Tieto 4 veci Slováci nemajú radi na reklame a dookola sa na ne sťažujú

  • O tom, či ľudia majú radi reklamu alebo nie, môžeme diskutovať hodiny
  • Vyhnúť sa jej je však umenie
  • Toto sú veci, ktoré im však vadia najviac
dermacol
Youtube Dermacol
  • O tom, či ľudia majú radi reklamu alebo nie, môžeme diskutovať hodiny
  • Vyhnúť sa jej je však umenie
  • Toto sú veci, ktoré im však vadia najviac

#1 Sexizmus

Sex predáva. A ak by to už v súčasnosti neplatilo, aj tak sa nájdu na Slovensku zadávatelia, ktorí si nedávajú servítku pred ústa a slovenskej verejnosti naservírujú nahotinky. Hviezdou sťažností na Rade pre reklamu je dlhodobo Záložňa Breva, ktorá ľuďom uštedrila napríklad takúto reklamu.

Slováci sa búrili aj proti kampani Dermacolu, ktorá uvádzala kozmetiku pre mužov, avšak v tomto prípade, podľa Rady pre reklamu, kampaň neprekročila hranice etiky.

Toto sú len dve náhodné ukážky, pretože na Rade pre reklamu sa ich objavuje toľko, že na Slovensku vznikla samostatná súťaž Sexistický kix. Tá každoročne vyhlasuje víťazov anticien pre najsexistickejšiu reklamu roka.

#2 Zavádzanie a klamanie spotrebiteľa

Spotrebitelia sa v reklame majú na pozore aj pred zavádzajúcou reklamou. Naposledy zarezonovala reklamná kampaň zadávateľa Alza.sk, ktorú spotrebiteľ označil za zavádzajúcu kvôli 40 eurám, ktoré internetový obchod propagoval ako darček na nákup ďalšieho tovaru. Reklama podľa sťažovateľa odvádzala pozornosť a je zavádzajúca.

Klamlivosť vyčítal spotu „U starkej budeme o hodinu skôr“ od Ministerstva dopravy a výstavby SR. Reklama informovala o pomoci Európskej únie pri modernizácii dopravy na Slovensku, ktorú vzhľadom na aktuálny stav vybudovaných diaľnic považoval sťažovateľ za klamlivú. Rada pre reklamu si však myslela opak a označila kampaň za etickú.

#3 Násilie v reklame

Okrem sexizmu sú spotrebitelia citliví aj na násilie v reklame. Naposledy sa na Rade pre reklamu ocitol spot zadávateľa Hartman – Rico, v ktorom sa sťažovateľke nepáčilo, že v závere partnerka spiaceho muža dusí vankúšom, lebo sa jej nepáči, že „dýcha moc nahlas“. Sťažovateľka bola toho názoru, že reklama propaguje násilie a zároveň zobrazuje ženy dehonestujúco, ako hysterky, ktoré nevedia bežnú situáciu riešiť primeranými prostriedkami. RPR reklamu vyhodnotila ako etickú.

#4 Negatívny dopad na mladistvých

Kategória, ktorá je prepojená v mnohých prípadoch so sexizmom a nahými telami na vizuáloch. Ľudia sú však v mnohých prípadoch citliví až príliš a neskočí im na to ani Rada pre reklamu. Tak to bolo v prípade televízneho spotu od Mecom Gorup, ktorý mal zobrazovať neviazaný sex v rekalme a porušovať všeobecné normy mravnosti a slušnosti, ktoré môžu mať negatívny dopad na mladistvých. Samozrejme aj RPR uznala, že ide o nadsázku.

Zdroj: Rada pre reklamu

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech