rozhodlo až v roku 1991.

Príchod na Slovensko

Po Číne, Juhoslávii, Mexiku či Japonsku sa naša krajina stala jedenástou lokalitou, kde VW zahájil svoju produkciu. V roku 1992 z výrobnej linky odišli úplne prvé vozidlá Volkswagen Passat Variant 3. generácie v červenej a bielej farbe. Za deň sa vyrobilo „až“ 15 vozidiel. Onedlho na to sa pridal aj najpredávanejší model automobilky Volkswagen Golf, ktorý sa tu taktiež začal vyrábať vo svojej 3. generácii. Krátko nato závod prišiel na trh aj s tromi prevodovkami určenými pre modely Volkswagen Golf a Volkswagen Passat.

Už o 5 rokov neskôr automobilka produkciou prekročila magickú hranicu 100 tisíc automobilov a do výroby zaradila Volkswagen Golf 4. generácie. Od príchodu na Slovensko sa VW vyrábal v Bratislavských automobilových závodoch, ktoré mali vo firme podiel vo výške 20%. V roku 1999 však dcérska spoločnosť nemeckého koncernu získala pre seba 100 %-ný podiel a o rok neskôr pribudla výroba nového modelu Polo a vznikol martinský závod s 300 zamestnancami.

Začali sa sypať SUVčka, pribudla Škoda

Za najväčší investičný projekt v histórii u nás VW považuje prípravu výroby vozidiel SUV Volkswagen Touareg a karosérií pre Porsche Cayenne, a to v novej montážnej hale a karosárni z roku 2002. So štartom výroby vozidiel SUV v bratislavskom závode vznikla jedinečná lanovka na prevážanie vozidiel z montážnej haly na testovaciu dráhu a je jedinou externou lanovkou v automobilovom závode na svete. V roku 2004 sa otvoril závod v Košiciach, v ktorom sa vyrábali vozidlá určené pre ruský trh.

Zaviedla sa výroba vozidiel SEAT Ibiza, Volkswagen Touareg, pre zákazníkov z celého sveta sa u nás začalo aj s exkluzívnou výrobou Audi Q7. Po Seate, Audi, Porsche a samotnom Volkswagene pribudla v roku 2008 do rodiny aj stálica nášho regiónu Škoda a začínalo sa s Octaviou.

Ďalšie desaťročie

V roku 2010 vyrobil Volkswagen Slovakia svoje 2,5-miliónte auto a bratislavský závod začal ako prvý spomedzi všetkých šiestich desiatok závodov z koncernu vôbec so sériovou produkciou vozidla s hybridným pohonom – Volkswagen Touareg Hybrid. Rok 2014 sa spoločnosti bude spájať s otvorením posledného zo slovenských závodov v Stupave, ktorý ako jediný na svete disponuje najväčšou metalovou 3D tlačiarňou a v týchto halách sa namiesto áut rodí množstvo zariadení využívaných pri výrobe automobilov.

Dnes, už aj s ďalšími generáciami spomínaných modelov či výrobou prvého čisto elektrického vozidla koncernu Volkswagen, Volkswagen e-up! aj 6 miliónmi vyrobených prevodoviek, je Volkswagen najväčším súkromným zamestnávateľom krajiny s približne 14 000 zamestnancami.

Štrajk aj vzdelávanie

Práve zamestnanci boli v poslednej dobe s fungovaním VW nespokojní. Rok 2017 sa do kroniky Volkswagenu Slovakia zapíše ako rok veľkého štrajku, kedy na konci júna zamestnanci 6 dní rokovali s vedením závodu a bojovali za lepšie platové podmienky. Nakoniec sa obe strany dohodli na prijateľnej zhode (napríklad jednorazová odmena vo výške 500 eur alebo zvýšenie tarifných miezd), no štrajk na čas zastavil výrobu luxusných SUV ako Touareg či Audi Q7.

Ako najväčší zamestnávateľ Slovenska sa však VW musí o svojich zamestnancov starať a lákať do svojich výrobných hál aj nové šikovné talenty. Už tento akademický rok bol prvým, kedy navštevovali VW študenti Slovenskej technickej univerzity v odbore Ba­ka­lár v au­to­mo­bi­lo­vom prie­mysle. Je to spoločný pilotný projekt univerzity s Volswagenom, kde si počas 4-ročného programu študenti užijú množstvo praxe v bratislavskom závode (viac si prečítaš TU).

Vo svete obľúbení

Hoci sa na povesti VW nedávno podpísal napríklad aj škandál s emisiami, za ktorý musela spoločnosť zaplatiť astronomickú pokutu vo výške 1 miliardy eur (viac si prečítaš TU), spoločnosť Volkswagen si za minulý rok aj tak na svoje konto pripísala prvenstvo v počte predaných automobilov Volkswagen Golf v Európe.

V prvej desiatke najpredávanejších automobilov nášho kontinentu sa totižto VW Group objavila dokopy štyrikrát (dočítaš sa TU). V globálnych štatistikách si taktiež drží významné postavenie a spomínaný model VW Golf bol v období január – apríl 2018 vo svete tretím najpredávanejším vozidlom s medziročným nárastom záujmu zákazníkov o 6,3% (čítaj TU).

Posledný rok

Aj samotnému Volkswagenu Slovakia sa u nás mimoriadne darí. Podľa informácií Finstatu sa obrat spoločnosti v posledných dvoch hospodárskych obdobiach zastavil približne na hodnote 7,5 miliardy eur. Zisk s medziročným nárastom o takmer 30 miliónov eur taktiež určite potešil. Prispela k nemu určite aj výroba modelov ako Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Volkswagen up!, Škoda Citigo a SEAT Mii, ale aj platforma Lamborghini Urus.

Šéf slovenského Volswagenu, Ralf Sacht, v rámci hodnotenia roka 2017 o najbližších plánoch povedal: „V roku 2018 plníme záväzky priviesť úspešne do cieľa Volkswagen Touareg tretej generácie, ktorý sa u nás vyrába už 16 rokov, ako aj úplne nový model Audi Q8. Pri rozhodovaní o nových produktoch chceme byť na tej najlepšej štartovacej pozícii, aby sme vedeli zabezpečiť stabilné pracovné miesta a boli konkurencieschopní.“

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá