Ľudia kvôli koronakríze rozmýšľajú a nakupujú úplne inak, tvrdí zakladateľ slovenského startupu TrustPay

  • Medziročný nárast online nákupov v Európe je v posledných rokoch medzi 10 až 15 %, trh sa medzi rokmi 2013 a 2019 viac ako zdvojnásobil
  • E-commerce však ešte narastie a spoločnosti sa digitalizujú. Toto bude dôsledok koronakrízy
  • V TrustPay sa prevádzkam rozhodli podať pomocnú ruku platobným linkom, čím osobné platby presunú online aj vtedy, keď obchod nemá e-shop
 srcset
Trustpay
  • Medziročný nárast online nákupov v Európe je v posledných rokoch medzi 10 až 15 %, trh sa medzi rokmi 2013 a 2019 viac ako zdvojnásobil
  • E-commerce však ešte narastie a spoločnosti sa digitalizujú. Toto bude dôsledok koronakrízy
  • V TrustPay sa prevádzkam rozhodli podať pomocnú ruku platobným linkom, čím osobné platby presunú online aj vtedy, keď obchod nemá e-shop

Viacerí ľudia ani len netušia, no TrustPay je slovenská firma, z ktorej sa vám podarilo spraviť medzinárodnú. Ako dnes vnímaš medzinárodný trh v čase, kedy sa hovorí o konci Schengenu a čoraz viac európskych vlád má nacionalistickejší charakter? Je svetový obchod ako ho poznáme v ohrození?

Pracovne, ale najmä osobne verím a dúfam, že súčasná pandémia nebude znamenať koniec Schengenu a že súčasné obmedzenia majú len dočasný charakter.  Izolovaný, nacionalistický svet by bol pre všetkých vrátane Slovenska mimoriadne zlou správou.

COVID-19 nepochybne skomplikoval medzinárodný obchod, ale nesmieme zabúdať na to, že vďaka medzinárodnému obchodu dnes máme plné supermarkety či zdravotnícke pomôcky. Nevylučujem, že dôjde k významným zmenám, napríklad väčšiemu návratu výroby z Ázie do USA a EÚ. Nemyslím si ale, že svetový obchod sa zastaví a z jednotlivých štátov sa stanú samostatné, izolované ostrovy.

Aký dopad bude mať koronakríza na svetovú a slovenskú ekonomiku?

Ekonomické prognózy nie sú mojou parketou a konkrétne vyčíslenie dopadov rád prenechám fundovanejším osobám. Zdá sa však, že existuje určitá zhoda na tom, že nás čaká recesia minimálne porovnateľná s poslednou väčšou krízou, ktorá nastala po roku 2008.

Veľké hospodárske recesie so sebou prinášajú významné zmeny. Ak sa ma ale pýtaš, ako konkrétne bude slovenská či dokonca svetová ekonomika vyzerať  napríklad o 5 rokov, tak úprimná odpoveď je, že neviem.  Je to trochu, ako predpovedať, ako bude vyzerať miestnosť po výbuchu granátu. Viete s určitosťou povedať, že inak, ale neviete ako.

 Pokiaľ by som mal ale vysloviť niekoľko predpovedí čiastočných efektov, tak by som skúsil:

  • Nárast e-commerce – čoraz viac nákupov, či už súkromných alebo firemných, sa presunie online. Tento nárast bude do veľkej miery na úkor „kamenných obchodov”
  • Digitalizácia spoločnosti – v prípade firiem odchod od papierových zmlúv, faktúr a celej agendy s tým súvisiacej a v prípade štátu ozajstná digitalizácia verejnej správy. TrustPay si vlnou digitalizácie a automatizácie prešiel pred niekoľkými rokmi a bola to skutočne transformačná skúsenosť
  • Automatizácia – dominantný trend posledných rokov bude pokračovať, keďže recesia bude vytvárať tlak na náklady a efektivitu
zdroj: Trustpay

Dôjde k zásadnej zmene fungovania platobného styku?

Prvé čísla naznačujú, že v dôsledku COVID-19 dochádza k prudkému poklesu výberov z bankomatov, keďže sa ľudia snažia obmedziť manipuláciu s hotovosťou a kontakt s inými ľuďmi.  Domnievam sa, že aj keď sa ľudia po uvoľnení opatrení čiastočne opäť vrátia k hotovosti, tak súčasná situácia prispeje k ďalšiemu posilneniu bezhotovostných platieb na úkor hotovosti. Nejde však o úplne nový trend, postupne k nemu dochádza už niekoľko rokov.

S narastajúcou popularitou elektronických platieb sa ale budú stupňovať aj nároky ľudí. V mnohých krajinách EÚ či v Británii sú už dnes napríklad realitou okamžité bankové prevody, kedy do 10 sekúnd viete posielať sumu až 15 000 €. Limit v Británii, kde tieto služby poskytuje aj TrustPay, je dokonca až 250 000 libier. Tieto platby tiež fungujú 24 hodín denne po celý rok, vrátane víkendov a sviatkov.

Existuje množstvo nových iniciatív aj v oblasti online platieb – napríklad platobné iniciačné služby umožňujúce lacné a efektívne elektronické platby bez použitia kreditnej či debetnej karty. Verím, že táto nová služba významne uľahčí firmám a ľuďom ich každodenné fungovanie.

Viac info >> Ďalšia skvelá správa! Slovenská firma počas pandémie umožní kamenným obchodom platiť online

Je evidentné, že nákup potravín a donáška jedla zažíva renesanciu. Vieš si predstaviť, že väčšinu vecí budeme po kríze nakupovať už len online?

E-commerce má v posledných rokoch značne rastúci trend na celom svete, Slovensko nevynímajúc. Medziročný nárast online nákupov v Európe je v posledných rokoch medzi 10 až 15 %, trh sa medzi rokmi 2013 a 2019 viac ako zdvojnásobil. Treba si ale uvedomiť, že ak sa bavíme o online nákupoch, pričom nebudeme brať do úvahy cestovný ruch a vstupenky na podujatia, tak e-commerce má stále odhadovaný podiel na trhu platieb len okolo 14 %.

Nemyslím si preto, že klasický retail ako ho poznáme v najbližších rokoch celkom zanikne, ale e-commerce sa rozhodne stane oveľa významnejšou súčasťou našej spoločnosti, akou bol doteraz.

Dôverujú Slováci každému e-shopu, cez ktorý dnes nakupujú, či máš skúsenosti, že pozerajú, či je platba zabezpečovaná cez https a kto je providerom platby?

Myslím, že Slováci sa naučili o niečo lepšie rozoznávať podvodné eshopy. Pomáhajú tomu aj online recenzie či porovnávacie portály.

Je určite výhodou, že väčšina obchodníkov na Slovensku využíva platobné brány spôsobom, kedy je číslo karty zadávané do zabezpečeného rozhrania platobnej brány, ako napríklad TrustPay, a nie priamo obchodníkovi. Tento fakt významne prispieva k bezpečnosti online platieb u nás.

Koronakríza mala takmer okamžitý negatívny efekt na retail, hlavne na prevádzky, ktoré nedisponovali e-shopom, resp. online platbou. Ktorým firmám sa práve koronakrízu podarilo najlepšie využiť vo svoj prospech?

Koronavírus jednoznačne zvládajú o niečo lepšie práve tie firmy, ktoré boli pripravené predávať svoj tovar online, prípadne  ponúkali nejakú formu donášky. Dovolím si povedať, že mnoho firiem bude musieť urýchlene vymyslieť spôsob, ako obslúžiť svojich klientov na diaľku, inak riskujú existenčné problémy.

zdroj: unsplash

Na Slovensku je obrovské množstvo firiem (reštaurácie, pekárne, kaviarne,..), ktoré dnes nemajú prostriedky na to, aby stihli vybudovať kvalitný e-shop s platobnou bránou a udržať tak svoj príjem vďaka donáške pri živote.  TrustPay predstavil unikátne riešenie pre tieto firmy, v čom spočíva?

V reakcii na krízu spojenú s COVID-19 sme spustili službu platobných linkov. Táto služba umožňuje obchodníkom prijímať platby online bez toho, aby nutne museli mať e-shop. Stačí si službu u TrustPay zriadiť online v rámci jedného dňa a obchodník môže začať prijímať online platby od svojich klientov. Veríme, že táto služba môže pomôcť mnohým obchodníkom bez predchádzajúcich skúseností s predajom online.

Ako to celé funguje? Povedzme, že mám burgráreň, no nemám žiadny donáškový e-shop ani iný spôsob ako prijímať platby.

Platobný link funguje naozaj veľmi jednoducho – obchodník, teda burgráreň, po prijatí objednávky od zákazníka (napríklad telefonicky či cez Facebook) vystaví cez TrustPay sumu, ktorú treba zaplatiť.

Suma a link na zaplatenie príde zákazníkovi mailom, prípadne iným kanálom, a po kliknutí na link túto objednávku cez stránku TrustPay zaplatí, ako keby nakupoval cez e-shop. K dispozícii sú platby kartou aj cez „platobné tlačidlá“. TrustPay následne sumu za pár sekúnd potvrdí obchodníkovi (burgrárni) prijatie platby.

Tento produkt dávate firmám zadarmo?

Áno, tento produkt, rovnako ako naša platobná brána, je pre všetkých nových klientov úplne zadarmo na 3 mesiace.

 

Podľa údajov sú Slováci európsky unikát v množstve platieb na dobierku. Prečo tomu tak je?

Slováci, podobne ako okolité krajiny V4, mali zo začiatku strach z platieb kartou online, prípadne nechceli platiť za tovar predtým, než ho dostanú. Dobierka je pre obchodníkov notoricky nepohodlná, na svoje peniaze čakajú dlho, ľudia tovar mnohokrát ani neprevezmú a obchodníkovi tak vznikajú len náklady.

V posledných rokov je však dobierka na ústupe a zákazníci čoraz viac preferujú platby kartou prostredníctvom platobného tlačidla alebo inými platobnými metódami ako napríklad ApplePay.  Z pohľadu obchodníka je však situácia jednoduchá, keďže na trhu existujú platobné brány, ktoré poskytujú všetky podstatné platobné metódy v jednom balíku.

Dochádza kvôli koronakríze k zmene zmýšľania pri nákupe už dnes? 

Ľudia začali online masívne nakupovať ochranné pomôcky, lieky, drogériu a samozrejme potraviny.  Tieto kategórie stúpli o desiatky, u ochranných pomôcok dokonca o stovky percent. Darí sa však aj iným druhom online obchodu, ako napríklad oblečeniu, kníhkupectvám, elektronike ale i stavebninám. Na druhej strane, obraty obchodníkov z oblasti cestovného ruchu či predajcov vstupeniek na podujatia klesli takmer o 100%.

Vráťme sa k tvojej firme TrustPay. Na koľkých trhoch dnes firma pôsobí a koľko peňazí ročne pretečie cez vašu platobnú bránu?

Obsluhujeme klientov naprieč skoro celou EÚ a objem spracovaných platieb sa pohybuje okolo 1 miliardy eur.

V čom je platobná brána Trustpay unikátna, že sa vám stále darí rozširovať portfólio klientov?

Za 10 rokov na trhu sme sa naučili, ako počúvať potreby našich klientov. Znie to možno ako klišé, ale TrustPay je v prvom rade poskytovateľ služieb. Ak sa našim klientom nedarí, tak neprijímajú platby a ak nepríjmajú platby, tak my nemáme z čoho žiť.

Internetoví obchodníci chcú kvalitné, moderné a bezpečné platobné riešenia. Chceme, aby naše riešenia boli pre našich klientov čo najjednoduchšie a plne automatizované. Koniec koncov, najlepší poskytovateľ platieb je taký, o ktorom po spustení už nemusíte veľmi premýšľať, pretože viete, že funguje aj bez vášho aktívneho pričinenia.

Kde vidíš Trustpay o 5 rokov? Čo je momentálne najväčší fokus firmy okrem prežitia koronakrízy? 

Našou snahou je jednoznačne poskytovanie čo najlepšej podpory našim klientom, či už existujúcim alebo novým. V súčasnosti mame veľké množstvo dopytov po našich službách a snažíme sa ich všetky čo najrýchlejšie uspokojiť. Tiež nezabúdame na to, že sme na veľmi konkurenčnom trhu a musíme neustále prinášať nové produkty, takže dúfame, že v priebehu leta budeme mat ďalšie zaujímavé novinky.

Veríme, že súčasná situácia nám umožní stať sa významných hráčom európskeho formátu a v priebehu nasledujúcich piatich rokov pokračovať v raste minimálne súčasným tempom.

Aký je tvoj odkaz slovenským firmám?

Situácia je pre mnohých mimoriadne ťažká a napätá, zvádzajúca k panike a skratovým reakciám. Želám tak všetkým, aby si udržali najmä jasnú myseľ. A pochopiteľne tiež ten povestný kus šťastia.

zdroj: Trustpay
 

Najnovšie video