Už vieme, koľko hodín stráviš každý rok v bratislavských zápchach

Linda Cebrová / 12. februára 2018 / Zo Slovenska

zdroj: facebook.com/KTCWorld/Cyklokoalícia- Zora Pauliniová
  • Aj ty preferuješ auto kvôli pohodliu a flexibilite, a preto ním chodíš jednoducho všade?
  • Takýto postoj sa nám začína pomaly čoraz viac vypomsťovať
  • Nie si zaseknutý v zápche – ty si zápcha.

Zrejme si to zažil aj dnes. Ráno nasadáš do 5 miestneho auta, no vezieš sa v ňom sám. Takýchto ľudí sa na hlavných ťahoch stretne niekoľko desiatok a vytvoria dopravnú zápchu, v ktorej si podľa najnovších štatistík od spoločnosti INRIX pobudnú bratislavskí vodiči najmenej 29 hodín ročne. O niečo lepšie je na tom susedná Praha – tu vodiči strávia v zápche 24 hodín. Nelichotivé prvé miesto patrí Los Angeles, kde si za rok pobudneš v zápche 102 hodín.

Ako by bolo vlastnenie auta povinnosťou každého Slováka

Kedy sa vlastne situácia stihla dostať do bodu, kedy každý deň dobrovolne sadáme do svojich áut, aby sme mohli pohodlne sedieť v niekoľko hodinových kolónach napríklad na dialnici v smere na Senec, pričom nie jeden autobus idúci rovnakým smerom je poloprázdny.

Dalo by sa povedať, že jeden z hlavných zlomov nastal v 90-tych rokoch. Mnohých pochytil takzvaný porevolučný syndróm, že vlastniť auto je prestíž a parkovať ho kdekoľvek zadarmo je ústavné právo každého z nás.

Cestujúci v MHD sa stali občanmi druhej kategórie, teda zúfalci. Ľudia prestali chodiť pešo a auto sa začalo používať ako dáždnik. Kto by predsa mokol na zastávke.

Bratislava má v prepočte na tisíc obyvateľov viac áut ako Viedeň. Každý deň príde do Bratislavy 120 až 150 tisíc mimobratislavských vozidiel, v ktorých v drvivej väčšine sedí len jeden cestujúci. Všetky tieto autá prúdia ulicami mesta a parkujú kade-tade.

Málokto si pritom uvedomuje, že auto je najmenej produktívny domáci spotrebič – 96 % času sa nepoužíva. Napriek tomu ním jazdí približne polovica Bratislavčanov.

Podarilo sa nám vybudovať ulice pre autá, nie pre ľudí. Prestávame chodiť pešo a na bicykli sa bojíme. Pritom približne polovica jázd autom je kratšia ako 5 kilometrov, čo sa dá hravo nahradiť bicyklom.

Na tie však sadáme len neradi a niet sa čomu diviť. Namiesto cyklotrás je polovica chodníkov zahataná parkujúcimi autami. Cyklotrasy tak ani nemáme kde budovať. Ako bonus, na Slovensku platí unikátna legislatíva, ktorá umožňuje celoplošné parkovania áut na chodníkoch. To nenájdeš v žiadnej inej európskej krajine.

Téma odbremenenia dopravy pritom patrí medzi tie, kde všetko začína od jednotlivca. Nikto nám tu nič nevybuduje, ak aspoň párkrát za týždeň nevyskúšame jazdu MHD, pešo, na bicykli či kolobežke. Naozaj z nás neubudne a keď už nič, pôjdeme aspoň príkladom ostatným ako si trochu zvýšiť aktivitu a zároveň odbremeniť mesto od stále sa zhoršujúcej dopravnej situácie.

zdroj: inrix.com

Pridať komentár (0)