Títo Slováci stoja za firmami, ktoré sa dokázali presadiť na svetovom trhu
- Stoja za projektmi, ktoré často viac poznajú ľudia v zahraničí než na Slovensku
- Aj títo talentovaní Slováci patria do skupiny startupistov, ktorým sa podarilo preraziť
- Sú súčasťami tímov firiem, ktoré pôsobia v rôznych svetových krajinách
- Stoja za projektmi, ktoré často viac poznajú ľudia v zahraničí než na Slovensku
- Aj títo talentovaní Slováci patria do skupiny startupistov, ktorým sa podarilo preraziť
- Sú súčasťami tímov firiem, ktoré pôsobia v rôznych svetových krajinách
Pierre Baguette – Andrej Šmuro a Róbert Mego
Andrej a Róbert, dvaja mladí muži zo Sládkovičova, upiekli bagetu, ktorá kraľuje rýchlemu občerstveniu. Ich produkt zachutil Slovákom, Čechom, Poliakom, Rakúšanom a najnovšie aj Slovincom.
Podarilo sa im vybudovať spoločnosť, ktorá zamestnáva stovky ľudí a stala sa jedným z najväčších výrobcov bagiet v strednej Európe. Ich spoločnosť Fekollini je na slovenské pomery naozaj unikátom. Veď koľko je na Slovensku výrobcov potravín, ktorí sa úspešne presadili nielen doma, ale aj na zahraničných trhoch? Možno by sme ich zrátali na prstoch jednej, maximálne dvoch rúk.
Začínali na dvoch starých peciach a s lokálnou vrecovanou múkou. Neskôr, keď dopyt po bagetách prudko narástol, spotrebovali mesačne vyše 100 ton múky. Nebola obyčajná, šlo o špeciálnu zmes vyvinutú na mieru a chuť spotrebiteľov holandskými a rakúskymi špecialistami. Dnes Fekollini napreduje priam reketovým tempom. Je to najmä vďaka exportu, ktorý tvorí až 44 % celkových tržieb. Spoločnosť Fekollini s.r.o. v roku 2017 zvýšila zisk o 45 % na 1,762 mil. € a tržby jej narástli o 25 % na 26,45 mil. €.
Nebbia – Martin a Stanka Peckovci
Každý, kto aspoň raz držal v ruke činky, pozná projekt Nebbia alebo o ňom aspoň raz počul. Ide o slovenskú značku, ktorá vyrába oblečenie pre kulturistov, bodybuilderov a jednoducho všetkých milovníkov fitness. Značku v roku 1997 založili Stanka a Martin Peckovci v Žiline. O rok na to už exportovali prvý tovar do zahraničia.
V roku 2014 Nebbia exportuje svoje výrobky do viac ako 20 krajín, medzi ktoré patrí aj USA či Rusko, podpisujú zmluvu s prvými profesionálnymi kulturistami a zdokonaľujú svoj marketing. Keby si sa dnes pozrel na Instagram tejto značky, našiel by si tam aj fotku s Arnoldom Schwarzeneggrom.
Veľký úspech na Nebbiu čakal aj v roku 2015, keď sa stala oficiálnym dodávateľom oblečenia pre Mr. Olympia, najväčšie kulturistické podujatie. Aj to sa postaralo o to, že Nebbia je jednotkou vo východnej Európe. Spoločnosť NEBBIA SK s.r.o. v roku 2016 zvýšila zisk o 170 %, konkrétne na 253 862 € a tržby jej narástli o 59 %, a to na 2,269 mil. €.
Benjamin Button – Dominik Orfanus
Ak si typ človeka, ktorý si chce zaznamenať každý moment svojho života, nie je nič ľahšie ako vytiahnuť smartfón a začať natáčať. Vieš si však predstaviť, že to môže byť ešte o úroveň jednoduchšie a efektívnejšie? Tím mladých vývojárov sa o to postaral.
Dominik Orfanus so svojim tímom prináša na svetový trh kameru Benjamin Button. Ich kamera ti umožní užiť si udalosť v reálnom čase, s voľnými rukami a zároveň zaznamenať všetky dôležité momenty, o ktoré nechceš prísť. Významným benefitom je aj fakt, že editácia videí ti nezaberie žiaden čas, pretože táto kamera to zvládne sama. Kamera pritom z nahraného materiálnu vyberie tie najzaujímavejšie momenty. Na crowdfundigovej platforme Kickstarter vyzbierali sumu 52-tisíc eur.
„Benjamin Button mení spôsob, akým si pamätáme, a to najmä naše prvé spomienky. Budujeme ekosystém založený na inteligentnej, nositeľnej a jednoduchej kamere, ktorá zachytáva najcennejšie spomienky z perspektívy vášho dieťaťa. Následne z nich vyberie tie najlepšie a umožní vám ich zdieľať s vašimi najbližšími,“ opisuje produkt Dominik.
HotelQuickly – Michal Juhás
Mobilná aplikácia HotelQuickly ponúka cenovo veľmi zvýhodnené last minute pobyty v hoteloch. Za projektom so sídlom v thajskom Bangkoku, ktorý sa sústreďuje na ázijský trh, Austráliu a Nový Zéland, stojí československá dvojica Tomáš Laboutka a Michal Juhás. Už ich prvá investícia sa pohybovala vo výške 1,16 miliónov dolárov. Teraz má firma HotelQuickly ročný obrat 70 miliónov dolárov.
Spoločnosť, za ktorou stojí aj mladý ambiciózny Slovák, má za sebou aj neľahké chvíle. “V HotelQuickly sme mali obdobie, kedy sa nám nedarilo získať investíciu od investorov. Dochádzali nám peniaze z predchádzajúceho kola (spolu sme získali cca 11 miliónov USD) a hrozilo, že budeme musieť firmu s približne 90 zamestnancami z týždňa na týždeň zatvoriť. Cashflow bol neúprosný a počítali sme dni…nakoniec sa nám však úplnou náhodou podarilo zvrátiť situáciu a zachrániť firmu snáď ani nie týždeň pred úpadkom,” hovorí Michal Juhás pre pkacademy.eu.
Operam- Peter Sandtner
Peter Sandtner má len 24 rokov, vysokú školu nedokončil, no s kolegami verí, že si dokážu ukrojiť svoj diel z mnoho-miliardového trhu, ktorý sa točí okolo filmového priemyslu.
Rozbehli totiž slovensko-americký startup Operam, ktorý sa zaoberá dôslednou analýzou správania ľudí na internete a vďaka získaným dátam následne radí americkým štúdiám, ako optimalizovať marketingovú kampaň, ktorá predchádza uvedeniu každého filmového trháku. Za dva roky od vzniku inovatívneho start-upu prešli ich algoritmami desiatky miliónov dolárov a podarilo sa im pracovať na viac ako 70 tituloch.
„Ak si v poslednej dobe videl nejaký film, ktorý sa ti veľmi páčil, tak sme v tom určite mali prsty my. U nás však nejde o žiadne filmové kúzla, ide len o „data science“. Hlavné sídlo, kde bola firma založená, máme v Los Angeles a spolupracujeme s viacerými vývojármi, data scientistami a dizajnérmi zo Slovenska a Česka,” píśe sa na stránke Operamu.
Bežne ide na online propagáciu filmu zhruba 40 % marketingového rozpočtu, čo v prípade filmov, ako bol Moonlight, predstavuje jednotky až desiatky miliónov dolárov. Operam má pritom za úlohu definovať, ako peniaze do reklamy investovať tak, aby bola čo najefektívnejšia. V súčasnosti pracuje pre 8 hollywoodských štúdií a zameriava sa výhradne na americký trh.
Operam sa pri hľadaní divákov spolieha na dáta z rôznych sociálnych sietí, ako sú napr. Youtube, Facebook, Snapchat, Twitter a iné. Ako jedna z mála firiem je aj marketingovým partnerom spoločností Google, Facebook a Snapchat. Úspešný startup má celoročne v ponuke množstvo prestížnych pracovných miest v Los Angeles, Prahe aj Bratislave. Aktuálnu ponuku otvorených pozícií nájdeš TU.