Lukáš Horák – programovať začal na strednej škole, dnes vedie digitálnu agentúru svetovej úrovne

Nikola Brehová / 11. novembra 2016 / Rozhovory

Zlaté slovenské ručičky. Digitálna agentúra svetového formátu vznikala v čase, keď jej CEO nemal ani maturitu. Zoznám sa s Lukášom Horákom.

Ahoj, Lukáš. Väčšina stredoškolákov rieši, kam pôjdu na párty, maximálne nejaké brigády, málokedy niečo navyše. Viem, že ty si mal v tomto období iné záujmy. Povieš nám, čomu si sa venoval na strednej škole?

Ahoj. V prvom ročníku na strednej škole ma zaujala tvorba webstránok. Najprv to bolo len experimentovanie, ale veľmi rýchlo ma to úplne pohltilo. Po pár mesiacoch som vytvoril prvé webstránky pre rodinných známych. Pomaličky pribúdali aj prví klienti, a tak môj koníček prerástol do práce.

Samozrejme, aj ja som sa chodil zabávať s kamarátmi. Nebolo to však tak často, kedže som sa snažil každú voľnú sekundu zdokonalovať v tvorbe webstránok. Okrem toho som sa súťažne venoval bojovým športom, takže som mal čas dobre vyplnený.

Založiť v tomto veku digitálnu agentúru nie je hračka. Ako agentúra vznikala?

Môj mladý vek býval v začiatkoch komplikáciou najmä pri stretnutiach s klientmi. Už počas strednej školy som pracoval z bytu mojich rodičov na projektoch pre spoločnosti s tísícami zamestnancov a moje návrhy som prezentoval väčšinou priamo majiteľom. Chalan v teniskách, ktorý ešte ani nezarastal, logicky mohol pôsobiť na 50-ročného skúseného manažéra s hodinkami za milión korún trošku nedôveryhodne. Našťastie, predsudky väčšinou zmizli ihneď po odprezentovaní prvých návrhov alebo predošlých prác.

luky

Agentúra začala vznikať prirodzene. Kedže som na začiatku zastrešoval dizajn, programovanie a komunikáciu s klientmi, potreboval som čoskoro z kapacitných dôvodov výpomoc. Okrem toho som si uvedomil, že nemôžem byť expert vo všetkých oblastiach. Prirodzene som si začal hľadať kolegov a začala sa formovať malý tím.

Neskôr sme sa dali dokopy s bratom Matúšom, ktorý pomáhal získavať nových klientov, ale hlavne sa venoval sprostredkovaniu tlače, reklamným predmetom a offline marketingu. Klienti mali záujem aj o ďalšie služby ako online marketing, SEO optimalizácia či marketing pre sociálne siete. Tak sa naše služby stále rozširovali a určitú dobu sme sa formovali na reklamnú agentúru.

Čím sa PLATFORM odlišuje od ostatných digitálnych agentúr?

Z reklamnej agentúry sme sa zmenili časom na digitálnu agentúru. Dnes sme však dizajnovo-orientovaná agentúra. Rozhodli sme sa, že sa budeme špecializovať na to, čo robíme najlepšie, dizajn softvéru a webu. Nie však iba na tú estetickú časť. Digitálny svet sa za posledné roky výrazne zmenil. Medzičasom pribudli stovky agentúr a peknú webstránku či mobilnú aplikáciu vám už urobí takmer ktokoľvek. My zvyšujeme spoločnostiam prostredníctvom dizajnu zisky.

Nie je dôležité ako vaša webstránka alebo mobilná aplikácia vyzerá, ak ju ľudia nevedia používať. Veľmi našu prácu vystihuje výrok Steva Jobsa: “Dizajn nie je len to, ako niečo vyzerá. Dizajn je to, ako to funguje.” To však nie je všetko. Naše dizajny sú silne zamerané na používateľov (tzv. UX dizajn), aplikujeme overené produktové stratégie, meriame a vyhodnocujeme rôzne dáta, využívame dizajnové princípy najúspešnejších technologických startupov, zameriavame sa na zvyšovanie konverzie a množstvo iných vecí. Jednoducho povedané, vytvárame atraktívne webstránky a mobilné aplikácie, ktoré prinášajú hmatateľné a ľahko kvantifikovateľné výsledky pre biznis.

Všetko potrebuje svoj čas a tvrdú prácu. Kto boli prví klienti PLATFORM? A aké služby im poskytovalo?

Máš úplnú pravdu. Bola to naozaj drina a nemyslím, že sme si pomohli jedinou skratkou. Všetko bola len kvalitná a tvrdá práca. Výhodou bolo, že práca nás veľmi bavila, a preto to bolo pravdepodobne o niečo ľahšie.Prví klienti boli prevažne malé lokálne podniky a projekty sme robili za symbolickú odmenu. Hlavnou službou bol, dnes už pre mňa trošku smiešny výraz – web dizajn.

Pracoval si na projektoch pre spoločnosti, ktoré sú na Slovensku dosť známe, ako napríklad Avon, TATRAVAGÓNKA, Eurovea, Grafton, Henkel, BMW, Penta Investment, … Ako sa ti podarilo získať do portfólia takéto značky?

Vždy sme sa zameriavali na kvalitu a snažili sa dosiahnuť najlepší možný výsledok. Veľmi často sa za kvalitným výsledkom skrývali stovky nezaplatených hodín navyše, práca do neskorých nočných hodín a takmer žiadny sociálny život. Bral som to ako investíciu do budúcna. Vedľajším efektom boli spokojní klienti, ktorí naše služby odporúčali ďalej. Nebolo to však len lízanie medu. Niekedy sme klientov nedokázali uspokojiť. Niekedy sme zle odhadli náročnosť projektu. Niekedy nás z hry neférovo odstránili väčšie agentúry. Bol to proces učenia sa na vlastných chybách.

Dnes je pre nás 100% spokojnosť klienta tá najdôležitejšia metrika úspechu a základ všetkého, čo robíme. Spokojnosť klientov zisťujeme prostredníctvom Net Promoter Score (NPS). Jednoducho sa každého klienta pýtame, či by nás odporučil známemu. Za posledné 3 roky sme nedostali iné hodnotenie ako 10/10, čo je logicky najvyššie možné skóre. To nás naozaj napĺňa.

Všimla som si, že máte webstránku iba v angličtine. Aký je za tým zámer? Myslel si globálne už od začiatku?

Nesmierne ma inšpirovali popredné zahraničné agentúry ako 2advanced alebo Fantasy Interactive. Ich projekty som sledoval denne a sníval som o tom, že raz budem robiť webstránky pre rovnakých klientov a na rovnakej úrovni. Mojim snom bolo jedného dňa vybudovať podobnú agentúru niekde v USA.Dnes, o pár rokov neskôr, nájdete obe tieto agentúry v liste našich klientov. Do Fantasy Interactive chodia osobne naši dizajnéri vypomáhať a spolupracujeme na množstve projektov.

luky1

Máme malú pobočku v San Franciscu, kde pravidelne cestujeme a pre 99% našich klientov je angličtina materinským jazykom. Myslím, že so stránkou v slovenskom jazyku by sme veľmi nepochodili :)

Takže PLATFORM začalo rásť a budovať si meno aj v USA. Kto patril k prvým klientom?

Neviem, či to bol zázrak alebo to tak proste malo byť, ale prvým oficiálnym klientom bola práve jedna z mojich najobľúbenejších agentúr – 2advanced. Spoločne sme dizajnovali jednu z najpopulárnejších amerických hier – Hot Wheels, webstránku multimiliardovej spoločnosti – Skyworks, webstránku japonskej Toyota Motors alebo jednu z najlepšie zarábajúcich hier – Puzzle & Dragons. Myslím, že to bol celkom pekný štart na novom trhu.

luky2

Viem, že ste vyhrali veľmi prestížne a vážené ocenenia v odvetví. Musí to byť perfektný pocit. Ako tieto ceny vnímate?

Ocenenia sú dôležitou súčasťou nášho priemyslu. Podarilo sa nám vyhrať tie najrešpektovanejšie ocenenia na svete vrátane The FWA, Webby Awards, Awwwards, W3 Award a desiatky iných.

Dnes už tieto ocenenia pre nás nie sú veľmi zaujímavé. Myslím, že sme z nich vyrástli. Najväčším ocenením, ktoré môžeme získať, je zlepšenie biznisu nášho klienta. Žiadny rozhodca nedokáže posúdiť opodstatnenie a úspech webstránky či mobilnej aplikácie lepšie ako jej samotný používateľ. Prehnané kreatívne webstránky neprinášajú väčšinou žiadnu hodnotu.

luky3

Aj keď v PLATFORM neustále experimentujeme s novými postupmi a naše práce sú inšpiráciou pre tisíce dizajnérov z celého sveta, snažíme sa vždy nájsť rovnováhu medzi kreatívnym a účelným dizajnom.

Aký význam majú pre teba ceny, ktoré sa udeľujú na Slovensku?

Bez urážky, ale pre vyššie spomenuté dôvody absolútne žiadny.

Makáš, snažíš sa, ale aj tak sa s rozbehom vlastného podnikania spája milión problémov a komplikácií. Čo patrí k najnáročnejším bottleneckom, na ktoré ste narazili na Slovensku a v zahraničí. Ako ste ich prekonávali?

Na Slovensku to bola najmä zlá platobná disciplína klientov. Veľmi často nám klienti nezaplatili za dodané služby načas a niekedy nezaplatili vôbec. Pri našom nefungujúcom súdnictve ani nemalo zmysel míňať energiu a čas na vymáhanie pohľadávok.

Dnes nezačneme pracovať na projekte bez 50% zálohy (niekedy aj 100%). Okrem toho máme platby naviazané na dodanie malých celkov projektu. Ak klient niečo nezaplatí, práca na projekte väčšinou nepokračuje. To úzko súvisí s našim procesom. Je to však iba jeden z množstva detailov, ktoré sme časom zakomponovali do nášho procesu.

V zahraničí sme museli napríklad úplne inak nastaviť naše predprodukčné procesy. Tam, naopak, nie je takmer žiadny problém s platobnou disciplínou. Ďalej to boli problémy pri komunikácii, ktorú sme museli tiež nastaviť inak, kedže sú naši klienti vzdialení od našej kancelárie tisíce kilometrov. Klienti v San Franciscu vstávajú o 18:00 nášho času. Klienti z Austrálie sú naopak k dispozícii iba v skorých ranných hodinách.

Problémov pri podnikaní je nespočetne veľa. Každý deň vznikajú nové problémy a učíme sa, ako sa im pri ďalšom projekte vyhnúť. Potreboval by som na to oveľa viac priestoru, aby som mohol všetky vymenovať. Treba vydržať. Najľahšie je vzdať sa.

luky4

Pre akých klientov pracujete dnes?

Digitálna hudobná služba Spotify, letecká spoločnosť Aruba Airlines, americký Hewlett-Packard, desiatky projektov pre najväčšieho vývojára mobilných aplikácii na svete – Appster, agentúra roka v USA – BBDO San Francisco, nemenovaná telekomunikačná spoločnosť z Číny, populárna agentúra Fantasy Interactive alebo desiatky zaujímavých startupov z USA, UK či Austrálie. Je to taký mix top agentúr, svetovo-renomovaných značiek a začínajúcich startupov.

Na Slovensku je to napríklad jedná z vedúcich bánk a zopár inovatívnych startupov, ako napr. Firmaren.sk alebo Slovenská Aliancia pre Internetovú Ekonomiku (SAPIE)

Opíš nám, prosím ťa, ako prebieha práca digitálnej agentúry od prvého kontaktu s klientom až po výstup.

Postup sa mierne líši od povahy klienta, ale pokúsim sa to stručne zhrnúť. Asi sa nevyhneme odborným názvom.

Začíname komplexným pochopením biznis modelu klienta a vypracovaním Lean Canvas (moderný biznis plán). Iba pri dôkladnom porozumení celého konceptu môžeme navrhnúť výrazne vylepšenia. Ideálne, ak vytvárame následne špecifikáciu spolu s klientom.

Následne začíname pracovať na produktovej stratégii, vylepšení conversion funnel-u a obsahovej stratégie, ktorú odprezuntejeme pomocou UX Flowcharts a High-Fidelity Wireframes.

luky5luky6

Ďalší krok je vypracovanie vizuálneho dizajnu (look & feel), kde sa okrem farieb, písma či grafických elementov silne sústredíme aj na mikro-interakcie. Keď je celkový vzhľad schválený, tak pokračujeme s vytváraním dizajnového systému (design framework), aby boli všetky sekcie a grafické elementy konzistentné.

luky7

Akonáhle máme hotové najdôležitejšie sekcie, začíname programovať. Klient si tak môže často už po 3 týždňoch doslovne vyskúšať prvé časti svojej webstránky alebo mobilnej aplikácie.

Súbežne produkujeme ďalších častiach projektu v týždňových intervaloch.

Po dokončení tzv. minimalne životaschopného produktu (minimum viable product – MVP) projekt spúšťame a začíname merať a vyhodnocovať prvé dáta.

Nie je ničím výnimočným, že práca končí odovzdaním projektu. Platí to aj u vás? Kde končí záujem o klienta?

Práve naopak. Nefungujeme týmto zastaralým spôsobom. Štandardom v našom odvetví je vyvíjať softvér izolovane pol roka, a potom ho prvýkrát ukázať klientovi. My väčšie projekty rozdeľujeme do malých funkčných celkov a spúšťame ich po častiach. To nám umožňuje získať okamžite nesmierne dôležitú spätnú väzbu od reálnych zákazníkov.

Je pravda, že spustenie väčšej časti projektu je dôležitý miľník, ale je to len začiatok ďalšej fázy. Po spustení začíname merať a vyhodnocovať úspešnosť jednotlivých návrhov. Od toho sa vyvíjajú ďalšie kroky. Je hlúpe, ak si niekto myslí, že dokáže odhadnúť správanie sa cieľovej skupiny a trhu mesiace dopredu.

Koľko ľudí pracuje v PLATFORM a na základe akých kritérií si vyberáš kolegov? Podporuješ čisto slovenské talenty alebo máš aj zahraničných odborníkov?

Snažíme sa zachovať malý tím, aby sme boli dostatočne flexibilní. Naše procesy nám umožňujú produkovať veľké množstvo kvalitnej práce, a tak si na Slovensku vystačíme s tímom približne dvadsiatich ľudí. Pomaličky však naberáme nových kolegov a pravdepodobne čoskoro otvoríme novú pobočku, ideálne samostatne fungujúci jednotku o poschodie nižšie.

 

luky8

V San Franciscu je tím oveľa menší a neplánujeme ho v blízkej budúcnosti zväčšovať.

luky9

Našim cieľom je využívať primárne slovenské a české talenty. Trošku sa začíname rozhliadať aj mimo tohto územia, ale k tomu nás núti zvyšujúci sa záujem klientov. Najdôležitejším kritériom je vysoká kvalita práce, rozsiahle skúsenosti v digitálnom dizajne a tímová spolupráca.

Spoločnosti, ktoré patria k tým najkvalitnejším, nezabúdajú na svojich ľudí. Čím sa môžu zamestnanci PLATFORM pochváliť kamarátom pri pive?

Dnes pracujeme na projektoch, ktoré používajú státisice a niekedy až milióny ľudí. Projekty, ktoré vznikajú v dizajnovej agentúre PLATFORM, sú spomínané na známych svetových portáloch a v prestížnych médiach ako TechCrunch, Mashable, Business Insider, Wired, Forbes a iných. Práce našich talentovaných kolegov sú inšpiráciou pre dizajnérov po celom svete. Klienti nám väčšinou nechávajú voľné ruky a nedostávame subjektívnu spätnú väzbu, ktorá vie byť veľmi demotivujúca.

Okrem toho majú naši dizajnéri možnosť pracovať z kancelárie našich klientov. Nedávno bol náš riaditeľ dizajnu Stano mesiac v San Franciscu. O týždeň ideme opäť do San Francisca a New Yorku. O mesiac zasa ďaľší kolegovia cestujú za klientom do Indie.

luky10

Asi sa mi nepodarí spomenúť všetko, ale medzi klasické benefity by som zaradil flexibilný čas, moderné kancelárie, veľká zodpovednosť a možnosť vplyv na vývin projektu, raňajky zadarmo, hracie konzoly, pravidelné štvrtkové “happy hours”, dog-friendly office, home-office, spontánne výlety, masáže priamo v kanceláriach, perfektná káva, chladnička plná piva a nealko nápojov, hudobné nástroje ako bicie, klavír a gitary. Platové ohodnotenie je tiež nadpriemerné.

luky12

O našu spokojnosť sa v kancelárii stará aj kolegyňa Editka, ktorá okrem svojej hlavnej náplne práce pracuje aj na pozícii Happiness manažérky. Vďaka nej nezabúdame na meniny či narodeniny našich kolegov. Postará sa vždy aj o pekný darček. Zabezpečuje nám raňajky, pochutiny a chutné drinky. Pomáha každému s administratívou. Stačí povedať a zoženie chýbajúce zariadenie, novú stoličku, lepšiu podložku pod myš a množstvo iných vecí. Veríme, že čím budú naši kolegovia šťastnejší, tým budú produkovať lepšiu robotu.

luky11

Ako vyzerá bežný deň v PLATFORM?

Deň začína rannou kávičkou a raňajkami. Ľudia sa postupne zbierajú podľa toho, ako im to vyhovuje. Počas dňa sa snažíme minimalizovať počet stretnutí, a tak je atmosféra väčšinu veľmi sústredená. Zopárkrát počas dňa sa v zasadačke odohrávajú zápasy NHL, Mortal Combat či FIFA. Niekedy ťa na 20 minút ohlučia metálové rytmy na bicích. Po skupinkách chodíme na obedy a vo štvrtok si robíme malé prezentácie popri vínku. K večeru sa prebúdzajú klienti, a tak sa našim manažérom zvýši frekvencia Skype telefonátov.

Svoj cieľ expandovať na americký trh si naplnil. Získali ste prestížne ocenenia. Máte možnosť pracovať s vysnívanými klientmi. Aké sú tvoje ďaľšie ciele? Na čo sa môžeme v PLATFORM tešiť?

Nechajme sa prekvapiť. :)

Zdroj fotografií: Lukáš Horák

Pridať komentár (0)